Biznes toczy się dalej

Coraz liczniejsza sieć / Carrefour Polska w ciągu ostatnich dwóch miesięcy uruchomił 10 nowych sklepów, w tym osiem Carrefour Express. Dzięki temu w polskiej sieci Carrefour działa już blisko 700 sklepów convenience.
Sobota
27.03.2021
Sfinks wprowadza nową markę, Carrefour i Quiosque otwierają kolejne sklepy, a rząd ogłasza restrykcje związane z rosnącą liczbą zakażeń Covid-19. Przegląd tygodnia 22-27 marca.
 

Sfinks Polska, spółka zarządzająca m.in. sieciami Sphinx, Piwiarnia Warki i Chłopskie Jadło, wprowadził nową markę: Levant – hummus & falafel. Jej menu obejmuje 20 roślinnych oraz bezmięsnych dań inspirowanych kuchnią Bliskiego Wschodu. Levant jest kolejną wirtualną marką Sfinksa, czyli konceptem bez stacjonarnych lokali, obok takich marek jak The Burgers, YOLO Chicken czy Z Byka. Dania dostępne są w dostawie i na wynos, a zamówienia można składać przez własny portal Sfinksa, smacznieiszybko.pl oaz inne platformy online.

Uruchamiając nowy wirtualny koncept gastronomiczny podążamy za trendami kulinarnymi związanymi przede wszystkim z oczekiwaniami klientów, a jednocześnie wykorzystujemy nasze dotychczasowe doświadczenie z kuchnią bliskowschodnią. Popularność kuchni opartej na daniach wegetariańskich jest stale rosnącym trendem, zaś naszą sieć i marki tworzymy, aby były uzupełniającymi się konceptami dla klientów o różnych gustach kulinarnych – mówi Dorota Cacek, wiceprezes zarządu Sfinks Polska.

Karta dań nowego konceptu to przede wszystkim falafele, hummusy oraz smażone warzywa z różnymi dodatkami i podane na wiele sposobów  w bułce pita, w placku tortilla czy jako danie w półmisku, tzw. poke bowl.

Restauracje sieci Sfinks Polska obecnie prowadzą sprzedaż wyłącznie w formule na wynos i w dostawie w związku z długotrwałym lockdown dla branży gastronomicznej. Spółka w ostatnim roku rozwinęła portfolio wirtualnych marek oraz restauracji. Do wcześniej działających Da Mamma (pizza) i The Burgers (burgery) w roku pandemii poza Levant – hummus & falafel, doszły także: YOLO Chicken (dania z kurczaka), Och! PITA (dania typu kebab), Z Byka (steki), Lepione & Pieczone (pierogi) oraz The Best of (bestsellery). Oprócz tego klienci mogą zamawiać dania flagowych stacjonarnych marek – Sphinx, Chłopskie Jadło czy też WOOK.

10 nowych sklepów Carrefour

Carrefour Polska w ciągu ostatnich dwóch miesięcy uruchomił 10 nowych sklepów, w tym osiem Carrefour Express. Dzięki temu w polskiej sieci Carrefour działa już blisko 700 sklepów convenience. Większość z nich to placówki franczyzowe rozwijane we współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami.

Sukcesywnie kontynuujemy rozbudowę sieci sklepów convenience, głównie przez współpracę z partnerami franczyzowymi, którym pomagamy w dochodowym prowadzeniu sklepów. Dzięki dużej różnorodności formatów jesteśmy w stanie dopasować ofertę do indywidualnych możliwości, lokalizacji w dużym i małym mieście czy na wsi, a przede wszystkim potrzeb lokalnego klienta – mówi Krzysztof Łagowski, dyrektor sklepów convenience w Carrefour Polska.

Wśród ośmiu nowych sklepów Carrefour Express pięć działa w dużych miastach jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, kolejny w mniejszym Luboniu, a dwa zostały otwarte na stacjach paliw w Oświęcimiu i Dębie Polskim. Sklepy Carrefour Express oferują około 3 tys. artykułów, w tym ofertę produktów świeżych: warzyw, nabiału i dań gotowych. Klienci mogą tu też wypić kawę, zjeść szybką przekąskę czy kupić jedzenie na wynos. Coraz częściej, przy okazji zakupów mogą też odebrać przesyłkę czy opłacić rachunki. Z kolei dzięki aplikacji „Mój Carrefour” korzystają z licznych ofert rabatowych. W sklepach sukcesywnie wdrażana jest też usługa click & collect.

Quisoque w Częstochowie

Na mapie sklepów marki odzieżowej Quiosque pojawił się nowy salon w Częstochowie. Jest to sklep własny marki, zlokalizowany w Domu Handlowym SCHOTT. Lokal ma powierzchnię 80 m2 i mieści się przy handlowej ulicy miasta.

Cieszymy się, że mimo trudnej sytuacji w branży, otwieramy kolejny salon. Uważamy, że lokalizacja, którą wybraliśmy ma duży potencjał. W pobliżu naszego salonu znajduje się wiele punktów usługowych, toczy się handlowe życie miasta. Odwiedzając nasz salon klientki mogą oszczędzić czas załatwiając wiele spraw w jednym miejscu – mówi Małgorzata Larwa, dyrektor ds. ekspansji marki Quiosque.

Oferta marki jest skierowana do kobiet powyżej trzydziestego roku życia, które chcą czuć się elegancko i swobodnie w każdej sytuacji. Aby zostać franczyzobiorcą Quiosque należy posiadać lokal o powierzchni od 100 do 130 m2, w mieście powyżej 30 tys. mieszkańców. Koszt inwestycji wynosi, w zależności od stanu lokalu, od 1 tys. zł do 2,5 tys. zł netto na 1 m2.

