Fotolider w ofensywie
EURO-COLOR, największy dystrybutor sprzętu fotograficznego w Polsce dzięki niedawno rozpoczętej współpracy z Nokią w listopadzie w centrum Warszawy otwiera ogromny multimedialny salon. Oznacza to, że Andrzej Bogucki, prezes EURO-COLOR po raz kolejny wyprzedzi o krok rynkowe trendy. Ta sztuka udała mu się już nie raz.
Na przykład gdy 14 lat temu, jeszcze przed wejściem na rynek Kodaka czy Agfy, otworzył nowoczesny sklep EURO-COLOR. Zanim ruszyły punkty Germanos czy MPunkt, prowadził już sieć dilerską telefonii cyfrowej Euro-Phone. Ponownie był pierwszy, gdy kilka miesięcy temu w biurowcach i centrach handlowych rozstawił samoobsługowe maszyny do wywoływania zdjęć cyfrowych, czy zaczął otwierać salony FOTOSTOP, łączące sprzedaż detaliczną aparatów z usługami fotograficzno – telekomunikacyjnymi.
W roku 2004 przychody EURO-COLOR mają wynieść ok. 170 mln złotych. To aż o 67% więcej niż w roku ubiegłym. Zysk operacyjny wyniesie 3 mln złotych. To bardzo dobry wynik, biorąc pod uwagę intensywność, z jaką Bogucki inwestuje w swój biznes. W ciągu 12 miesięcy tylko na salony FOTOSTOP wydał 5 mln złotych.
Bogucki od lat zarabia na fascynacji nowymi technologiami. Dane rynkowe tylko potwierdzają, że idzie we właściwym kierunku. W roku 2003 sprzedano w Polsce ok. 550 tys. aparatów, z czego 120 tys. stanowił sprzęt cyfrowy. Szef EURO-COLOR ze 125 tys. sprzedanych aparatów miał już 22 proc. rynku.
Zanim powstał EURO-COLOR, Andrzej Bogucki wiele lat spędził w Australii. Pierwsze zarobione pieniądze pochodziły z obrotu nieruchomościami. Następnie, inwestycja w sklepy fotograficzne na Antypodach pozwoliła rozkręcić biznes w Polsce.
Kontrahenci sfinansowali mu start
Na początku lat 90., kiedy w Polsce mało kto miał inny aparat niż rosyjska Smiena czy niemiecki Zenith, Bogucki hurtowo sprzedawał sprzęt Polaroida, OLYMPUSa i Nikona. Na początku zakupy robił u pośredników, a co za tym idzie – sporo przepłacał. Aby tego uniknąć prezes EURO-COLOR zadzwonił do Karla Heinza z Polaroidu, a potem skontaktował się z Maksymilianem Jakubowiczem z Agfy. To był początek pomyślnej współpracy, która do interesów z Boguckim szybko zachęciła inne firmy. Bez problemu dostał licencję na sprzedaż sprzętu kolejnych znanych marek: OLYMPUSa, Nikona czy Sony.
Bogucki od początku współpracy handlował aparatami OLYMPUSa na wyłączność. Jednak dopiero w roku 1996 Japończyk Mike Handa, wówczas dyrektor sprzedaży OLYMPUSa na Europę, podpisał z nim oficjalną umowę.
- W tym czasie powstał OLYMPUS Polska, niektóre osoby z centrali naciskały na sprzedaż aparatów poprzez oddział – wspomina Bogucki.
Handa jednak odmówił. Miał już Boguckiego i nie widział potrzeby, żeby cokolwiek zmieniać. W efekcie Polska jest jedynym krajem, gdzie prywatna firma posiada status przedstawiciela globalnego koncernu.
Bogucki szybko miał okazję odpłacić się Handzie. W roku 1997 odmówił Canonowi pięcioletniego kontraktu na wyłączność. Propozycja była bardzo kusząca. Współpracę z Canonem Bogucki rozpoczął dopiero po kilku latach, gdy wzmocnił pozycję OLYMPUSa na rynku.
