Michał Wiśniewski: Własna firma to jest to

Sukces każdej nowej firmy zależy od tego, czy będzie w stanie pozyskać klientów. Nie można tego zweryfikować przed startem przedsięwzięcia. W PROFIT system mieliśmy to szczęście, że pierwszy kontrakt zawarliśmy jeszcze przed formalną rejestracją działalności gospodarczej. Nie ograniczyliśmy jednak naszej działalności do wykonywania pierwszego stałego kontraktu Wciąż szukaliśmy nowych zleceń. W gospodarce rynkowej trzeba stale się doskonalić albo wypada się z gry.
Klient lubi specjalistów
Nowe firmy próbują się czymś odróżnić od dotychczas istniejących. Postawiliśmy na specjalizację, bo specjalista w świadomości klienta ma zawsze przewagę nad firmą o orientacji ogólnej. Decyzja o zajęciu się doradztwem we franczyzie dobrze pasowała do profilu i osobistych doświadczeń menedżerów PROFIT system. Problemem, któremu musieliśmy sprostać 10 lat temu, była płytkość rynku. Nawet w firmach franczyzowych nikt, poza osobą sprzedającą licencję, nie wiedział, że strategia rozwoju opiera się tam na franczyzie. Wówczas było to pojęcie nowe i nieznane. Zaletą wyboru konsultingu we franczyzie na tzw. core business dla PROFIT system był prawie zupełny brak konkurencji. Wtedy tym tematem zajmowali się wyłącznie pasjonaci i kilku naukowców z uczelni ekonomicznych. Niestety, wśród pionierów nigdy nie brakuje osób o skrzywionej osobowości czy naciągaczy. Wraz ze wzrostem przejrzystości rynku ich kariery się kończą.
Dziś w Polsce można skorzystać z 400 pomysłów na biznes, a franchising jest znany tak, jak marketing. Już ponad 120 tys. Polaków jest zaangażowanych w prowadzenie 18 tys. własnych punktów franczyzowych. Branżą najbardziej kojarzoną z franczyzą była na początku gastronomia, zwłaszcza firma McDonald’s, najprężniej rozwijały się franczyzowe sieci sklepów spożywczych. Dziś wiemy, że biznes na zasadzie franczyzy sprawdza się we wszystkich branżach – bez wyjątku. Franchising okazał się bardzo demokratyczną formą prowadzenia biznesu, nie wyróżnia żadnej branży. Licencję sprzedają banki, firmy dystrybucyjne (np. na sklepy odzieżowe, spożywcze), firmy usługowe (pralnie, salony fryzjerskie), a także produkcyjne (produkcja mebli, okien).
Edukacja, targi i polska dusza biznesowa
PROFIT system pojawił się wcześniej niż dojrzały rynek franczyzowy. Dlatego edukacja rynku, wsparcie jego rozwoju były w pewnym sensie naszym obowiązkiem jako firmy doradczej. W styczniu 2001 roku założyliśmy portal internetowy franchising.pl, który miał spopularyzować ideę franczyzy i stać się źródłem wiedzy o systemach. To się udało: portal ma dziś prawie milion odsłon miesięcznie. Polacy wtedy dość nieufnie podchodzili do franchisingu, widząc w tej formie prowadzenia biznesu zbyt wiele ograniczeń narzucanych przez centralę. Z czasem to się zmieniło i teraz większość inwestorów wręcz domaga się szkoleń i stałego przepływu know-how. I słusznie, bo pomoc ze strony sprzedającego licencję jest istotą systemu franczyzowego.
Równocześnie zdobywaliśmy nowe doświadczenia, kontakty i wiedzę o rynku. Rozwijaliśmy dział doradztwa, obok przygotowania pakietu franczyzowego w ofercie pojawiła się usługa wyszukiwania kandydatów na franczyzobiorców. W 2003 roku PROFIT system zorganizował pierwsze targi franczyzowe, podczas których przedstawiciele sieci franczyzowych mogli spotkać się z potencjalnymi biorcami licencji. Okazało się, że trafiliśmy w dziesiątkę. Ogólnopolski Salon Franchisingu (franczyza.pl) już na stałe wpisał się w kalendarz cyklicznych imprez biznesowych.
Rosnąca popularność portalu zachęciła nas do wydawania pisma, które początkowo pojawiało się co dwa miesiące, a aktualnie co miesiąc. Magazyn skierowany jest nie tylko do osób zainteresowanych franczyzą, ale w ogóle do wszystkich, którzy szukają pomysłów na własny biznes. Bo przecież pod względem chęci zarabiania pieniędzy Polacy nie różnią się zbytnio od innych nacji. No, może jesteśmy trochę bardziej przedsiębiorczy niż inni, ale z drugiej strony często ponosi nas w stronę skrajnej niezależności. Tymczasem we franchisingu trzeba działać zgodnie z zasadami wyznaczonymi przez dawcę licencji, tak aby wszystkie punkty sieci były jednakowe, a klient miał zapewnioną obsługę na tym samym wysokim poziomie zarówno w sklepie franczyzobiorcy, jak i w punktach należących do franczyzodawcy. Franchising trochę temperuje niezależność polskiej biznesowej duszy, jestem pewien że z pożytkiem dla rodzimych stosunków gospodarczych.
Fragment artykułu opublikowanego w miesięczniku Własny Biznes Franchising nr 3/2008
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Stworzyli glamping, czyli alternatywną formę wypoczynku zapewniającą bliski kontakt z przyrodą. Ilona Wrońska i Leszek Lichota zapewniają, że ich Forrest Glamp to idealne miejsce, aby nabrać dystansu i zapału do pracy.
– Zainwestowałem w branżę kosmetyczną, ponieważ wiem, jak powinien dbać o siebie prawdziwy facet. Proponuję takie produkty, po które sam sięgnąłbym bez wahania – mówi Artur Szpilka, jeden z czołowych polskich bokserów.
– Od zawsze chciałam być niezależna i mieć swoje pieniądze. W liceum namówiłam koleżankę i zatrudniłyśmy się na pół etatu na poczcie jako sprzątaczki. Niestety, szybko nas wywalili, bo kompletnie nie umiałyśmy sprzątać – mówi Grażyna Wolszczak, aktorka i współwłaścicielka Teatru Garnizon Sztuki.
W The Protocol School of Poland założonej przez dr Irenę Kamińską-Radomską, mentorkę znaną m.in. z programu telewizyjnego „Projekt Lady”, przedsiębiorcy podczas szkoleń dowiadują się, jak dzięki etykiecie biznesowej szybciej osiągnąć zamierzone cele.
– Na sukces w branży muzycznej składa się wiele części składowych. Jedną z nich jest szacunek do pracy, współpracowników i odbiorców – podkreślają Tomasz Szczepanik, lider zespołu Pectus oraz Monika Paprocka-Szczepanik, menedżerka grupy.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...