Avansować w megaskali
Firma Avans, dotychczas najmocniejsza na prowincji rezygnuje ze strategii powiatowej. Z 2 mld zł przychodów i ponad 10 mln zł zysku w 2003 r. Poczuła się na tyle silna, że rzuciła wyzwanie największym aglomeracjom. Otwiera duże, liczące po 4 tys. mkw. salony Mega Avans na terenie, gdzie dotychczas niepodzielnie królował Media Markt z niemieckiej grupy Metro AG. Na razie Mega Avans istnieje w Warszawie i Poznaniu. Wkrótce ich liczba powiększy się o kolejne 16.
Idą jak burza, a mówią, że się rozkręcają
Właściciele Avansu: Witold Jurczyk, Zbigniew Dominik, Zbigniew Witkowski i Roman Zbudzki liczą, że za cztery lata udział ich firmy w wartym około 16 mld zł rocznie rynku sprzętu RTV AGD wzrośnie z 20 do 30 procent. W tyle zostanie więc konkurencja: operujący wyłącznie na prowincji Mars oraz RTV Euro AGD – pionier polskiego rynku. Zaniepokojony poczynaniami Avansu jest nawet agresywny Media Markt. Świadczy o tym reakcja niemieckiej firmy na otwarcie w marcu salonu Mega Avans Blue CIty w Warszawie. Już po godzinie od otwarcia sklepu w centrum handlowym podjechały taksówki oklejone reklamami Media Markt. Niemiecki konkurent oferował te same produkty pod hasłem „U nas jeszcze taniej”.
Grupa zakupowa Avans założyło w 1998 roku pięciu największych hurtowników RTV AGD w Polsce (z Warszawy, Wrocławia, Konina, Olsztyna i Gorzowa). Dziś zostało czterech. Z partnerem wrocławskim rozstali się, ponieważ pod bokiem wspólników zaczął budować własną sieć.
Przez pierwsze lata działalności Avans szedł jak burza. Strategia powiatowa, która pozwoliła firmie wyrosnąć na potentata, w końcu jednak straciła na atrakcyjności. Właściciele postanowili stawić czoła firmom zagranicznym i zacząć otwierać sklepy w większych miastach. Członkostwo w międzynarodowej organizacji Euronics, zrzeszającej 26 podobnych do Avansu grup zakupowych z różnych krajów Europy ułatwiło polskiej firmie opracować i skoordynować strategię rozwoju w dużych aglomeracjach miejskich. Czterech hurtowników dostało tam wiedzę, bez której nie powstałaby koncepcja salonów Mega Avans. Z takim zapleczem mogli z zamkniętymi oczami włączyć się do walki o duże miasta. W momencie otwierania pierwszego salonu, grupa Avans miała już więc taki know – how jak Media Markt, ze którym stoi wieloletnie doświadczenie niemieckiej grupy Metro AG.
Sklepy Mega Avans nie są nastawione na masową sprzedaż produktów RTV AGD, w odróżnieniu od innych sklepów istniejących na rynku polskim. Sprzedawcy zatrudnieni w sklepach Avans mają za zadanie dokładne udzielanie klientom rad przy wyborze i zakupie sprzętu
Sprzedawcy Avansu zawsze pod ręką
Sieć 16 salonów Mega Avans w odróżnieniu od mniejszych sklepów tej firmy nie będzie działać w systemi efranczyzowym. Przede wszystkim dlatego, że uruchomienie i zatowarowanie jednego sklepu kosztuje aż 10 mln złotych. Hurtownicy spodziewają się jednak, ze za cztery lata obroty Mega Avans przekroczą miliard.
Avans nie poradzi sobie też bez zatsrzyku z zewnątrz. Dlatego już teraz szuka inwestora finansowego. Na zrealizowanie strategii potrzebuje ok. 100 – 120 mln złotych.
Więcej: Karolina Sobczak, Profit, wrzesień 2004
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

SmartyKids poszukuje franczyzobiorców, którzy chcą poprowadzić własny biznes edukacyjny.
Synevo szuka franczyzobiorców, którzy chcą otworzyć własny punkt pobrań pod znaną marką.
Sieć Bricomarché świętuje 25 lat obecności w Polsce i zapowiada przyspieszenie rozwoju. Do 2030 roku planuje podwojenie obrotów, zdobycie 20 proc. udziału w rynku i rozbudowę sieci do 400 sklepów.
Jak otworzyć i z sukcesem poprowadzić warsztat samochodowy opowiada Wojciech Kosiński, właściciel warsztatu Mechanicy Magicy.
Sieć Go Herbs wchodzi we franczyzę. Czy trend na zdrowe odżywianie i naturalną suplementację to dobry pomysł na biznes?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
- Moja opinia na mój własny temat zmieniła się. Kiedyś byłam przekonana, że jestem kobietą biznesu. Dzisiaj wiem, że bardziej jestem wizjonerką – mówi Bożena Batycka, właścicielka firmy Batycki, produkującej torebki oraz galanterię skórzaną.
– Przepis na sukces w tej branży to przede wszystkim dobre partnerstwo – mówi Julianna Surma, dyrektor regionu północnego placówek partnerskich Alior Banku.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...