Inwestują w firmę i w siebie
Firma Acxiom Polska sprawdziła w kim drzemie największa przedsiębiorczość. Z przygotowanej przez firmę badawczą analizy profili osób prowadzących własną firmę wynika, że własny biznes najczęściej otwierają osoby będące już po 30-tce. Co więcej, wraz z wiekiem (aż do 59 lat) odsetek przedsiębiorców rośnie. Łącznie w przedziale wiekowym od 30 do 59 lat znajduje się ponad 74% właścicieli prywatnych firm.
Mężczyźni – trochę bardziej przedsiębiorczy
Na przejście „na swoje” częściej decydują się mężczyźni (57%), osoby z wykształceniem średnim i wyższym (89%), zamieszkali w miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy (44%). Warto jednocześnie zauważyć, że spora liczba właścicieli prywatnych biznesów (prawie jedna trzecia) zamieszkuje w miejscowościach, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. osób. W przeważającej większości prowadzone interesy to niewielkie, kilkuosobowe przedsięwzięcia. 64% badanych właścicieli firm zadeklarowało jednoosobową działalność, a 26% z nich zatrudnia nie więcej niż 5 pracowników.
Przywileje biznesmena
Nie dziwi fakt, że biznesmenom powodzi się lepiej niż przeciętnemu Polakowi – dochód netto gospodarstwa domowego jednej trzeciej z nich jest wyższy niż 3 tys. zł. Dużo częściej i do bardziej egzotycznych miejsc podróżują – tylko 19% z nich spędza urlop w domu. Zwykle korzystają z prywatnej opieki medycznej, choć większość z nich, bo aż 67% stara się to robić sporadycznie. A na tygodniowe wydatki na zakupy, 46% badanych przedsiębiorców przeznacza więcej niż 200 zł. Zakupy robią w sklepach, które przede wszystkim znajdują się blisko ich miejsca zamieszkania, oferują szeroki asortyment i są otwarte w dogodnych godzinach.
Odrobina przyjemności...
Polscy przedsiębiorcy chętnie wypróbowują różne nowinki pojawiające się na sklepowych półkach, a jeśli chodzi o alkohole – kupują ochoczo niemalże wszystkie gatunki, choć najczęściej jest to wódka (Bols, Finlandia, Smirnoff) oraz wino. Niemal wszyscy (85%) korzystają z internetu – najczęściej w domu (poprzez stałe łącze) oraz w siedzibie firmy. Używają sieci przede wszystkim do celów związanych z wykonywaną pracą (55%), obsługą poczty e-mail (52%), przeglądaniem aktualnych wiadomości (50%) oraz edukacji (45%).
Interesują się sportem i dbają o piękny wygląd – jedna czwarta odwiedza gabinety kosmetyczne i solaria, a ponad 14% przedsiębiorców ćwiczy w salonach fitness lub na siłowniach oraz wygrzewa się w saunach.
Dane pochodzą z najnowszej fali Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z kuchnią gruzińską
/04.12.2025
W tym roku Chinkalnia otworzyła trzy restauracje w Polsce, a jeszcze w grudniu uruchomi lokal na śródziemnomorskiej wyspie.
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeden adres, dwa razy więcej możliwości
/28.11.2025
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
– Rosnące zainteresowanie zabiegami estetycznymi i zmieniające się oczekiwania klientów wpływają na rozwój franczyzy beauty – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk z Perfect Look Clinic.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...