Kobiety - niedoceniana siła polskiego biznesu
- Jak Pani ocenia pozycję kobiet w biznesie w naszym kraju?
- W mojej ocenie kobiety stanowią bardzo istotną, choć powszechnie niedocenianą siłę polskiego biznesu. Nawet jeśli nie zajmują głównych stanowisk kierowniczych, to ulokowane są na niższych szczeblach zarządzania lub na stanowiskach wykonawczych, gdzie pracowicie i odpowiedzialnie realizują powierzone im zadania. Są to często stanowiska z gatunku „niewdzięcznych”, wymagające mrówczej pracy, a nie dające zbyt wielu okazji do zaprezentowania swoich talentów. Kobiety, jak wiadomo, podejmą się niemal każdej pracy. (...)
- Czy w koncernie adidas jest wiele kobiet szefów krajowych oddziałów, takich jak Pani?
- W kwaterze głównej naszej firmy na wyższych stanowiskach nie ma żadnej kobiety. Kiedy zostałam dyrektorem zarządzającym adidas Poland w lipcu 1992 r. byłam pierwszą i jedyną kobietą na tym stanowisku spośród dyrektorów kilkudziesięciu filii adidasa na całym świecie. (...) Generalnie, na świecie w firmach pracujących dla sportu nie ma kobiet w top managemencie, zgodnie z opinią, że sport to męska sprawa.
W ostatnich trzech latach przybyły mi w skali międzynarodowej w firmie adidas koleżanki kierujące jej filiami w Wenezueli i Chinach, ale w Europie nadal jestem jedyną kobietą na stanowisku dyrektora zarządzającego, pełniąc równocześnie funkcję jednoosobowego zarządu firmy. (...)
- Jakich metod zarządzania jest Pani zwolennikiem?
- Staram się maksymalnie wykorzystywać mądrość zbiorową zespołu, z którym pracuję oraz talenty zawodowe i kreatywność jego członków. Zbieram opinie pracowników na temat sposobu rozwiązania jakiegoś problemu, ale w razie kontrowersji co do wyboru strategii, ostateczną decyzję podejmuję sama. Staram się ją przy tym uzasadniać, bo wiem, że akceptacja współpracowników dla tej decyzji stanowi kluczowy warunek powodzenia w działaniu w naszych ciągle bardzo zmiennych realiach gospodarczych.
- Na czym polega specyfika zarządzania w adidas Poland?
- Po pierwsze, jeśli się pracuje w firmie, która jest częścią składową międzynarodowej korporacji, to nie zbyt dużego pola manewru. Trzeba się posługiwać takimi narzędziami i metodami działania, jakie są dostępne i akceptowane przez firmę macierzystą nawet gdyby się miało czasami lepsze swoje własne pomysły. (...) Wielkie korporacje stwarzają określone ramy działania, ale na szczęście żyjemy w warunkach realnej ekonomii i każda decyzja, która prowadzi do sukcesu, zwłaszcza finansowego czy rynkowego jest usprawiedliwiona. Ponieważ za rok 2001 my jako polski rynek zostaliśmy wyróżnieni za najwyższą rentowność na świecie spośród 55 filii adidasa działających w 160 krajach, myślę, że nasze decyzje bronią się same. (...)
- Co obecnie skupia Pani uwagę jako szefa adidas Poland?
- Dostosowanie organizacji firmy do nowych warunków działania, wynikających z przeniesienia od stycznia 2004 r. wielu funkcji firmy z poziomu lokalnego na poziom europejski. Z dotychczasowego Regionu Europy Wschodniej zostaliśmy jako Polska przeniesieni do Regionu Centralnego, którego trzon stanowią Niemcy, Szwajcaria i Austria. (...)
Kazimiera Krawczyk, absolwentka warszawskiej SGPiS/SGH; pierwsza i przez wiele lat jedyna w historii koncernu adidas na świecie kobieta, zarządzająca organizacją krajową. W 1991 r. rozpoczęła pracę w adidas Poland jako dyrektor finansowy, a następnie zastępca dyrektora zarządzającego. Po roku pracy została mianowana dyrektorem zarządzającym, przez następnych 6 lat pełniła jednocześnie funkcję dyrektora finansowego, a od 1998 r. także funkcję prezesa zarządu adidas Poland.
Więcej: Maciej Pawlak, Home&Market, Nr 7-8, lipiec-sierpień 2003
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z kuchnią gruzińską
/04.12.2025
W tym roku Chinkalnia otworzyła trzy restauracje w Polsce, a jeszcze w grudniu uruchomi lokal na śródziemnomorskiej wyspie.
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeden adres, dwa razy więcej możliwości
/28.11.2025
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
– Rosnące zainteresowanie zabiegami estetycznymi i zmieniające się oczekiwania klientów wpływają na rozwój franczyzy beauty – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk z Perfect Look Clinic.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...