Koncert najemców w Serenadzie

Grzegorz Latała, dyrektor ds. leasingu w Mayland Real Estate
W tym roku w Krakowie rusza budowa Centrum Handlowego Serenada. Czy w stolicy Małopolski jest jeszcze miejsce na tego typu obiekt?
Pamiętajmy, że Kraków to drugie największe polskie miasto. Serenada powstanie w północnej części Krakowa – patrząc od linii Wisły. Żyje tam ok. 70 proc. mieszkańców. Serenada stanie w miejscu, które krakowianie już teraz odwiedzają, bo znajduje się tam Multikino i aquapark oraz sklep z branży dla domu i ogrodu Obi i supermarket Real. Serenada uzupełni ofertę tych obiektów, z którymi będzie dobrze skomunikowana. Chodzi zarówno o przejścia piesze jak i parkingi. Większość spośród 170 najemców galerii będą stanowiły marki odzieżowe, następnie restauracje oraz punkty usługowe. Skorzystają z nich mieszkańcy osiedli, które już istnieją w okolicy albo są dopiero na etapie budowy oraz pracownicy powstających biurowców w dzielnicy Olsza.
Czy znani są już pierwsi najemcy?
Podpisaliśmy już umowy z grupą LPP (Reserved, Cropp, House, Mohito, Sinsay) oraz Inditex (Zara, Bershka, Stradivarius, Pull&Bear, Massimo Dutti). To tzw. kotwice, które przyciągną dużą liczbę klientów. Na parterze Serenady znajdą się delikatesy Piotr i Paweł, do tej pory nieobecne w Krakowie oraz Euro RTV AGD. Pierwszy i drugi poziom zajmą sklepy odzieżowe, obuwnicze i z biżuterią. Trafią tam także najemcy z branży usługowej, w tym z gastronomii.
Jakiej wielkości lokale wybierają najemcy?
W przypadku sieci odzieżowych zauważyliśmy, że częściej wybierają lokale o większej powierzchni. Duży format ich sklepów pozwala na większą ekspozycję towaru oraz, z punktu widzenia finansowego, niższą stawkę najmu za 1 m2. Mowa tu nawet o powierzchni 800 m2. Są oczywiście najemcy, którzy boją się ryzyka – on celują w 30-80 m2. Po czasie często jednak okazuje się, że chcą powiększyć lokal. Tak było w przypadku Centrum Handlowego Riviera w Gdyni. Wtedy pojawia się jednak problem, bo sąsiednie lokale są zajęte, a poza tym rodzi to dodatkowe koszty rozbudowy i aranżacji wnętrza. W przerwie między zakupami klienci skorzystają nie tylko z oferty food courtu, ale także restauracji z obsługą kelnerską.
Jak reagują właściciele sklepów w konkurencyjnych centrach handlowych na wiadomość o nowo powstającym obiekcie w ich mieście?
Biznes ma to do siebie, że nie jest przywiązany do jednego miejsca. Niektórzy rozważają przeniesienie swojego sklepu. Tak było w przypadku Słupska, gdzie z lokalnego centrum handlowego najemcy przenieśli się do wybudowanego Centrum Handlowego Jantar odwiedzanego przez mieszkańców całego regionu. Nic też nie stoi na przeszkodzie, żeby lokalni przedsiębiorcy równolegle prowadzili sklepy lub restauracje w kilku lokalizacjach, a w perspektywie czasu wybrali naszą lokalizację jako najnowoczesniejszą w mieście.
rozmawiał (dw)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Nasze puby mogą uzyskać rentowność już w pierwszym miesiącu działalności. Obroty lokali mogą spokojnie sięgać 300-400 tys. zł – mówi Kamil Przybylski, menedżer ds. rozwoju i franczyzy Przybij Piątaka.
– Popyt na korepetycje nie zwalnia, więc my przyspieszamy. Otwieramy nowe placówki w Polsce i wychodzimy za granicę – mówią Marta Lewandowska i Leszek Lewandowski, właściciele sieci Galileusz.
– Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, z iloma aspektami pozagastronomicznymi trzeba się zmierzyć, prowadząc działalność w tej branży – mówi Tomasz Rawa z Berlin Döner Kebap.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...