Jak nieoficjalnie dowiedział się portal Franchising.pl, przejęcie kapitałowe Lotosu przez Orlen nie musi oznaczać likwidacji marki tego pierwszego.
Czwartek
01.03.2018
Czy franczyzobiorców Lotosu czekają wydatki na rebranding stacji paliw?
 

Decyzja zapadła – PKN Orlen przejmie kontrolę kapitałową nad Grupą Lotos. We wtorek 27 lutego list intencyjny w tej sprawie podpisali Minister Energii Krzysztof Tchórzewski oraz Orlenu, Daniel Obajtek. Kierowana przez niego spółka kupi co najmniej 53 proc. udziału w kapitale zakładowym Lotosu.
Koncepcja połączenia PKN ORLEN i Grupy LOTOS jest obecna w sferze gospodarczej od kilkunastu lat, zabrakło jednak determinacji, aby ten proces zrealizować. Może dlatego, że tak ważna decyzja biznesowa rozpatrywana była głównie w kategorii emocji, a nie twardych faktów i liczb – mówi Daniel Obajtek. – Procesy konsolidacyjne na tym rynku trwają od wielu lat i żeby być konkurencyjnym musimy nadrobić zaległości i być gotowym na nowe stojące przed branżą wyzwania. Skonsolidowany koncern może lepiej konkurować na otwartym rynku europejskim.

Transakcja ma pozwolić na stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe, m. in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos.
Budowa silnego, zintegrowanego koncernu paliwowo-petrochemicznego to decyzja biznesowa niezbędna z kilku perspektyw: przyszłości biznesowej obu firm, budowania wartości firmy dla akcjonariuszy, bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale również interesu klientów indywidualnych – dodaje prezes Orlenu.

Połączenie spółek (o ile zgodę na nią wyda urząd antymonopolowy – UOKiK) odczuje nie tylko branża paliwowa, ale też m.in. rynek franczyzy. Obie firmy są bowiem również franczyzodawcami – udzielają licencji na prowadzenie stacji paliw pod swoimi szyldami prywatnym przedsiębiorcom. Pod tymi szyldami działa łącznie ponad 2,1 tys. placówek, z których znaczna część należy do franczyzobiorców właśnie. Informacja o fuzji rodzi więc w naturalny sposób pytanie – co czeka biorców licencji, w szczególności tych, którzy postawili na żółte barwy Lotosu?

Wiele zależy od tego, czy przejęcie kapitałowe będzie oznaczać również integrację obu marek. W takim wypadku franczyzobiorcy Lotosu najpewniej byliby zmuszeni do zmiany szyldu na logo z orłem. Niewykluczone, że musieliby ponieść koszty takiej operacji. Koszty rebrandingu i remodellingu w sieciach franczyzowych najczęściej leżą po stronie franczyzobiorców (przynajmniej w zakresie montażu elementów wizualizacji – tak było np. w przypadku McDonald’s czy DaGrasso, które w ostatnich latach prowadziły tego typu działania).

Rzecz w tym, że nie wiadomo, czy w ogóle do takiego połączenia dojdzie. O los franczyzobiorców Lotosu w kontekście ewentualnej fuzji zapytaliśmy głównego rozgrywającego, czyli PKN Orlen. Odpowiedź nie wykraczała jednak poza to, co można przeczytać w oficjalnym komunikacie.
Model przygotowywanej transakcji, harmonogram oraz szczegółowe zasady jej realizacji wymagają przeprowadzenia szczegółowych analiz i będą obecnie wypracowywane. Zgodnie z założeniami stron listu intencyjnego, celem transakcji jest stworzenie silnego, zintegrowanego koncernu zdolnego do lepszego konkurowania w wymiarze międzynarodowym, odpornego na wahania rynkowe, m. in. poprzez wykorzystanie synergii operacyjnych i kosztowych pomiędzy PKN Orlen i Grupą Lotos – poinformowało biuro prasowe Orlenu.

Służby prasowe Orlenu natomiast poinformowały redakcję Franchising.pl, iż sprawy nie komentują. Nieoficjalnie jednak udało nam się dowiedzieć, że spekulacje dotyczą połączenia obu brandów są prawdopodobnie zbyt daleko posunięte. Niewykluczone, że na rynku pozostaną obie marki, a skutki połączenia dostrzegalne będą na zupełnie innych poziomach organizacyjnych. Być może więcej informacji na ten temat uzyskamy w przyszłym tygodniu, kiedy to planowana jest konferencja prasowa poświęcona fuzji.


POPULARNE NA FORUM

Gdzie ta myjnia wymarzona w snach?

Może warto pomyśleć o mobilnej myjni parowej a nie stacjonarnej. więcej możliwości rozwoju biznesu. Greensteam daje pełne wsparcie, pomaga uzyskać dofinansowanie. Warto...

17 wypowiedzi
ostatnia 30.12.2018
Warsztat samochodowy: Pieniądze na warsztacie

Ja korzystam od lat - od kiedy tylko zakupiłam swój pierwszy samochód - z jednego warsztatu. Naprawy są solidne a przy tym nie rujnują portfela, więc wizyta u mechanika...

12 wypowiedzi
ostatnia 19.12.2018
Sklep motoryzacyjny

Dodam jeszcze ze mam wlasny lokal i wsp.ze wszystkimi mozliwymi dostawcami i od roku ledwo co zarabiam na koszta.

6 wypowiedzi
ostatnia 13.12.2018
Sklep motoryzacyjny

Moze napisze na wlasnej osobie prowadze sklep w warszawie od roku nie mam franczyzy i mam sklep dobrze zaopatrzony i z wlasnego doswiadczenia odradzam ten biznes wielkie...

6 wypowiedzi
ostatnia 13.12.2018
Spedycja/Transport/Logistyka

No tak wybór większy ale trzeba uważać i być ostrożnym żeby trafić na dobrą firmę. My sporo się naszukaliśmy żeby znaleźć Ol-car z którym aktualnie...

9 wypowiedzi
ostatnia 12.12.2018
Chcę założyć stację paliw

Jeżeli chcecie założyć stację paliw to przygotujcie się na naprawde duże wydatki, dodatkowo działając bez wsparcia dużego koncernu paliwowego będzie trudno...

16 wypowiedzi
ostatnia 09.10.2018
Sklep motoryzacyjny

Pomysł jest dobry, kwestia jak go zrealizujesz, nawet prowadząc sprzedaż wysyłkową można dobrze wyjść na tym. 20 tyś mieszkańców jest wystarczające aby coś...

6 wypowiedzi
ostatnia 13.09.2018
Sklep motoryzacyjny

Lucart ma ponoć najtańsze ceny w polsce i dają wsparcie marketingowe. Więc to przemawia za francyzą z tą firmą właśnie. Czekam na więcej opinii.

6 wypowiedzi
ostatnia 13.09.2018