Potrzebny efekt skali
W ostatnich latach staliśmy się świadkami niezwykle dynamicznego rozwoju rynku franczyzowego w Polsce. Przed 2002 r. polski rynek rósł o kilkanaście sieci rocznie. W 2002 r. przybyło 26 sieci franczyzowych, w 2003 r. – 27, a w 2004 r. aż 39. Obecnie w Polsce działa 210 systemów, które posiadają łącznie 13,5 tys. punktów franczyzowych. Jest to o ponad 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeśli analizujemy sytuację na rynku franczyzowym w Polsce, musimy wziąć pod uwagę przede wszystkim inwestycje franczyzobiorców. Średnia wielkość inwestycji franczyzobiorcy w roku 2004 wyniosła 325 tys. zł i wzrosła w stosunku do roku 2003 o 24 tys. zł. Ogółem franczyzobiorcy wydali na inwestycje w 2004 roku około 4,5 mld zł. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba systemów franczyzowych wzrosła o ponad 100 proc. (98 w 2000, ponad 210 obecnie). Franczyzodawcy niechętnie jednak ujawniają informacje o swoich inwestycjach, jednak fakt, że wzrasta liczba punktów własnych sieci, świadczy o tym, że franczyzodawcy mają i przeznaczają środki na inwestycje.
Systematyczny rozwój
Ryzyka w działalności gospodarczej nie można w całości wyeliminować. Można je jednak skutecznie zdywersyfikować, a więc umiejętnie rozproszyć między różne podmioty gospodarcze. Taką możliwość daje właśnie franczyza, która dywersyfikuje ryzyko zarówno franczyzodawcy jak i franczyzobiorcy. Franczyzodawca rozprasza ryzyko prowadzenia swojej działalności gospodarczej, sprzedając pomysł na biznes dużej liczbie obcych podmiotów gospodarczych. Z kolei ryzyko franczyzobiorcy minimalizowane jest doświadczeniem i pomocą: biznesową, marketingową i reklamową franczyzodawcy. Widać zatem, że franczyza to nie tylko sposób na rozwój biznesu i uzyskanie efektu skali ale również obopólna korzyść stron podpisujących umowę. Problem w tym, że w Polsce nadal zbyt mało mówi się i pisze o franczyzie i łączącymi się z nią korzyściami, a przynajmniej jedna z nich jest niezaprzeczalna: franczyza znacznie ułatwia rozpoczęcie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej.
Najważniejszym źródłem informacji na temat polskiego rynku franczyzowego oraz jego odniesień do rynków europejskich i światowych jest magazyn Własny Biznes FRANCHISING oraz portal Franchising.pl
Tekst przygotowano na podstawie publikacji Raportu o polskim rynku franchisingu 2004/2005 przygotowanego przez firmę Profit System.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Nova House szuka franczyzobiorców, którzy zajmą się budowaniem domów pasywnych. Jakie zyski przynosi taki biznes?
Sieć pizzerii Gruby Benek otworzyła nowy lokal na bydgoskich Jachcicach. Pierwszy dzień działalności przyniósł duże zainteresowanie klientów i jeden z najlepszych wyników otwarcia w historii marki.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
AI przed sądem
/30.11.2025
Czy prawo autorskie jest gotowe na epokę generatywnej sztucznej inteligencji? Marcowy wyrok sądu w Dystrykcie Kolumbii w sprawie dr. Stephena Thalera pokazuje, że obecny system nie nadąża za technologią, a pytanie o autorstwo AI staje się coraz bardziej palące.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
– Rosnące zainteresowanie zabiegami estetycznymi i zmieniające się oczekiwania klientów wpływają na rozwój franczyzy beauty – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk z Perfect Look Clinic.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Jaki biznes ma szansę powodzenia w obecnych realiach rynkowych? Oto kilka pomysłów ze świata franczyzy.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...