Roszady w branży
Szacuje się, że w Polsce jest miejsce dla 1000-1500 nowych stacji benzynowych. Zagraniczne koncerny paliwowe konsolidują się, dążąc do utrzymania co najmniej 10 proc. rynku. O ile PKN Orlen zamierza swoją sieć trochę uszczuplić, o tyle pozostałym graczom zależy na zwiększaniu liczby stacji. Coraz większą popularność zyskują w tej dziedzinie umowy partnerskie i franczyzowe.
Na polskim rynku paliwowym widoczny jest proces konsolidacji, czego najlepszym dowodem są ostatnie połączenia: BP i Aral, Shell i DEA, Statoil i Peem. Według ostatnich szacunków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, na polskim rynku jest jeszcze miejsce dla 1000-1500 stacji paliw o najwyższym standardzie. Koncerny przymierzają się więc do walki o swoje sieci.
Plany ekspansji
Znaczne rozszerzenie stacji zapowiedziała Grupa Lotos. - Obecnie sieć Lotos tworzą 33 stacje własne i 295 stacji patronackich. W lipcu tego roku spółka zakupiła 8 stacji od innych podmiotów. Trwają negocjacje dotyczące przejęcia kolejnych stacji oraz lokalizacji, na których wybudujemy nowe obiekty. Nasze plany rozwojowe na najbliższe trzy lata zakładają powiększenie sieci stacji Lotos do 500-600. Zamierzamy też rozwijać sieć budując stacje własne, kupując już funkcjonujące oraz współpracując w systemie partnerstwa handlowego Rodzina Lotos – zapowiada Marcin Zachowicz, rzecznik Grupy Lotos.
Zachodnie koncerny paliwowe obecne w Polsce również zapowiadają zdecydowany rozwój sieci. Swoich planów nie formułują jednak teraz konkretnie.Mniej, ale lepiej
Większość działających w Polsce koncernów paliwowych zamierza powiększyć liczbę stacji. Wyjątkiem jest PKN Orlen, który zapowiedział zmniejszenie do 2005 r. liczby własnych obiektów w Polsce o około 200. W przedstawionym raporcie spółka poinformowała, że w 2002 r. wyłączyła z obsługi 88 stacji własnych o najmniej korzystnych lokalizacjach i najniższej rentowności. Do końca 2005 r. zakłada wybudowanie ponad 200 nowych stacji oraz likwidację około 400 o niekorzystnej lokalizacji lub nieuregulowanych stanach prawnych.
Sposób na sieć
Rozszerzając swoją sieć, koncerny budują stacje własne bądź podpisują umowy partnerskie z właścicielami prywatnymi. Koszt budowy najmniejszej stacji może wynieść 250 tys. zł, średniej wielkości – już 1,5 mln zł, a budowa dużej stacji sieciowej zamyka się kwotą prawie 4 mln zł. - Partnerstwo handlowe Rodziny Lotos jest systemem współpracy pomiędzy Lotos Paliwa a partnerami, w celu maksymalizowania sprzedaży i wyników finansowych. Strony umowy pozostają prawnie i finansowo niezależnymi przedsiębiorstwami. Lotos Paliwa udziela partnerom prawa do korzystania z marki Lotos, wypracowanej i ustalonej koncepcji biznesowej oraz udziela pomocy w postaci specjalistycznego doradztwa, oczekując od partnera prowadzenia działalności zgodnie z ustaloną strategią – wyjaśnia Marcin Zachwatowicz.
Więcej: Marlena Gałczyńska, Puls Biznesu, 14 sierpnia 2003
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Burger w środku nocy? Lokale Night Burger obsługują klientów nawet do godz. 2.30.
Sieć Komfort padła ofiarą cyberataku, który spowodował zakłócenia w działaniach sklepów stacjonarnych i sklepu on-line.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Słodki segment gastronomii ma do wyboru szeroką ofertę: lody, pączki, kawę, bubble tea. Do wyboru, do koloru.
Nie trzeba być fanem horrorów, by prowadzić escape room. Ale bez pasji, kreatywności i cierpliwości ten biznes może być trudny do udźwignięcia. Obejrzyj wywiad z Adamem Brykczyńskim, współwłaścicielem Black Cat Escape Room.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...