Środa
27.05.2009
Klienci na kamery w sklepach reagują z dużą nieufnością. Ale dla właścicieli i kierowników biznesu są one bogatym źródłem informacji.
 

W oczach klienta kamera ma pełnić funkcję nadzorcy, kontrolować ruch i pilnować, by towar nie ginął z półek w niewyjaśnionych okolicznościach. W pewnym stopniu mają rację. Ale większość z nich nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo kamera może pomóc w organizacji pracy sklepu, ułatwieniu ruchu klientów i zwiększeniu poziomu sprzedaży.

Kamera jest jak oko Wielkiego Brata. Przede wszystkim pokazuje nam, jak się zachowują klienci w sklepie, co im przeszkadza, co wzbudza zainteresowanie, które miejsce najczęściej odwiedzają, ale przede wszystkim, kim są nasi klienci. Przykładem może być tu półka z napojami w sklepie spożywczym. Bardzo często zdarza się, że u dołu znajdują się duże butelki, a na górze małe, półlitrowe napoje i puszki. Tymczasem okazuje się, że to dzieci najczęściej kupują małe butelki, które stoją wysoko i które znajdują się poza ich zasięgiem. Podobnych przykładów można by mnożyć. Istotne jest jednak, by merchandising optymalnie dopasować do potrzeb klienta, w czym bez wątpienia może nam pomóc kamera.

Kamera prawdę ci powie

Kamery powinny być skierowane na konkretne miejsca w sklepie tak, by w dłuższym okresie czasu można było zaobserwować zachowanie klientów na konkretnej grupie towarów, np. ile osób kupi towar, który wzięło do ręki lub przymierzyło, a ilu klientów biorących koszyk faktycznie zrobi zakupy w porównaniu do tych, którzy ich nie biorą. Tego typu obserwacje pozwalają dokonać analizy, na podstawie której możemy zwiększyć poziom sprzedaży, np. poprzez stworzenie lepszych warunków w przymierzalni. Okazuje się bowiem, że w przypadku sklepów odzieżowych, po przymierzeniu ubrania klienci chętniej je kupują. Działa tu świadomość posiadania rzeczy, tzn. klient trzymający towar ma wrażenie, że to może za chwilę być jego własnością, co zbliża go do decyzji o zakupie.

W przypadku większego sklepu kamera dostarczy nam informacji również o tym, jak klient się w nim czuje, czy poruszanie między półkami nie sprawia mu problemu i czy czuje się tam swobodnie. Na nagraniu bardzo łatwo zauważyć, jak klient odczytuje np. znaki wskazujące kierunek ruchu albo daną grupę towaru.

Z kolorem czy bez?

Czarno-białe, kolorowe, sterowane, ukryte, bezprzewodowe, nocne – rodzajów kamer jest kilka. Decydując się na ich zakup należy określić swoje potrzeby, w jakim celu zostaną wykorzystane. Jeśli nasz sklep nie jest otwarty 24 h na dobę, kamery nocne są nam niepotrzebne. Jeśli zaś mają pełnić rolę ochroniarza i strzec przed kradzieżą, warto zainwestować w ukryte urządzenia rejestrujące obraz. Do badania zachowań klientów zwykle stosuje się kolorowe kamery, które nie muszą być ukryte np. w czujce czy detektorze dymu.

Średni koszt jednej kamery waha się w granicach od 100 do 300 zł. Na poziom ceny składają się takie czynniki, jak jakość obrazu, kolor, wielkość urządzenia. Jednak zakup samych kamer to tylko połowa sukcesu. Do zapisu obrazu potrzebny jest specjalny rejestrator, do którego przesyłany jest obraz i kolejno rejestrowany na dysku (w przypadku rejestratora cyfrowego). Koszt takiego urządzenia kształtuje się na poziomie od 600 zł do nawet 5 tys. zł.

Zakładając, że będziemy potrzebować ok. 8 kamer, koszt całej instalacji może nas wynieść od 2,5 do nawet 7 tys. zł. Inwestycja jednak może się szybko zwrócić, jeśli będziemy skutecznie odczytywać zapis obrazu, czyli rozpoznawać potrzeby naszych klientów.

(mdk)


Maciej Krzysztoszek, dziennikarz
Maciej Krzysztoszek
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Avast UI Failed to Load error message is one of the most common issues faced by avast users. We are discussing some reliable steps to fix this issue immediately. If you are not...

4 wypowiedzi
ostatnia 15.12.2018
Witam

Witam wszystkich użytkowników. Właśnie dołączyłem do waszego grona.

1 wypowiedzi
ostatnia 07.12.2018
Ubezpieczenie samochodu

Orientujecie sie moze gdzie najlepiej bedzie je wykupic?

1 wypowiedzi
ostatnia 15.11.2018
Sklep z odżywkami w Poznaniu

Olimp trzyma poziom, znam ich suple od lat i zawsze się po nich dobrze czuję, czy buduję masę, czy spalam, to zawsze te efekty są przyśpieszone, zdrowe, naturalne....

9 wypowiedzi
ostatnia 03.10.2018
Jaka reklama się opłaca?

Teraz wszyscy stawiają na reklamę internetową, profil na FB/Instagramie, a moim zdaniem ważna jest też reklama lokalna, jakaś reklama w gazecie, ulotki czy baner. Moja...

82 wypowiedzi
ostatnia 01.10.2018
Agencja Tłumaczeń Przysięgłych

Ja korzystam z biura tłumaczeń w Białymstoku, ProLingua. Pan Bagiński to tłumacz przysięgły, bardzo fachowy i solidny. Wykonuje tłumaczenia specjalistyczne ( w tym...

5 wypowiedzi
ostatnia 17.09.2018
Pozycjonowanie

A czy nie lepiej zaangażować się po prostu w promowanie firmy w social mediach?

1 wypowiedzi
ostatnia 03.09.2018
Zakładamy własną firmę - procedury krok po kroku

Racja na początku warto uzyskać pewną wiedzę na temat prowadzenia własnej działalności, otwarcia jej. Między innymi taką wiedzę uzyskałam dzięki tym ekspertom z...

30 wypowiedzi
ostatnia 31.08.2018