W okresie przemian franchising się sprawdza
Marka, dla której z dużą satysfakcją pracuję, zdecydowała się wejść na rynek polski już w 1990 roku. Była to decyzja odważna, ponieważ w tym okresie nie istniały prawie żadne realne warunki do rozpoczęcia sprzedaży detalicznej towarów markowych. Nie było sieci sklepów detalicznych, nie było też nawet zarysu modelu konsumpcji, który uwzględniałby zapotrzebowanie na towary markowe. Brak było przygotowanych fachowców (zarządzających produktem, przedstawicieli handlowych, logistyków), którzy mogliby taką firmę poprowadzić – przypomina Kazimiera Krawczyk w Pulsie Biznesu.
Co zdecydowało o powodzeniu rynkowym i finansowym firmy, rozpoczynającej działalność w trudnych warunkach? Niewątpliwie kilka podstawowych czynników, takich jak:
- atrakcyjność marki,
- postępowość polskich konsumentów,
- przyjęta strategia dystrybucji oparta na koncepcji franchisingu.
Najistotniejsze dla powodzenia handlowego było jednak oparcie dystrybucji detalicznej towarów markowych na nieznanej wcześniej i nadal niezbyt popularnej na rynku polskim koncepcji franchisingu. Franchising, podobnie jak leasing, jest instytucją obrotu gospodarczego, uformowaną w swym współczesnym kształcie w USA. Znalazła ona później zastosowanie w wielu innych krajach, a w latach 90 również w Polsce. U nas franchising jest ciągle zjawiskiem nowym i mało znanym, mimo że funkcjonował już w naszym kraju przed II wojną światową, a w latach 70 część hoteli Orbisu weszła do systemów franchisingowych międzynarodowych sieci hotelowych Continental i Holiday Inn.
To idealne rozwiązanie na każdym rynku wschodzącym, będącym na etapie transformacji, ponieważ nie wymaga od franczyzobiorców żadnej wiedzy na temat działalności gospodarczej - oprócz talentów menedżerskich. W tę wiedzę wyposaża go - na ogół odpłatnie - franczyzodawca, zainteresowany wejściem na nowy rynek. Za nim stoi zwykle mocna marka i jego sprawdzona, praktyczna wiedza o tym, co należy zrobić, aby odnieść sukces w sprzedaży. Franczyzobiorca natomiast musi być gotów do spełnienia warunków finansowych prowadzenia działalności, stawianych przez franczyzodawcę (warunki umowy franczyzowej nie podlegają negocjacji), a także bezdyskusyjnego zaakceptowania metody prowadzenia interesów określonej przez franczyzodawcę. Jeśli specyfika rynku lokalnego wymaga jakichkolwiek adaptacji metodologii oferowanej przez franczyzodawcę, tylko on ma prawo do wprowadzenia tych zmian.
Rozwiązania franczyzowe stosowane są przede wszystkim w odniesieniu do dóbr i usług konsumpcyjnych, zaspokajających podstawowe potrzeby użytkowników. Spotykamy je w produkcji, handlu i usługach. W Polsce wiele firm, zarówno rodzimych jak i zagranicznych, prowadzi na dużą skalę działalność opartą na tych zasadach. Franchising jest idealnym rozwiązaniem dla produkcji i dystrybucji towarów markowych, ponieważ gwarantuje ich jednolitą prezentację. Jest jedną z metod dostarczania produktów lub usług klientowi w jednolity i spójny sposób, niezależnie od szerokości geograficznej, gdzie proces produkcji lub dystrybucji się odbywa. Na rynku polskim ciągle jeszcze brakuje wystarczającej popularyzacji franchisingu jako skutecznej metody robienia interesów. Tym bardziej ciekawym rozwiązaniem wydaje się uruchomiony w ostatnich dniach pierwszy polski vortal internetowy, gdzie pod adresem franchising.pl można znaleźć nie tylko wiele interesujących informacji o praktycznych i formalnych aspektach franchisingu, ale także oferty franczyzodawców i kandydatów na franczyzobiorców - puentuje Kazimiera Krawczyk, prezes Adidas Poland, swoja wypowiedź dla Pulsu Biznesu.
Więcej: Puls Biznesu, 21 stycznia 2001

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Ewelina Sawicka prowadzi dwie placówki partnerskie VeloBanku. W filmie opowiada, jak wygląda franczyza bankowa od środka i z jakiego wsparcia mogą korzystać partnerzy sieci.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Tibesti2Go otwiera pizzerie nawet w kilkutysięcznych miejscowościach. Jak dołączyć do sieci?
Franczyzobiorcy Eurofinance mogą liczyć na kompleksowe wsparcie na każdym etapie prowadzenia agencji ubezpieczeniowej. A ile zarobią?
W strukturach Żabki działa obecnie ok. 1 tys. franczyzobiorców z zagranicy, z czego ponad 90 proc. stanowią obywatele Ukrainy.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...