Rynek detaliczny w Polsce
Jak informuje Gazeta Wyborcza trzy lata temu firma badawcza CAL Company Assistance szacowała, że do końca 2001 roku w Polsce powinno być 170 hipermarketów. Trochę na wyrost, było ich 136. W porównaniu z poprzednim rokiem stanowi to duży wzrost – aż o jedna piątą.
Właśnie liczba hipermarketów rośnie najbardziej dynamicznie. Wielkie sklepy cieszą się zainteresowaniem wśród klientów. Z pewnością jest to zasługa ich inwestorów, którzy przed rozpoczęciem budowy dokładnie badają rynek. Dzięki temu udaje się im trafić w oczekiwania konsumentów. Spośród 2 tysięcy dużych sklepów kilka procent to nowości z ostatniego roku. Większość z nich – nieco ponad tysiąc – stanowią sklepy dyskontowe, mniej (850) – typowe supermarkety. Supermarkety cieszą się jednak zdecydowanie większym powodzeniem niż dyskonty. W zeszłym roku tych pierwszych zbudowano dwuipółkrotnie więcej niż drugich.
Te tzw. nowoczesne kanały dystrybucji podbijają rynek. Prowadzą dynamiczna i ekspansywna politykę, walczą o miejsce na rynku i o klientów. Tradycyjne sposoby sprzedaży poddają się temu trendowi. Mało inwestują, otwierają kolejne sklepy.
Wśród 117 tysięcy polskich sklepów spożywczych tylko 5,5 tysiąca to te które określają się jako duże. Za duży sklep uważa się taki, którego powierzchnia wynosi od 100 do 300 m.kw. i który oferuje przede wszystkim żywność, a tylko w niewielkim zakresie produkty chemiczne i kosmetyki. Średnich sklepów spożywczych jest blisko pięć razy więcej. Jednak obie te grupy rozwijają się powoli. Ich przyrost w 2001 roku wyniósł tylko 2- 3 procent.
Najliczniejszą i najmniej dynamiczna częścią handlowej rzeczywistości są małe sklepy spożywcze. Stanowią one potencjalnie dużą siłę, jest ich aż 61 tysięcy. Od zeszłego roku przybyło ich 1 – 2 procent. Oznacza to, że na jeden hipermarket przypada średnio 450 małych sklepików. Wydaje się to duża liczbą, ale biorąc pod lupę ich obroty okazuje się, że nie one dominują na rynku.
Specyficzna grupę stanowią sklepy specjalistyczne. Sprzedają one np. tylko mięso czy alkohol. Jest ich za dużo. W przeciągu zeszłego roku 2 – 3 procent ich właścicieli postanowiło je zamknąć. W efekcie zostało ich 24 tysiące. To jedyna grupa sklepów spożywczych, których liczba ostatnio spadła.
Więcej: Gazeta Wyborcza, "Supermarket", 17 maja 2002
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z kuchnią gruzińską
/04.12.2025
W tym roku Chinkalnia otworzyła trzy restauracje w Polsce, a jeszcze w grudniu uruchomi lokal na śródziemnomorskiej wyspie.
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeden adres, dwa razy więcej możliwości
/28.11.2025
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
– Rosnące zainteresowanie zabiegami estetycznymi i zmieniające się oczekiwania klientów wpływają na rozwój franczyzy beauty – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk z Perfect Look Clinic.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...