Z kujona marny przedsiębiorca

Katarzyna Niewiadomska, prezes DGE Bruxelles Polska
Wszyscy jesteśmy produktem marnego polskiego systemu kształcenia. Przez pierwszych dwadzieścia lat naszego życia jesteśmy zmuszani do biernego, pamięciowego uczenia się, nie jesteśmy trenowani do wykorzystania zdobytej wiedzy, analizowania informacji, myślenia abstrakcyjnego i kreatywnego podchodzenia do problemów.
Skuteczność naszego szkolnictwa w przygotowaniu absolwentów – przyszłych pracowników do aktywności zawodowej pozostawia wiele do życzenia. Jeszcze gorzej jest, jeśli chodzi o edukację przyszłych pracodawców. I choć polska szkoła nastawiona jest na edukację pracowników, a nie na kształcenie pracodawców, to w obu przypadkach właściwa edukacja zaczyna się dopiero po szkole.
O ścieżkę rozwoju pracownika zadbają przełożeni, często wsparci profesjonalnym doradztwem działu kadr. W przypadku pracodawców, szczególnie młodych przedsiębiorców, rozwój ten przebiegał będzie w sposób mniej planowany, intuicyjnie, na zasadzie działań podejmowanych ad hoc.
Początkujący właściciel firmy postawi na kursy i szkolenia (studia podyplomowe zajmą za dużo czasu) pozwalające na prowadzenie swojej działalności. Dotyczyć one będą dwóch obszarów: przedmiotu prowadzonej aktywności gospodarczej, czyli specjalistycznej wiedzy dotyczącej produkowanych, czy sprzedawanych towarów lub świadczonych usług; z drugiej strony będzie to poszukiwanie wiedzy pozwalającej na efektywne prowadzenie bieżących spraw firmy: sprzedaż, rachunkowość, podatki, prawo. Satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa przyniesie złudne wrażenie, że w swojej firmie jestem w stanie zrobić wszystko sam, że wiem najlepiej.
W pewnym momencie jednak, prawdopodobnie w trakcie jednej z rozmów rekrutacyjnych prowadzonych w nadziei pozyskania dobrego pracownika, zaniepokoi przedsiębiorcę obszerna wiedza kandydata, zainteresuje go jego duże doświadczenie, zaimponuje świeże spojrzenie na to, co dzieje się w jego branży na rynku, a może nawet przestraszą nieco pomysły na rozwiązanie problemów, z którymi sam próbuje się uporać od dłuższego czasu. Nadejdzie przełom, który na początku objawi się przygnębiającym wnioskiem: są mądrzejsi ode mnie, a później pełnym ulgi stwierdzeniem: są mądrzejsi ode mnie! To jest chwila, kiedy przedsiębiorca-pracodawca część spraw w swojej firmie przekaże pracownikom, a sam zostanie uczestnikiem kursów rozwijających kompetencje menedżerskie. Będzie uczył się, jak zarządzać mądrzejszymi od siebie i jak podejmować decyzje na podstawie ich rekomendacji. Być może zachwiane zostanie na chwilę jego poczucie pewności siebie, ale powoli będzie wychodził z pułapki przekonania, że szef powinien wiedzieć i umieć… WSZYSTKO.
Katarzyna Niewiadomska

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Zdefiniowaliśmy naszą franczyzę na nowo. Teraz czas na intensywny rozwój – mówi Krystian Kasia z Banku Millennium
Rozumiemy franczyzę i doceniamy jej potencjał, dlatego chcemy i możemy się rozwijać – mówi Tomasz Pawłowski z Departamentu Bankowości Detalicznej – Franczyza i Sprzedaż Ratalna w Banku Millennium
Peter Drucker powiedział: „pierwsza noc, którą prześpisz spokojnie, bo twój biznes zaczął się rozwijać, powinna być tą, w której pomyślisz o sukcesji”.
Nikt nie umie wysadzić w powietrze biznesu tak jak pracownik. Rzecz w tym, że żadna firma nigdy nie osiągnęła sukcesu bez rzetelnych pracowników.
Zarządzanie zespołem nie jest łatwą sprawą. Może w tym jednak pomóc przestrzeganie kilku zasad.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...