Jak otworzyć własną drogerię?
Drogerie Natura zadebiutowały na rynku w 1997 roku, otwierając w Warszawie swój pierwszy sklep. Dziś placówek jest 265, z czego 232 to drogerie własne, a 33 działają w modelu franczyzowym.
– W ostatnich kilku miesiącach otworzyliśmy pięć sklepów franczyzowych – mówi Małgorzata Stelmaszczyk-Piasecka, menedżer ds. rozwoju sklepów własnych i agencyjnych Natura. – W 2021 roku planujemy w sumie otworzyć 30 sklepów w tym modelu.
Lokalizacja z algorytmem
Kandydaci na franczyzobiorców nie muszą mieć doświadczenia w branży kosmetycznej.
– Nasz model franczyzowy kompleksowo przygotowuje inwestora do prowadzenia drogerii – zapewnia Małgorzata Stelmaszczyk-Piasecka. – To biznes dla osób prywatnych, małżeństw, rodzin, firm, instytucji, właścicieli aptek. Wypracowane przez nas rozwiązanie ogranicza ryzyko biznesowe oraz nie wymaga specjalistycznej wiedzy o rynku kosmetycznym.
Franczyzodawca zakłada rozwój sieci już w miejscowościach liczących co najmniej 15 tys. mieszkańców. Generalnie marka chce się rozwijać w całej Polsce, teraz jednak w szczególności szuka partnerów w zachodniej części kraju, czyli w województwach zachodniopomorskim, lubuskim i wielkopolskim.
Licencjobiorca sam powinien poszukać odpowiedniej lokalizacji.
– Mogą to być osiedla, centra miast, czy mniejsze parki handlowe – wyjaśnia Małgorzata Stelmaszczyk-Piasecka. – Wypracowaliśmy algorytm, który pozwala nam na oszacowanie potencjału danej lokalizacji, biorąc pod uwagę wiele czynników. Zależy nam przede wszystkim na tym, aby nowy sklep franczyzowy przynosił oczekiwane zyski naszemu partnerowi biznesowemu i spółce.
Optymalna powierzchnia sali sprzedaży powinna wynieść od 120 do 150 m2. Idealnie, gdyby lokal miał kształt prostokąta – z doświadczeń marki wynika, że w takim pomieszczeniu najłatwiej odnaleźć się przyszłym klientom.
Przygotowania do otwarcia
W zależności od powierzchni i standardu wykończenia lokalu kwota inwestycji – według franczyzodawcy – to 150-170 tys. zł. W tej sumie zawierają się wydatki na remont i adaptację pomieszczeń oraz kaucja zwrotna na pierwsze zatowarowanie.
– Takie rozwiązanie daje franczyzobiorcy pewnośc, że w przypadku ewentualnej rezygnacji z biznesu nie zostanie z niesprzedanym towarem – podkreśla Małgorzata Stelmaszczyk-Piasecka. – Towar jest bowiem wówczas zwracany centrali, a kaucja oddawana franczyzobiorcy.
Licencjobiorca i centrala dzielą się obowiązkami przy przygotowaniu placówki do otwarcia. Do zadań tego pierwszego należy zawarcie umowy najmu, przeprowadzenie remontu lokalu i zatrudnienie pracowników. Natomiast po stronie centrali jest przygotowanie projekt lokalu, wizualizacji (obejmującej aranżację wnętrza, umeblowanie, szyldy, witryny), zapewnienie pakietu startowego (który zawiera m.in. naklejki na witryny, aktualne materiały POS, inne materiały wizualizacyjne), dostarczenie sprzętu IT (komputery, drukarki fiskalne, skanery i terminale płatnicze) i systemu sprzedażowego, kas fiskalnych, a także skompletowanie zatowarowania, które jest dostosowywane do potencjału i potrzeb konkretnego rynku. Kolejne zatowarowania odbywają się regularnie, raz lub nawet kilka razy w tygodniu, w zależności od potrzeb danej drogerii. Współfinansowane są przez centralę, do wysokości około 50-60 proc. wartości zapasu, posiadanego przez franczyzobiorcę.
Czekanie na zyski
Jak zapewnia centrala, jeżeli lokal nie wymaga remontu, od podpisania umowy do otwarcia sklepu mija około czterech tygodni. Franczyzodawca nie wymaga, aby licencjobiorca osobiście prowadził biznes – może powierzyć to zadanie zatrudnionemu kierownikowi. Sklep powinien osiągnąć rentowność maksymalnie w ciągu sześciu miesięcy. Zwrotu z inwestycji należy się spodziewać w trzecim roku działalności.
WIZYTÓWKA DROGERII NATURA
Sieć sklepów kosmetycznych.
- 265 sklepów
- kwota inwestycji 150-170 tys. zł
- oczekiwanie na rentownoś wynosi maksymalnie sześć miesięcy
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Adopt Parfums, francuska marka perfum i kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój swoich sklepów w Polsce. Obecna w 80 krajach na całym świecie marka co dwie sekundy sprzedaje flakon perfum o pojemności 30 ml.
Hiszpański marka Aromas Artesanales chce zbudować w Polsce sieć sprzedaży. Proponuje zarobek na rozlewanych perfumach.
– Działamy od 30 lat, jesteśmy w 48 krajach i co dwie sekundy sprzedajemy dwa flakony perfum o pojemności 30 ml – mówi Nicolas Pellegrini, dyrektor ds. rozwoju franczyzy Adopt Parfums.
Adopt Parfums, francuska marka perfum i kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój swoich sklepów w Polsce.
– Wielu klientów musi ograniczać wydatki i rezygnować z drogich, oryginalnych perfum. Dzięki temu zyskują marki takie, jak nasza – mówi Anna Doliwa-Wiśniewska, franchise manager Sorvella.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
POPULARNE NA FORUM
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Nawet jeśli nie prowadzisz sprzedaży w internecie, to właśnie tam zaczyna się wiele kwestii. Jak choćby świadomość istnienia marki, więc jeśli chcesz rozkręcić...
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Wybierz grupe docelową dla kogo to ma być dokładnie, następnie wejdz w jego buty i pomyśl jak by to miało wyglądać zebyś się tym zainteresował, a jak masz sklep w...
FM Group - czy to ma waszym zdaniem sens?
W tym to już nie da sie zadnych pieniedzy zrobić, ludzie do tej marki stracili zaufanie.
Perfumy na mililitry
Witam, widzę, że już dobre kilkanaście lat ciągnie się ta dyskujsja i firma Refan jest ciągle obecna. Zastawiam się nad otwarciem stoiska. Czy jest tu może ktoś kto...
Polacy lubią prezenty
Każdy lubi prezenty ;)
Paznokcie w natarciu
jeśli kosmetyki to tylko naturalne, ja miałem problem z suchą skórą, dużo jeżdżę na rowerze i miałem wiecznie suchą skórę na twarzy i dłoniach. Dzięki kosmetykom...
Inwestycja w srebro - czy warto?
Zgadzam się z poprzednimi wypowiedziami, inwestycja w srebro jest mało opłacalna. Jeśli już naprawdę chcesz inwestować w jakiś kruszec, to zdecydowanie złoto....
Inwestycja w srebro - czy warto?
Chyba najlepiej inwestować w nieruchomości... Inwestycji głównie czynię pod okiem doświadczonych ludzi (więcej tu), z którymi współpracuję, jednak chciałabym w...