Ostrzejsze obostrzenia

W ostatnich dniach w Polsce nastąpił znaczący wzrost zakażeń COVID-19, który kształtuje się na poziomie mniej więcej 35 tys. przypadków nowych zachorowań dziennie. W związku z tym rząd wprowadził kolejne restrykcje.

Od 27 marca wielkopowierzchniowe sklepy meblowe i budowlane o powierzchni powyżej 2 tys. m2 są zamknięte. Nadal nie mogą działać centra i galerie handlowe z wyjątkiem m.in.: sklepów spożywczych, aptek i drogerii, salonów prasowych, księgarni.

Oprócz tego w placówkach handlowych obowiązują nowe limity osób: 1 osoba na 15 m2 w sklepach do 100 m2 i 1 osoba na 20 m2 w sklepach powyżej 100 m2.

Zostały zamknięte również salony fryzjerskie, urody i kosmetyczne. Od 29 marca nie będą również działać żłobki i przedszkola (wyjątkiem będzie sprawowanie opieki nad dziećmi pracowników medycznych i służb porządkowych).

Działalność obiektów sportowych została ograniczona wyłącznie do sportu zawodowego. Wszelkie wydarzenie będą mogły odbywać się bez udziału publiczności.

Rok z koronawirusem

Minął już rok odkąd świat zmaga się z koronawirusem. Kryzys ekonomiczny, który nastąpił w wyniku pandemii Covid-19, doprowadził do znacznego obniżenia dochodów konsumentów. W konsekwencji gospodarstwa domowe w całej Europie doświadczają pogarszania się dobrobytu finansowego. 

Pandemia Covid-19, która zdefiniowała naszą rzeczywistość ponad rok temu, ma negatywny wpływ na finanse konsumentów. Połowa (47 proc.) z 24 tys. europejskich respondentów biorących udział w badaniu Intrum w 2020 r. przyznaje, że w obecnej sytuacji bardziej niż kiedykolwiek wcześniej martwi się o swój dobrobyt finansowy. W naszym kraju 56 proc. konsumentów podpisuje się pod tymi obawami. Jednocześnie przeszło co trzecia (35 proc.) osoba twierdzi, że straciła dochody bezpośrednio w wyniku kryzysu. Jeżeli chodzi o Polskę odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi 45 proc.

Raport Intrum ”European Consumer Payment Report 2020” wskazuje również na to, że korona-kryzys dotknął pewne grupy w szczególnie dotkliwy sposób. Chodzi przede wszystkim o osoby o najniższych dochodach, niepewnym zatrudnieniu i tych konsumentów, którzy mieli problemy finansowe przed pandemią.

Poziom stresu związanego z finansami wśród konsumentów rośnie, zwłaszcza w krajach Europy Południowej, w których wirus miał największy, negatywny wpływ na gospodarkę. W Grecji, gdzie zdecydowanie mniejsze dochody z turystyki osłabiły gospodarkę, i która wciąż wychodzi z 10-letniego kryzysu finansowego, 49 proc. respondentów straciło zarobki z powodu pandemii, a 73 proc. twierdzi, że nigdy wcześniej w takim stopniu nie martwiło się o swoje finanse.

Pandemia w mniejszym stopniu dotknęła respondentów w krajach Europy Północnej, w których konsumenci statystycznie posiadają wyższe dochody niż w pozostałych europejskich państwach, i w których rządzący mają lepszą pozycję do tego, by zapewnić im bezpieczeństwo.

Stosunkowo niewiele, bo 29 proc. duńskich konsumentów wyraża obawy o swoje finanse, a mniej niż 1 na 5 (19 proc.) osób straciła dochody w wyniku korona-kryzysu. W innych krajach skandynawskich zauważamy podobne tendencje.

Wpływ pandemii na poszczególne generacje

Pandemia pokazała, że seniorzy są bardziej narażeni na powikłania zdrowotne związane z Covid-19, a młodsi konsumenci są najbardziej dotknięci finansowo przez pandemię. Dlaczego?

Osoby z młodszego pokolenia mają mniejsze doświadczenie zawodowe i mniej oszczędności, na których można byłoby się oprzeć w kryzysie. Jak pokazało doświadczenie wielu firm w 2020 r., są też grupą pracowników, którzy z powodu pandemii stracili zatrudnienie w pierwszej kolejności. Według badania Intrum, „odporność” na finansowe skutki pandemii rośnie wraz z wiekiem: 50 proc. europejskich konsumentów z pokolenia Z (osoby w wieku 18-21 lat) twierdzi, że ich dochody zmniejszyły się w wyniku Covid-19, w porównaniu z zaledwie 15 proc. seniorów (osoby w wieku 65+), którzy udzielili takiej samej odpowiedzi.

Z danym zebranych przez Intrum w ”European Consumer Payment Report 2020” wynika, że kryzys ma nieproporcjonalnie wyższy wpływ na tych konsumentów, których finanse były niestabilne już przed pandemią. Na problem zmniejszonych dochodów zwraca uwagę 40 proc. respondentów o najniższych zarobkach, w porównaniu z 35 proc. osób o średnich i 32 proc. konsumentów o najwyższych dochodach.

Spośród konsumentów, którzy utracili zarobki w wyniku kryzysu, większość (57 proc.) postanowiła ograniczyć codzienne wydatki. Część respondentów deklaruje również, że zajęła się poszukiwaniem dodatkowej pracy w niepełnym wymiarze godzin lub była zmuszona pożyczyć pieniądze na bieżące wydatki od znajomych i rodziny.


Kolejny sklep w Częstochowie / Na mapie sklepów marki odzieżowej Quiosque pojawił się nowy salon w Częstochowie. Jest to sklep własny marki, zlokalizowany w Domu Handlowym SCHOTT.