Małe i średnie firmy czują już ożywienie
Po raz pierwszy od czterech lat, od kiedy prowadzone są badania, widać wzrost optymizmu przedsiębiorców. Niepewna sytuacja na rynku powoduje jednak, że cały czas małe i średnie firmy nie inwestują, choć mają takie plany (40 proc. firm) i pieniądze na ich realizację. - W takich realiach politycznych jakie mamy dziś, to hazard a nie prowadzenie działalności gospodarczej – tłumaczyła Gazecie Wyborczej wstrzemięźliwość firm w wydawaniu pieniędzy prezydent PKPP Henryka Bochniarz. Skrytykowała m.in. rządowe plany podwyższania składki ZUS dla przedsiębiorców lepiej zarabiających. - Jedną ręką obniża się podatki, a drugą zabiera pieniądze z kieszeni przedsiębiorców – powiedziała Gazecie Wyborczej.
Michał Olszewski, ekspert PKPP, powiedział Gazecie Wyborczej, że dalsze zwiększanie sprzedaży będzie musiało pociągnąć za sobą nowe inwestycje i zwiększenie zatrudnienia, gdyż zapasy mocy produkcyjnych w ostatnim roku gwałtownie zmalały.
Według raportu polskie firmy nadal w największym stopniu konkurują ceną (60 proc. wskazań), na kolejnych miejscach jest jakość, obsługa klienta i wąska specjalizacja. Ostatnie miejsce zajmuje innowacyjność produktów. Autorzy badań podkreślają jednak, że znaczenie ceny powoli maleje, a wzrasta znaczenie innych przewag.
To co rząd powinien robić dla przedsiębiorczości, to poza obniżkami podatków, obniżenie kosztów pracy, poprawa funkcjonowania administracji i sądownictwa. Okazuje się bowiem, że wbrew powszechnej opinii obniżenie stóp procentowych nie wpłynęłoby znacząco na wzrost inwestycji i zatrudnienia. najbardziej cenne pod tym względem byłaby likwidacja zatorów płatniczych i zwiększenie efektywności sądownictwa.
Co ciekawe, uciążliwość zatorów płatniczych wyraźnie się zmniejszyła - problem ten miał pierwszorzędne znaczenie jeszcze w ubiegłym roku, w tym spadł aż na piąte miejsce. Największymi barierami dla prowadzenia działalności są teraz koszty pracy i administracja. Przedsiębiorcy ocenili, że największą część ich czasu (21,5 proc.) pochłania dopełnienie różnych formalności urzędniczych. Dopiero na dalszych miejscach jest poszukiwanie nowych klientów i zarządzanie przedsiębiorstwem.
Zdaniem szefa działu analiz Konfederacji, Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, pierwszorzędne znaczenie dla przedsiębiorczości miałoby wprowadzenie reformy finansów publicznych. - Jeśli jej nie będzie, to w końcu trzeba będzie podnieść podatki – powiedziała Gazecie Wyborczej. Poza tym wysoki deficyt budżetowy wymaga dużych emisji obligacji, a to zmniejsza zainteresowanie banków kredytowaniem firm. - Do tego należałoby dokończyć prywatyzację i uzdrowić chore sektory, gdyż ich dotowanie oznacza pomoc publiczną dla wybranych.
Żródło: Partycja Maciejewicz, Gazeta Wyborcza, 23 marca 2004
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Burger w środku nocy? Lokale Night Burger obsługują klientów nawet do godz. 2.30.
Sieć Komfort padła ofiarą cyberataku, który spowodował zakłócenia w działaniach sklepów stacjonarnych i sklepu on-line.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Słodki segment gastronomii ma do wyboru szeroką ofertę: lody, pączki, kawę, bubble tea. Do wyboru, do koloru.
Nie trzeba być fanem horrorów, by prowadzić escape room. Ale bez pasji, kreatywności i cierpliwości ten biznes może być trudny do udźwignięcia. Obejrzyj wywiad z Adamem Brykczyńskim, współwłaścicielem Black Cat Escape Room.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...