Coraz więcej firm inwestuje we własne placówki
Rzeczpospolita podaje iż w Polsce przybywa firm, które decydują się na rozwój sieci własnych sklepów. Koncentrują się na projektowaniu, dystrybucji i marketingu swych wyrobów, zlecając ich produkcję zewnętrznym, czasem zagranicznym wykonawcom. Tak od lat działa większość głównych światowych marek, a ich doświadczenia wykorzystują w Polsce m.in. LPP, giełdowy Redan (sieć Top Secret i Troll), krakowski Artman (House) i wiele innych spółek. Jak podkreśla, w Rzeczpospolitej, Wojciech Morawski, prezes i właściciel Atlantica, jednej z najbardziej znanych firm bieliźniarskich, umiejętność budowania własnej dystrybucji to podstawowa sprawa dla przyszłości marek.(...)
Nie tylko produkcja
We własne sieci coraz częściej inwestują też producenci – zarówno duże zakłady z rodowodem państwowym, jak i mniejsze prywatne firmy, powstałe w ostatnich latach. Większość z nich nie rezygnuje ze współpracy z hurtowniami i niezależnymi sklepami, ale jednocześnie otwiera własne sklepy. (...) Chęć reprezentacji pełnej oferty skłoniła do inwestowania w firmowe sklepy producenta damskich ubiorów – firmę Aryton, która otworzy w marcu 5 salonów w dużych miastach i planuje rozwój sklepów w systemie franczyzy. (...)
Zapach i muzyka
W firmowe salony inwestują firmy jubilerskie jak giełdowy Kruk czy poznański Apart, który ma już 56 własnych salonów. Od trzech lat w firmową sieć inwestuje producent toreb i galanterii skórzanej Wittchen – Stawiając na markę, musimy mieć wpływ na jej wizerunek. A o nim decydujemy we własnych salonach, gdzie możemy pokazać pełną kolekcję - wyjaśnia Rzeczposopolitej Monika Mirecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Wittchena. (...)
Jak ocenia dla Rzeczpospolitej Michał Wójcik, prezes giełdowego producenta męskich ubiorów Vistula, koszty firmowych salonów są niemałe, ale jest to skuteczne narządzie ekspansji rynkowej.- Jeśli firma chce być innowacyjna, trudno jest ten cel zrealizować przez zewnętrznych odbiorców. Oni z reguły wybierają z kolekcji „bezpieczne” produkty, bo łatwiej je sprzedać - tłumaczy Rzeczpospolitej prezes Vistuli, która prowadzi dziś 29 własnych salonów, kolejne 20 działa na zasadach franchisingu.- Firmy, które łączą produkcję i dystrybucję, nie mogą zapominać, że sieć sklepów to obszar działalności, który wymaga specyficznych umiejętności i wiedzy. Liczy się wystrój, kolory wyposażenia, zapach i muzyka – podkreśla Wójcik.
Premie dla klienta
Większość firm stara się zachęcić do zakupów w swoich placówkach. Najczęściej dla stałych klientów są różnego rodzaju karty, umożliwiające kupno ze zniżką. Kupno z rabatem daje np. program lojalnościowy Apartu (Apart Diamond Club) i Karta Stałego Klienta w sieci salonów Kruka. W połowie roku program lojalnościowy dla swych klientów ma wprowadzić Vistula. (...)
Ceny, które obowiązują w sklepach firmowych, są z reguły podobne lub nieco niższe niż w innych sklepach.– Sugerujemy innym odbiorcom, aby stosowali podobne marże detaliczne i ceny – powiedział Rzeczpospolitej Ryszard Cierocki z Arytonu. – I zwykle udaje nam się ich przekonać. Bo samodzielnym firmom handlowym producent nie może niczego narzucać.
Więcej: Anita Błaszczak, Anna Sielanko, Rzeczpospolita, 19 marca 2004.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Ewelina Sawicka prowadzi dwie placówki partnerskie VeloBanku. W filmie opowiada, jak wygląda franczyza bankowa od środka i z jakiego wsparcia mogą korzystać partnerzy sieci.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Franczyzobiorcy Eurofinance mogą liczyć na kompleksowe wsparcie na każdym etapie prowadzenia agencji ubezpieczeniowej. A ile zarobią?
W strukturach Żabki działa obecnie ok. 1 tys. franczyzobiorców z zagranicy, z czego ponad 90 proc. stanowią obywatele Ukrainy.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Zajęcia pozalekcyjne to nie tylko język angielski. Przyjdź na Targi Franczyza i zobacz, jak wiele jest pomysłów na biznes w branży edukacyjnej.
Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...