Kto zdobędzie klientów

Poniedziałek
30.12.2002
Na rynku spółek doręczających przesyłki robi się coraz ciaśniej, chociaż jego liberalizację odsunięto w czasie. Tylko w 2002 roku pojawiło się na nim 25 nowych firm kurierskich. Dzieje się tak, ponieważ rynek ten bardzo szybko rozwija się, a nakłady na uruchomienie spółki kurierskiej nie sa duże.
 

Wszystkich firm świadczących usługi kurierskie, które otrzymały koncesję albo zezwolenia na prowadzenie takiej działalności, jest w Polsce 51. Dane te podał Rzeczpospolitej Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty. Spośród nich 25 zgodę na prowadzenie działalności otrzymało w tym roku. Taki wynik jest rekordowy, bo w poprzednich latach powstało znacznie mniej firm kurierskich. Przykładowo w 2001 roku powołano ich osiem, cztery w 2000, jedną w 1999 r. Zadziwiające jest jednak, że te firmy pojawiły się na rynku, w momencie gdy dynamika jego rozwoju spadała. Jeszcze kilka lat temu rozwijał się on w tempie 150 proc. rocznie. Obecnie jest ona dużo mniejsza, chociaż w porównaniu z innymi branżami ciągle jest rekordowa.

Warto w tym miejscu nadmienić fakt, że firma Stolica, jako jedna z niewielu istniejących w naszym kraju, rozwija się na zasadzie franchisingu, w przeciwieństwie do sytuacji na świecie. Tam większość firm kurierskich jest franchisingowych.

Większy oddech do liberalizacji

Rosnąca liczba spółek kurierskich to duże zagrożenie dla Poczty Polskiej (PP). Narodowy operator na razie ma wyłączność na doręczanie przesyłek o wadze do 2000 gram, ale wkrótce ta bariera zmniejszy się ze względu na wymogi UE. Polsce udało się co prawda wynegocjować okres przejściowy na usługi świadczone przez narodowego operatora, ale i tak za kilka lat nasz rynek będzie musiał być w pełni otwarty dla zagranicznych operatorów. – Do końca 2005 roku wyłącznie Poczta będzie mogła doręczać przesyłki do 100 gram. 1 stycznia 2006 roku będziemy zobowiązani do dalszego otwarcia rynku poprzez zmniejszenie limitu do 50 gram – czytamy w rządowym raporcie o efektach negocjacji z UE.

- Przesunięcie otwarcia rynku pocztowego to dla nas bardzo dobra wiadomość i szczerze mówiąc, bardzo na nią liczyliśmy – mówi dla Rzeczpospolitej przedstawiciel PP. Prawdopodobnie po liberalizacji rynku firmy kurierskie będą walczyć o klienta masowego, czyli o przedsiębiorstwa. To także najwięksi klienci PP, którzy generują największą część przychodów operatora. PP także ma swoje służby doręczeń przesyłek kurierskich o nazwie Pocztex. Ta usługa jest jednak słabo rozwinięta w porównaniu z konkurentami, a szef przedsiębiorstwa Leszek Kwiatek mówił niedawno dla Rzeczpospolitej, że nie jest zadowolony z wyników Pocztexu.

Rynek się stabilizuje

Zdaniem ekspertów, nasz rynek usług pocztowych i kurierskich powoli stabilizuje się, a firmy działające na nim coraz bardziej specjalizują się. Uważa się, że Servisco za kilka lat będzie największym konkurentem PP. Już obecnie doręcza przesyłki na dużą skalę, również masowo doręcza je PP. Masterlink podobnie jak obecnie obecnie będzie walczył o klientów nietypowych, którzy potrzebują wyspecjalizowanych usług. Natomiast takie firmy jak TNT, DHL oraz UPS będą coraz lepiej sobie radziły w doręczaniu przesyłek międzynarodowych. Nie wiadomo, jaki los czeka nieduże firmy doręczające przesyłki na terenie obszaru, w którym są zarejestrowane. Takich firm powstaje obecnie najwięcej, ponieważ ich zorganizowanie nie wiąże się z dużymi nakładami. Jeżeli nie znajdą one dla siebie niszy rynkowej prawdopodobnie większość z nich albo zostanie zamknięta, albo przejmą je konkurenci. Tym bardziej, że na polskim rynku przez swoje spółki kurierskie działają już poczty szwedzka, francuska, holenderska, brytyjska i niemiecka, które będą chciały pozbyć się konkurentów. Raczej przesądzone jest, że ceny usług świadczonych przez kurierów będą spadać. Taką tendencję można zaobserwować już dziś. – Cena jest głównym czynnikiem decydującym o wyborze kuriera. Polskim klientom trudno wytłumaczyć, że razem z obniżką cen spada także jakość przesyłek – mówi Rzeczpospolitej szef jednej ze spółek kurierskich.

Więcej: Mariusz Przybylski, Rzeczpospolita, Ekonomia i Rynek, 28 - 29 grudnia 2002
Rzeczpospolita

POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023