Firma - Lubię to!
Magdalena Daniluk, wiceprezes firmy Fat ROI specjalizującej się w marketingu internetowym
Najpopularniejszy serwis społecznościowy obchodził niedawno 10 urodziny. Dla wielu firm Facebook jest jednym z ważniejszych kanałów komunikacji i miejscem prowadzenia działań marketingowych. Dlaczego firmy za wszelką cenę chcą posiadać swój Facebookowy fanpage i tak zaciekle walczą o każde „Lubię to”?
Popularność mediów społecznościowych nie wzięła się z powietrza – na Facebooku na początku 2014 roku swój profil miało ponad 1,3 mld użytkowników z całego świata, z czego ponad 11 mln to Polacy. Każda z tych osób to potencjalny klient, do którego można stosunkowo łatwo dotrzeć, trzeba tylko wiedzieć, jak zrobić to dobrze. Siłą social mediów są rekomendacje, ponieważ to właśnie polecenia stanowią najpotężniejsze i najbardziej efektywne narzędzie marketingowe, które w realny sposób wpływa na sprzedaż produktów. Badania pokazują, że większość osób na FB znamy osobiście, a tylko średnio 7 proc. znajdujących się w naszych kontaktach to wirtualni znajomi, których nigdy nie poznaliśmy „na żywo”. Jeśli połączymy to z wiedzą, że aż 67 proc. konsumentów kupiło jakiś produkt opierając się na rekomendacji znajomego możemy śmiało powiedzieć, że w mediach społecznościowych powinna pojawić się prawie każda firma. Oczywiście Facebook nie jest jedynym tego typu serwisem na świecie i prowadząc działania promocyjne warto pamiętać również o innych portalach, tym bardziej, że moda na portale zmienia się dosyć szybko, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Najnowsze badania uczonych z Princeton wieszczą bliski koniec Facebooka i straszą, że w ciągu najbliższych 3 lat odpłynie z niego nawet 80 proc. użytkowników. Na razie jednak Facebook jest jednym z najtańszych sposobów na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, dlatego warto nauczyć się, jak go skutecznie wykorzystać.
W takim razie, co trzeba zrobić, żeby Facebook był skutecznym narzędziem promocji firmy?
Trzeba pamiętać, że Facebook to medium komunikacji, ale nie można go traktować jednostronnie, jako tuby propagandowej naszej firmy. Niestety niektórzy zapominają, że ich fani też mogą mieć coś ciekawego do powiedzenia. Sekret skutecznego fanpage'a to nic innego jak systematyczna obecność, aktywność oraz interakcja. Do tego dochodzą jeszcze szczerość i transparentność. Decydując się na ten sposób komunikacji z klientami trzeba sobie uzmysłowić, że oprócz tego, że coś mówimy do naszych fanów, musimy też posłuchać co oni mają nam do powiedzenia. Paradoksalnie, to drugie sprawia firmom dużo więcej trudności.
Co powinno się znaleźć na fanpage'u każdej firmy?
Dzięki smartfonom Facebook jest podobnym kanałem komunikacji jak SMS. Z drugiej strony często stanowi on uzupełnienie strony www. Dlatego na fanpage'u każdej firmy muszą znaleźć się dane kontaktowe i wskazania dotyczące lokalizacji, opis firmy i produktu, najważniejsze numery telefonów, przedstawienie zespołu i zakres odpowiedzialności wskazanych osób. Trzeba też pamiętać, że osoby przebywające na Facebooku częściej mogą czerpać informacje o naszej ofercie, ponieważ rzadko kiedy równie często zaglądają na strony internetowe. Zatem FB może być też idealnym miejscem do prezentacji oferty, komunikacji nowości, zamieszczania aktualności i ogłaszania konkursów, choć te ostatnie już nie przyciągają takich tłumów i nie dają takiej interakcji jak choćby jeszcze rok temu.
W jakich firmach warto korzystać z mediów społecznościowych? Jakie produkty warto w ten sposób promować?
Korzystanie z mediów społecznościowych może przynieść korzyść firmom z wielu branż. Ważne, żeby wybrały ten portal, z którego korzysta ich grupa docelowa. Trzeba też pamiętać, że nie jest istotna wielkość firmy tylko usługa, produkt jakie oferuje. Facebook wydaje się idealny dla firmy z szeroko pojętej branży FMCG oraz usług (kosmetyczna czy kulinaria). Instagram i Pintrest są wręcz wymarzone dla firm zajmujących się modą lub kosmetykami. Twitter sprawdza się w przypadku przedsiębiorstw technologicznych i rządowych, ze względu na fakt iż w Polsce to bardzo niszowe narzędzie, upodobali je sobie politycy, dziennikarze i dyplomaci.
Rozmawiała (mak)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Usługi równoległe to nasz wyróżnik. Dzięki temu zarabiamy więcej i oszczędzamy czas klientów – tłumaczy Maryia Terekhova, współzałożycielka salonów urody Fast Line Studio.
– Chcemy naszym franczyzobiorcom jak najbardziej ułatwić i usprawnić zarządzanie biznesem – mówi Andrzej Kostiuk z Haircut Express.
– W Polsce stale rośnie poziom świadomości klientów, jeśli chodzi o korzystanie z usług pośrednictwa w sprzedaży czy zakupie nieruchomości – mówi Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse.
– Zainteresowanie treningami EMS cały czas rośnie – mówi Tomasz Szczołek, współwłaściciel Platinum Active EMS.
– Chcemy się rozwijać we franczyzie, dzięki temu będziemy mogli sprawniej otwierać sklepy w każdym zakątku Polski – mówi Adam Małojec, country manager w Candy Pop.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Gastronomia, bankowość, usługi? Sprawdzamy, jakie branże i koncepty franczyzowe dobrze radzą sobie na rynku i jaki pomysł na biznes najprawdopodobniej sprawdzi się w 2024 roku.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...