Firma zbudowana na wiedzy
Badania marketingowe powinny zostać przeprowadzone przed każdym nowym przedsięwzięciem biznesowym – czy będzie to założenie całkiem nowego biznesu, wypuszczenie na rynek nowego produktu, czy też zmiana wizerunku firmy. Zebranie informacji o otaczającej nas rzeczywistości biznesowej pozwala przede wszystkim zminimalizować ryzyko niepowodzenia związanego z podejmowaniem decyzji w firmach.
- W skrócie można powiedzieć, że badania marketingowe dostarczają wiedzy o tym, jak osiągnąć sukces – mówi Agata Matuszewska-Pyc, dyrektor ds. badań i rozwoju w firmie badawczej Open Research. – Pozwalają zminimalizować ryzyko niepowodzenia związanego z podejmowaniem decyzji, np. w przypadku otwarcia nowej restauracji wyniki badań marketingowych pozwalają oszacować potencjał popytu i podaży, przybliżają reakcję potencjalnych klientów na wprowadzenie na rynek nowego produktu, czy zmianę logo.
Wyniki badań marketingowych dostarczają też konkretnych rekomendacji w kontekście planowanych działań, takich jak wybór odpowiedniej lokalizacji dla danej działalności popartej badaniami zapotrzebowania na dane usługi w konkretnej okolicy, czy też informacje od klientów dotyczące ich reakcji na zmiany opakowania produktu, czy modyfikacje oferty produktowej.
Marketing dla małego i dużego
Badania marketingowe muszą dostarczyć firmie użytecznych wskazówek dotyczących jej dalszych działań. Dzięki pomocy firmy prowadzącej badania przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, jak ich marka jest odbierana na rynku, sprawdzić satysfakcję i lojalność klientów. Wyniki przynoszą informację pochodzącą bezpośrednio od finalnego klienta, co pozwala poprawić ofertę, dopasować ją do konkretnych potrzeb klientów, budować lojalność klientów, ale też sięgnąć po klientów konkurencji.
- Jednym z badań, jakie prowadzimy są badania sił sprzedaży, które pozwala dopasować procedury i standardy do strategii firmy oraz pozwala na usprawnienie przepływu informacji w firmie. Jest ona wykorzystywana do budowania skutecznego zespołu sprzedaży i wzrostu zadowolenia pracowników – mówi Agata Matuszewska-Pyc.
Można również przeprowadzić tzw. badania shopperowe (zachowania klientów, drzewo decyzyjne, ścieżki w punkcie sprzedaży, ocena materiałów POS), które pozwalają ocenić wpływ działań producenta na decyzje podejmowane przez konsumentów w punkcie sprzedaży. Dostarczają one informacji o tym, jak postrzegana jest marka i czy zachowana jest spójność komunikacji, dzięki temu przedsiębiorcy otrzymują wskazówki dotyczące planowania skutecznych działań wspierających sprzedaż.
Na podstawie wyników badań satysfakcji i lojalności klienta przedsiębiorcy mogą uzyskać bezpośrednią i pełną informację o tym, jakie są oczekiwania dotyczące oferty i jakie czynniki wpływają na lojalność klientów. W ten sposób można również zdobyć informacje o tym, co może skłonić klientów konkurencji do sięgnięcia po nasze produkty bądź usługi. Efekty badań siły sprzedaży mogą pomóc w dopasowaniu procedur i standardów do strategii firmy oraz oczekiwań partnerów biznesowych. Ich wyniki pozwalają na usprawnienie przepływu informacji w firmie, co może pomóc np. w budowaniu skutecznego zespołu sprzedaży.
– Firmy zajmujące się badaniami marketingowymi starają się dopasować rodzaj badania czy stosowaną metodologię do wymagań klienta, chociaż oczywiście można wskazać flagowe rozwiązania stosowane w poszczególnych branżach, np. charakterystyczne dla branży FMCG są badania shopperowe, badania marki i reklamy – znajomość, wizerunek oraz badania satysfakcji i lojalności klientów – wymienia Agata Matuszewska-Pyc. – Branże usługowe, np. telekomunikacja, czy placówki medyczne realizują zazwyczaj badania marki i reklamy, satysfakcji i lojalności klientów. Sprawdzają również, jak przyjmą się nowe usługi, badając wrażliwość cenową klientów i szacując popyt.
Wydawać by się mogło, że kryzys nie jest najlepszym czasem na inwestycje w marketing, tymczasem właśnie teraz firmy powinny starać się jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów, przewidzieć ich zachowania. Tylko precyzyjna wiedza pozwoli na szybką reakcję i dostosowanie się do zmieniających się warunków.
Magdalena Krocz
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyza to sprawdzona metoda współpracy, z której korzystają tysiące przedsiębiorców na całym świecie. Na czym polega ten model biznesowy?
Warto zacząć od prewencji, aby nie wpaść w spiralę zadłużenia. Co robić, jeśli pomimo tego problemy się pojawią?
Ile można zarobić na wynajmie mieszkań? I jak się do tego zabrać, żeby maksymalizować korzyści i minimalizować ryzyka?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...