Warto zadbać o skuteczny program lojalnościowy

Poniedziałek
19.03.2001
O programach lojalnościowych mówi Grzegorz Górski dyrektor ds. kredytowych Citibanku
 

Puls Biznesu zamieścił wypowiedź Grzegorza Górskiego dyrektora ds. kredytowych Citibanku na temat programów lojalnościowych jako sposobu ulepszenia ofert firmy dla klientów.

Wzrost konkurencji na rynku – szczególnie wśród firm, których oferta produktowa różni się jedynie nieznacznie – wymusza stosowanie coraz wymyślniejszych metod związywania ze sobą klienta. Jednym ze sposobów od lat wykorzystywanych w wielu krajach Europy Zachodniej czy USA, są programy lojlnościowe. W Polsce najczęściej prekursorami najbardziej rozwiniętych i zarządzanych programów lojalnościowych są krajowe oddziały dużych międzynarodowych koncernów. Przykładami mogą być sieci stacji benzynowych, linie lotnicze czy firmy działające w branży telekomunikacyjnej.

Definicja programu lojalnościowego jest szeroka. Ogólnie można powiedzieć, że są to wszelkie działania prowadzące do wzmocnienia relacji z klientem – na przykład poprzez zwiększenie wartości produktu dodawaniem do niego nowych cech lub tworzenie specjalnych ofert i promocji, skierowanych do aktualnej bazy klientów. Dzięki takim działaniom korzystanie z produktu czy usługi stają się bardziej atrakcyjne.

Najczęściej spotykane programy lojalnościowe mają proste reguły. Klient zbiera punkty – za tankowanie paliwa na stacjach tej samej sieci, dokonywania płatności karta kredytową czy częste używanie telefonu komórkowego. Po zebraniu odpowiedniej ilości punkty można wymienić na prezenty. Im punktów jest więcej, tym potencjalne nagrody są bardziej atrakcyjne – plecak, rower, wieża hi-fi. Inną często stosowaną formą programów lojalnościowych są programy rabatowe. Na przykład banki obejmują nimi posiadaczy kart kredytowych. Posługując się kartą, mogą oni otrzymać rabat na produkty kupowane w określonych punktach. Odmianą programu rabatowego są specjalne ofert sezonowe firm turystycznych, producentów biżuterii czy ekskluzywnej odzieży. Jedna z najwdzięczniejszych form programów lojalnościowych jest organizowanie imprez o charakterze handlowo-rozrywkowych, skierowanych tylko do klientów firmy. Tego typu przedsięwzięcia kosztują, ale są jedna ze skuteczniejszych metod budowania głębszej więzi z klientem oraz jego poczucia, że jest on w wyjątkowy sposób wyróżniony przez firmę. W przypadku kart kredytowych takie działania zwiększają również zaufanie do tej formy płatności. To ważne – wielu Polaków posiada już karty, ale wciąż istnieje pewien dystans do płatności bezgotówkowych.

Klienci podchodzą do programów lojalnościowych z zainteresowaniem. Ich entuzjaści stają się ambasadorami firmy na rynku. Recept na zorganizowanie skutecznego programy lojalnościowego może być wiele i firmy strzegą swoich rozwiązań jak największych tajemnic. Każda tworzy własne wzory, dopasowując wzory do specyficznych potrzeb oraz warunków konkurencji. Dodatkowym atutem przy tworzeniu programu jest międzynarodowe doświadczenie zdobyte na innych rynkach. Istnieją oczywiście pewne reguły, o których powinni wiedzieć wszyscy rozpoczynający działalność typu lojalnościowego. Istotne jest nawiązanie współpracy z odpowiednimi partnerami. Przykładem może być co-brandowa karta kredytowa Citibank-Era. Dzięki porozumieniu z operatorem telefonicznym bank jest w stanie zaoferować swoim klientom szereg usług nie finansowych na preferencyjnych warunkach. Dzięki temu rośnie wartość samej usługi bankowej, a przez to satysfakcja klienta.

Koniecznym elementem skutecznego programu lojalnościowego jest właściwa komunikacja z klientem na temat korzyści jakie program oferuje. Znane są przykłady propozycji zbyt skomplikowanych, których reguły nie są dla klienta jasne. Takie programy nie przynoszą zakładanych efektów.

Więcej: Puls Biznesu, 19 marca 2001, s.46


Puls Biznesu

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023