Polacy chcą przejrzystych zasad
W przeprowadzonej ankiecie uczestniczyło ponad pół tysiąca osób. Wyniki wskazują, że najważniejsza przy wyborze franchisodawcy jest ocena koncepcji franchisingowej (know-how, podręcznik operacyjny); tę odpowiedź wskazało aż 41,37 proc. ankietowanych.
Drugim pod względem ważności czynnikiem decydującym o wyborze licencji jest wysokość opłat (wstępnej, bieżącej, na fundusz marketingowy); tę odpowiedź wskazało 23,6 proc. respondentów.
Trzecim elementem branym pod uwagę przez przyszłych biorców jest opinia o firmie i wartość marki, to kryterium doboru franchisodawcy wskazało 18,27 respondentów.
Na 4 miejscu wśród kryteriów oceny przyszłego franchisodawcy znalazła się oferta wsparcia (usługi wstępne i bieżące), proponowana przyszłemu biorcy. Tę odpowiedź wskazało 16,75 proc. respondentów.
Jak pokazują wyniki przeprowadzonej ankiety, Polacy zanim zdecydują się na negocjacje w sprawie zakupu licencji franczyzowej,z każdej strony ogladają system, do którego mieliby się przyłączyć. Taki wynik cieszy, gdyż pozwala mieć nadzieję, że na naszym rynku nie znajdzie się miejsce dla osób i firm które w sposób nieuczciwy, wykorzystując naiwność swoich partnerów i wspólników, będą chciały zarabiać na biorcach obiecując „złote góry” (szerzej o problemach i zagrożeniach dla polskiego franchisingu piszemy w dziale „Gorący Temat”).
Musi jednak niepokoić fakt, że dopiero na trzecim miejscu jako kryterium doboru franchisodawcy respondenci wskazali opinię o firmie i wartości marki. Podstawą funkcjonowania dobrej firmy na rynku jest jej wizerunek, który odpowiednio kształtowany pozwala zdobyć zaufanie klientów i partnerów, umożliwia stabilny rozwój i zapewnia mocną pozycję na rynku i skuteczną walkę z konkurencją. Wydaje się, że nasi respondenci zapomnieli o tym.
Podsumowując wyniki ankiety, można bez obaw patrzeć na rozwój polskiego rynku franchisingowego, świadomość zagrożeń i zalet które niesie podpisanie umowy franczyzowej jest duża i stale rośnie. Mamy nadzieję że nasz portal w dużym stopniu przyczynia się do tego aby ta wiedza była coraz większa.
Zachęcamy do aktywnego uczestnictwa w drugim badaniu ankietowym dotyczącym potrzeby ukazywania sie pisma o franchisingu, z góry dziękujemy.
Maciej Golnowski
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Nie musisz być bankowcem, by otworzyć placówkę PKO Banku Polskiego. Ale bez relacji z klientem i konsekwencji trudno ją dobrze prowadzić. Zobacz historię Pauliny Maciejewskiej, która od 7 lat działa w Łęczycy.
Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Północ Nieruchomości oferuje elastyczny model współpracy z inwestycją od 4 tys. zł. Partnerzy korzystają z gotowego systemu, szkoleń i zaplecza operacyjnego. W sieci działa już ponad 70 biur.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Do znalezienia biznesu, w który chciałoby się zainwestować, trzeba się dobrze przygotować. Choć wybór branży i konkretnego systemu franczyzowego jest subiektywny, to ocena części elementów umowy franczyzy podlega obiektywnym kryteriom.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...