- My też późno zdecydowaliśmy się na współpracę, bo przez lata Bogucki uchodził za człowieka OLYMPUSa, naszego największego konkurenta – wyjaśnia Daniel Czok, dyrektor Sony Polska. – Ale teraz nie mieliśmy wyjścia bo nie ma lepszego dystrybutora– dodaje Czok.
Całe lata 90. Bogucki sprzedawał sprzęt fotograficzny w swojej sieci EURO-COLOR i kilkuset punktach partnerskich. Aparaty wprowadził też do hipermarketów takich jak Makro Cash&Carry i salonów ze sprzętem RTV AGD.
Sezonowość ówczesnej fotografii (na 12 miesięcy pięć – jesień/zima pięć było martwych) skłoniła Boguckiego do poszukania nowych inwestycji i rozszerzenia oferty EURO-COLOR. Zdecydował się na telefonię komórkową i w porozumieniu z Polską Telefonią Cyfrową stworzył sieć 60 salonów sprzedaży zarządzanych przez Euro-Phone. Bogucki stworzył i rozwinął sieć od podstaw, z czasem sprzedał jednak część udziałów wspólnikowi. Dziś posiada prawie 50% pakiet Euro-Phone.
Czas na salony multimedialne
Kiedy na początku 2003 roku szef EURO-COLOR miał już w ręku umowy praktycznie ze wszystkimi markami fotograficznymi i telefonicznymi zrobił kolejny krok. Ponad 5 mln zł zainwestował w uruchomienie salonów FOTOSTOP. W jednym miejscu połączył usługi fotograficzne ze sprzedażą aparatów i telekomunikacyjne ze sprzedażą telefonów.
Dziś działa 14 salonów FOTOSTOP, z czego połowa w systemie franczyzowym. Do końca roku ma być 20. Dzięki umowie z francusko-brytyjskim koncernem Photo Me Kis Group do każdego z punktów Bogucki wstawia nowoczesne maszyny do wywoływania zdjęć z nośników cyfrowych. Takie same, tyle że samoobsługowe ustawił już w biurowcach i centrach handlowych.
Pierwsze foto na warszawskiej giełdzie
Szef EURO-COLOR już dawno mógłby odcinać kupony od swojego sukcesu. Snuje jednak plany kolejnego biznesu, którym będzie multimedialny salon o powierzchni 800 mkw. W centrum stolicy. Bogucki szczegółów swojego projektu nie zdradza, zapowiadając tylko, że przebije konkurencyjnego Kodaka i jego salon Cyfrowy Świat w warszawskim Empiku. O tym, że będzie to coś ekstra, świadczy zainteresowanie ze strony takich gigantów telefonii jak Nokia, Samsung, a nawet operatorów sieci GSM. W Nowy projekt Bogucki zainwestuje kolejne 3 mln złotych. Szef EURO-COLORU około 30 mln zł planował pozyskać z giełdy. Debiut na parkiecie zrealizuje jednak dopiero w 2005 roku. W tym czasie Bogucki skonsoliduje wszystkie spółki i stworzy przejżystą strukturę.
Więcej: Karolina Sobczak, Profit, październik 2004PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Kiedy krajowy rynek robi się za mały, franczyza może być kluczem do międzynarodowego sukcesu. Dowiedz się, jak rozwinąć biznes poza granicami Polski.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Franczyzodawca Cukrem i Solą oraz Cafe Słodziak poszerza ofertę w lokalach m. in. o croissanty z dubajską czekoladą. Ma też propozycję dla franczyzobiorców, którzy chcieliby zaoszczędzić na inwestycji.
Jak zwolnić pracownika? Albo jak powiedzieć załodze, że pensje w tym miesiącu mocno się spóźnią? Życie szefa nie zawsze jest usłane różami.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Warsztaty kulinarne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką zdrowych nawyków żywieniowych, to dobry pomysł na biznes, zwłaszcza w czasach, gdy coraz więcej osób zwraca uwagę na zdrowy styl życia.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...