Franczyza z Kraju Kwitnącej Wiśni

Akihiko Uchikawa, prezes japońskiego Instytutu Badań i Strategii Franczyzy.
Jak według pana wypada polski rynek franczyzy na tle innych krajów? Czy są branże bądź nisze, w których ewidentnie brakuje marek franczyzowych?
Zajmuję się badaniem rynku franczyzowego od ponad 40 lat. Obserwowałem rozwój franczyzy w wielu krajach, teraz chciałem zobaczyć, jak ten rynek wygląda w Polsce. Trudno go porównywać np. z rynkiem japońskim. Tam franczyza działa w ramach określonego prawa, a państwo finansuje badania tego rynku, toteż mamy dostęp do znacznie większej liczby danych, niż to ma miejsce w Polsce. Zresztą marki franczyzowe, których w Japonii jest 2,3 tys., odpowiadają za 11 proc. całość wydatków konsumpcyjnych składających się na PKB kraju, dlatego ich badanie jest absolutnie konieczne. Firmy też chętniej dzielą się informacjami na temat swoich przychodów, zysku i tempa rozwoju. Natomiast rynek Polski sukcesywnie się rozwija. Myślę, że jest na nim jeszcze dużo miejsca, szczególnie na koncepty handlowe z segmentu convenience, takich jak międzynarodowa sieć 7-Eleven. Marka powstała w Stanach Zjednoczonych, ale w pewnym momencie była bliska upadku. Została przejęta przez japońską spółkę, która tchnęła w nią drugie życie. Obecnie jest to największa międzynarodowa sieć sklepów typu convenience store, z ponad 60 tys. lokalami w 17 krajach świata.
Czy uważa pan, że w przyszłości zobaczymy na polskim rynku więcej globalnych marek franczyzowych?
Polska ma spory potencjał i energię. Myślę, że wiele marek japońskich znalazłoby tu atrakcyjny rynek zbytu. Japonia próbowała eksportować swoje marki franczyzowe do sąsiednich krajów azjatyckich. Niestety, ze względu na stosunkowo niski poziom zamożności obywateli tych państw, nieraz kończyło się to porażką. W Polsce dochód na mieszkańca jest w zupełności wystarczający, by japońskie marki mogły myśleć o ekspansji. Poza tym Polska ma atrakcyjną strukturę demograficzną – to duży rynek, o wciąż jeszcze zrównoważonej strukturze wiekowej. Polska mogłaby też być dla franczyzodawców dobrym miejscem do rozpoczęcia ekspansji na Europę Zachodnią. Cóż, w Japonii zbudowanie dobrze rozwiniętego rynku franczyzowego trwało czterdzieści lat. Zbieraliśmy wiele doświadczeń, i dobrych, i tych złych. To jest proces, przez który każda gospodarka musi przejść. Ale zdecydowanie warto podjąć wyzwanie.
Rozmawiał Grzegorz Morawski. Wywiad przeprowadzony z okazji misji japońskich przedsiębiorców do Polski organizowanej przez Japońską Organizację Handlu Zagranicznego JETRO.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
– W ciągu najbliższych lat liczba osób aktywnie korzystających z klubów fitness w Polsce będzie rosła rocznie w tempie dwucyfrowym – mówi Szymon Okrojek z Xtreme Brands.
– Przepis na sukces w tej branży to przede wszystkim dobre partnerstwo – mówi Julianna Surma, dyrektor regionu północnego placówek partnerskich Alior Banku.
– Duża konkurencja powoduje, że samodzielnym przedsiębiorcom coraz trudniej utrzymać się na rynku, działając w pojedynkę – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy w Carrefour Polska.
– Franczyza Synevo jest dla każdego, kto szuka pomysłu na biznes z szybkim zwrotem, który w dodatku realnie pomaga ludziom – mówi Grzegorz Morawski, kierownik ds. franczyzy Synevo.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
Świat franczyzy w Polsce już wkrótce znów wstrzyma oddech – zbliżają się Targi Franczyza 2025 – to najważniejsze i najbardziej elitarne wydarzenie tego typu w naszym regionie.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...