Nowe prawo własności przemysłowej – krok w tył dla franchisingu
Akt ten w kompleksowy sposób reguluje kwestie związane z własnością przemysłową i zastępuje dotychczas obowiązujące przepisy, które zajmowały się tą materią, tj. ustawę o wynalazczości, ustawę o znakach towarowych, ustawę o ochronie topografii układów scalonych i Ustawę o Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej.
Wydawać by się mogło, że w dobie dostosowywania naszego prawodawstwa do przepisów Unii Europejskiej nowe prawo własności przemysłowej będzie prawem nowoczesnym korzystającym ze sprawdzonych wzorców krajów zachodnioeuropejskich. I trzeba przyznać, że w odniesieniu do większości przepisów nowej ustawy tak właśnie się dzieje.
Niestety naszemu ustawodawcy przydarzyły się także legislacyjne wpadki. Jedna z nich w bezpośredni sposób dotyczy funkcjonowania sieci franchisingowych i może mieć dla nich daleko idące skutki, niekorzystne skutki. Mam tu na myśli przepis art. 163 ust. 2 tej ustawy, który stanowi, że udzielenie sublicencji na używanie znaku towarowego jest niedopuszczalne. Przewidziany w tym przepisie zakaz jest szczególnie dotkliwy dla międzynarodowych sieci franchisingowych, takich jak np. McDonald’s, które zazwyczaj udzielają jednemu podmiotowi tzw. licencji master (master franchising, subfranchising), co umożliwia mu zbudowanie sieci franchisingowej w danym regionie czy kraju. Problem ten dotyczy również wielu sieci dystrybucyjnych nie działających na zasadzie franchisingu (np. sieci salonów sprzedaży samochodów). Chcąc być w zgodzie z nowymi przepisami firmy te powinny... zaprzestać dalszego rozwoju! Czy właśnie taki był zamiar ustawodawcy?
Nieszczęsny przepis został poddany miażdżącej krytyce nie tylko przez franchisobiorców i franchisodawców, ale także przez środowisko prawnicze. Zakaz udzielania sublicencji jest bowiem jawnym pogwałceniem wolności gospodarczej. Jest także sprzeczny z przepisami Unii Europejskiej.
Na tle tych argumentów zupełnie niepoważnie brzmią wypowiedzi autorów ustawy, którzy twierdzą, że używanie znaku towarowego przez podmiot, który nie jest jego właścicielem naraża klienta na to, że może nabyć towar lub usługę o jakości zdecydowanie niższej niż ta oferowana przez właściciela znaku towarowego. Dzieje się jakoby ze względu na fakt, że w wyniku udzielania licencji podmiot uprawniony z rejestracji znaku towarowego ma ograniczoną kontrolę nad jego licencjobiorcami i sublicencjobiorcami. Jest to bardzo pokrętne tłumaczenie, ponieważ w obowiązującym systemie prawnym istnieją wystarczające narzędzia umożliwiające właścicielowi znaku towarowego kontrolę wykorzystania jego znaku przez licencjobiorców. Równie dobrze można żądać wprowadzenia do ustawy przepisu, który stanowiłby, że każdy przedsiębiorca może zarejestrować tylko jeden znak towarowy. W innym razie biedny, niezorientowany klient może mieć przecież problem z przyporządkowaniem znaku towarowego odpowiedniemu przedsiębiorcy.
Mamy do czynienia z bardzo wyraźnym przykładem krótkowzroczności i braku orientacji w realiach rynkowych polskiego ustawodawcy. Jest to też niestety pochodna słabości polskiego środowiska franchisingowego, które do niedawna pozbawione skutecznej reprezentacji nie brało udziału w pracach nad ustawą i nie było w stanie zapobiec pojawieniu się tego niefortunnego przepisu. Dlatego też nie pozostaje nam nic innego jak zgodzić się z prof. Ryszardem Skubiszem, wybitnym znawcą problematyki własności przemysłowej, że przepis art. 163 ust. 2 ustawy prawo własności przemysłowej należy po prostu usunąć.
PROFIT system

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Franczyza w branży finansowej to szansa na biznes pod silną marką i z dostępem do know-how największych instytucji. Jak to działa? Sprawdź podczas Targów Franczyza w Warszawie.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
Marzysz o własnym biznesie? Nie zaczynaj od zera! Już 23-24 października na Targach Franczyza w Warszawie poznasz 100 sprawdzonych pomysłów na firmę – od McDonald’s i Żabki, po zupełnie nowe koncepty, które dopiero podbijają rynek.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Masz lokal i głowę do biznesu? Drogerie Natura dadzą Ci resztę: silną markę, pełne zatowarowanie i wsparcie, dzięki któremu możesz zarabiać od pierwszego dnia.
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Stworzyli glamping, czyli alternatywną formę wypoczynku zapewniającą bliski kontakt z przyrodą. Ilona Wrońska i Leszek Lichota zapewniają, że ich Forrest Glamp to idealne miejsce, aby nabrać dystansu i zapału do pracy.
Piotr Pożak, franczyzobiorca McDonald’s Polska, zdobył tytuł Top Franczyzobiorcy w kategorii „najszybszy wzrost w sieci”. Jak udaje mu się zarządzać czterema restauracjami?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...