Drugie życie Holidaya
W samym centrum Warszawy, między Pałacem Kultury a Dworcem Centralnym, otwiera się nowy hotel – InterContinental. Największa na świecie grupa hotelarska wyłożyła na nowy hotel 113 mln euro, nie bacząc na to, że dopiero co splajtował w Polsce operator jej czterech hoteli, działających pod marką Holiday Inn. Firma Global Hotels Development Group Poland (GHDGP), która była franczyzobiorcą Holiday Inn, złożyła wniosek o upadłość w maju. - Z dnia na dzień przybywa wierzycieli tej spółki. Ich pełną listę skompletujemy do listopada – mówi Marianna Cieślak z biura syndyka masy upadłościowej GHDGP. Jej zdaniem firma-operator sieci Holiday Inn zbankrutowała, gdyż zaciągnęła zbyt wysokie kredyty, których nie była w stanie spłacić w terminie. Cieślak jako powód plajty przywołuje również „błędne decyzje co do dzierżawy gruntów”. Cokolwiek maiłoby to znaczyć, wskazuje na winę kierownictwa GHDGP.
Dyrektorem generalnym spółki InterContinental Warszawa jest Alex Kloszewski, były menedżer bankruta. Do jego obowiązków należy też rozwój sieci dwugwiazdkowych hoteli Express by Holiday Inn, bliźniaczych do tych, które zbankrutowały. Plajtę GHDGP, firmy, którą zarządzał, tłumaczy uwarunkowaniami zewnętrznymi. – Po 11 września 2001 roku obroty hoteli naszej spółki spadły aż o 60 procent – stwierdza. Wspiera go Dariusz Prończuk, partner z Enterprise Investors, większościowego udziałowca GHDGP: - Od trzech lat polskie hotelarstwo notuje wyraźny spadek liczby gości zagranicznych – mówi Prończuk. Coś w tym jest. Czterogwiazdkowe obiekty, takie jak Holiday Inn, miały w ubiegłym roku o 21 proc. mniej gości.
Ubyło aż 115 tys. klientów, ale inne hotele przetrwały trudny okres. Chociażby Holiday Inn w Warszawie, który jako jedyny hotel tej marki nie trafił pod skrzydła GHDGP, ale dostał się w latach 90. Orbisowi. W roku 2001 i 2002 obiekt ten został uhonorowany Torchbearer Award, najważniejszym wyróżnieniem przyznawanym w ramach sieci InterContinental. Plany Brytyjczyków wobec Polski były entuzjastyczne. Powstała w 1996 r. GHDGP zobowiązała się rozsiać po Polsce 20 hoteli Holiday Inn. Udało się zbudować tylko cztery: w Gdańsku, Wrocławiu, Krakowie i ostatni, jeszcze nieuruchomiony, w Katowicach. Po bankructwie GHDGP przejęli je wierzyciele. Erste Bank wziął zadłużone na 18 mln euro hotele w Gdańsku i we Wrocławiu, krakowski Holiday przypadł jego budowniczemu, firmie Skanska, a katowicki Kredyt Bankowi.
Nowi właściciele Holidayów szukają dla nich kupców z hotelarskiej branży. Stara się o nie... InterContinental Warszawa, pod wodzą Kloszewskiego. Zastanawiające, że człowiek, który zasiadał w kierownictwie bankruta, znów jest odpowiedzialny za rozwój sieci Holiday Inn.
Źródło: Marcin Zatyka „Drugie życie Holidaya”, Profit, nr 11, listopad 2003
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Burger w środku nocy? Lokale Night Burger obsługują klientów nawet do godz. 2.30.
Sieć Komfort padła ofiarą cyberataku, który spowodował zakłócenia w działaniach sklepów stacjonarnych i sklepu on-line.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Słodki segment gastronomii ma do wyboru szeroką ofertę: lody, pączki, kawę, bubble tea. Do wyboru, do koloru.
Nie trzeba być fanem horrorów, by prowadzić escape room. Ale bez pasji, kreatywności i cierpliwości ten biznes może być trudny do udźwignięcia. Obejrzyj wywiad z Adamem Brykczyńskim, współwłaścicielem Black Cat Escape Room.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...