Plan pięcioletni
Wywiad przeprowadziła Monika Kruszewska z „Prawa i Gospodarki”.
Jak Marks&Spencer radzi sobie na polskim rynku?
- Jak dotąd jedyny w Polsce sklep Marks&Spencer otworzyliśmy we wrześniu 1999 r. Dotąd wstrzymywaliśmy się z ekspansją na polskim rynku, bo nie były dla nas korzystne warunki najmu – czekaliśmy na otwarcie nowych centrów handlowych, które przedstawią lepszą ofertę.
Czy oferta M&S cieszy się u nas dużym zainteresowaniem?
- Z jednego sklepu nikt zysku nie wypracuje. Profity związane są z ekspansją, którą dopiero planujemy. W najbliższych pięciu latach chcemy tu mieć ok. 10 sklepów. Wtedy będziemy mogli mówić o zysku. Jako spółka Marks&Spencer operujemy nie tylko w Polsce, ale też w Czechach i na Słowacji.
W jakich polskich miastach powstaną nowe sklepy M&S?
- W największych miastach – Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Łodzi. Również w Warszawie.
Ile M&S zainwestował w Polsce?
- Miliony dolarów.
Czy w Czechach były większe inwestycje?
- Tak, ale w Czechach M&S na zasadzie franczyzy istnieje już od 1996 r. i tam mamy dwa sklepy.
M&S zmyka wszystkie swoje sklepy w kontynentalnej Europie i zostawia tylko te działające na zasadzie franczyzy. Dlaczego?
- M&S zamyka tylko te oddziały, których jest właścicielem. Franczyza będzie jedyną formą ekspansji międzynarodowej. W tej chwili M&S działa w 25 krajach. M&S jest nadal liderem wśród detalistów europejskich z branży odzieżowej.
Czy w Polsce M&S otworzy markety spożywcze?
- W perspektywie 5-6 lat nie. Jest to związane przede wszystkim z planowaną ekspansją na rynku odzieżowym. Branża spożywcza wymaga sprawnej logistyki, a ze względu na granice byłoby to trudne. Myślę, że w pewnego dnia, gdy Polska stanie się członkiem Unii Europejskiej i zostaną zniesione granice, będzie możliwe stworzenie tu sklepu spożywczego M&S.
Jedną z metod M&S na przyciągnięcie klientów jest możliwość zwrotu w nieograniczonym terminie pełnowartościowego towaru, nawet kupionego za granicą w placówkach M&S. Czy to rozwiązanie funkcjonuje we wszystkich sklepach?
- Refundacja obowiązuje we wszystkich sklepach M&S. W Polsce, podobnie jak w innych krajach istnieje od dnia otwarcia sklepu. Jeżeli klient przyniesie nam towar wraz z paragonem, wypłacamy ekwiwalent ceny podanej na paragonie. Jeśli nie ma paragonu lub nie mamy w sprzedaży tego towaru, to zawracamy klientowi wartość towaru w tzw. bonach kredytowych lub staramy się znaleźć najbardziej podobny towar, jaki mamy w sklepie i tę wartość zwracamy.
Czy M&S ma konkretny pomysł na polski rynek, czy te same techniki sprzedaży oferowane są we wszystkich krajach?
- Operujemy w Polsce na zasadach sklepu dla całej rodziny. Kluczowym klientem są jednak kobiety biznesu w wieku ponad 30 lat i pensją powyżej średniej krajowej.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Burger w środku nocy? Lokale Night Burger obsługują klientów nawet do godz. 2.30.
Sieć Komfort padła ofiarą cyberataku, który spowodował zakłócenia w działaniach sklepów stacjonarnych i sklepu on-line.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Słodki segment gastronomii ma do wyboru szeroką ofertę: lody, pączki, kawę, bubble tea. Do wyboru, do koloru.
Nie trzeba być fanem horrorów, by prowadzić escape room. Ale bez pasji, kreatywności i cierpliwości ten biznes może być trudny do udźwignięcia. Obejrzyj wywiad z Adamem Brykczyńskim, współwłaścicielem Black Cat Escape Room.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...