Przetasowania na rynku kawiarni
Lagardère Travel Retail został masterfranczyzobiorcą Costa Coffee w Polsce i na Łotwie. Przejmuje kontrolę na 145 kawiarniami. To nie pierwsza współpraca obu firm. Od 2008 roku Lagardere Travel Retail zarządza siecią Costa Coffee w Czechach – obecnie działa tam 60 kawiarni i 60 automatów Costa Express.
Zgodnie z umową Lagardère Travel Retail przejmie kontrolę nad kawiarniami w Polsce i na Łotwie pod warunkiem ostatecznego zatwierdzenia przez właściwe organy antymonopolowe.
– Ta umowa jest ekscytującym krokiem dla Costa Polska i naszego partnera Lagardère Travel Retail – komentuje Gordon Mowat, dyrektor zarządzający Costa Coffee EMENA. – Pragniemy kontynuować rozwój marki Costa Coffee i dołożymy wszelkich starań, aby przejęcie kawiarni odbyło się płynnie. Przekazując naszą sieć w Polsce i na Łotwie, skupimy nasze wysiłki i aktywa na marce Costa Coffee i innowacjach. Jesteśmy przekonani, że Lagardère Travel Retail jest właściwym partnerem, który pomoże w dalszym rozwoju sprzedaży detalicznej Costa w Polsce i na Łotwie i cieszymy się na ścisłą współpracę.
Lagardere Travel Retail ma doświadczenie w segmencie kawiarni, nie tylko nabyte w trakcie zarządzania Costa Coffee w Czechach. Rozwija również w Polsce sieć SO! Coffee, która liczy obecnie 53 lokale.
– Integracja działalności Costa Coffee w Polsce i na Łotwie to kolejne znaczące wydarzenie w naszych relacjach z marką, po projektach realizowanych wspólnie na innych rynkach. Nasza doskonałość operacyjna i długa obecność w Polsce miała kluczowe znaczenie dla decyzji Costa Coffee o wspólnym dalszym rozwoju – mówi Maciej Gajkowski, dyrektor zarządzający segmentu Foodservice w Lagardère Travel Retail. – Pozwoli nam to również podwoić wielkość działalności w segmencie foodservice. A wchodząc na rynek łotewski, zyskujemy możliwość dalszego rozwoju w sektorze travel retail w tym kraju.
Nowy CEO
Paweł Ornatek objął stanowisko country managera w International Workplace Group w Polsce. Będzie odpowiedzialny za rozwój biur pod markami Regus i Spaces oraz pracę kilkudziesięciu oddziałów firmy na terenie kraju. Cele, jakie wyznacza organizacji, to m.in. dalszy rozwój modelu franchisingowego oraz akwizycyjnego. związany z rosnącym zainteresowaniem pracą hybrydową i zwiększonym popytem na biura elastyczne.
Paweł Ornatek ma doświadczenie zarówno w segmencie B2B jak i B2C, które zdobywał m.in. w firmach Colgate-Palmolive, Tetley czy Pepsi. Przed dołączeniem do IWG kierował rozwojem firmy Profi – polskiego lidera produkującego produkty spożywcze. Wcześniej kierował przez kilka lat rozwojem firmy Regus w Polsce, która następnie – po akwizycji kilku konkurentów, w tym Spaces, przekształciła się w IWG. Dla Pawła Ornatka jest to tym samym powrót do firmy, która w międzyczasie zdążyła się znacząco rozrosnąć na bardzo dynamicznie rozwijającym się rynku elastycznych przestrzeni biurowych.
IWG jest światowym liderem w dziedzinie biur elastycznych, które oferuje m. in. pod markami Regus i Spaces. Firma jest obecna w ponad 3,3 tys. lokalizacjach, w 1 tys. miastach całego świata i na ponad 120 rynkach. Ma ponad 30 lat doświadczenia w oferowaniu przestrzeni biurowych. W Polsce IWG posiada 32 centra biurowe w 7 największych miastach. Firma planuje rozwijać model franczyzowy, dzięki któremu w ciągu najbliższych kilku lat otworzy kolejne siedziby usytuowane poza tradycyjnie rozumianymi centrami biznesowymi, tak aby zapewnić osobom korzystającym z biur elastycznych maksymalnie dogodny i szybki dojazd do nich z miejsca zamieszkania.
– Nie mam żadnych wątpliwości, co potwierdzają liczne analizy publikowane przez nas oraz innych graczy rynku biurowego, że hybrydowy model pracy będzie rozwijał się niezwykle dynamicznie. Chcą tego zarówno pracownicy jak i firmy, które zauważają korzyści płynące ze zwiększonej satysfakcji pracowników oraz wymiernych oszczędności finansowych. Wizyty w biurze głównym, tzw „centrali” staną się okazjonalne, a pracownicy będą chcieli zredukować do minimum godziny spędzane wcześniej w korkach czy komunikacji miejskiej, pracując z domu oraz z biur blisko domu – mówi Paweł Ornatek, CEO IWG w Polsce.
Więcej kawy
Marka the White Bear Coffee przygotowuje się do otwarcia kolejnych lokali franczyzowych. Obecnie w Białymstoku funkcjonują cztery punkty własne konceptu. Pierwszy lokal franczyzowy powstał w lipcu tego roku w Giżycku. Przygotowania do otwarcia trwają natomiast w dwóch kolejnych miastach – Suwałkach oraz Ostrowie Wielkopolskim.
The White Bear Coffee został stworzony z myślą o małych i średnich miastach – już od 30 tys. mieszkańców. Miejsce do prowadzenia kawiarni powinno znajdować się w centrum lub okolicy, w której toczy się życie lokalnej społeczności. Wystarczy lokal o powierzchni od 80 m2. Opłata franczyzowa to 1,5 tys. zł netto miesięcznie. Koszt inwestycji oscyluje w granicach 240 tys. zł.
– Stworzyliśmy koncept, który jest przemyślany w każdym, nawet najmniejszym detalu. Od elementów wystroju wnętrza, przez autorskie, zmieniające się wraz z porami roku menu, aż po kolorowe kubeczki z postacią miśka, w których serwujemy kawę na wynos. Do tego dochodzi profesjonalna obsługa, którą samodzielnie szkolimy przez trzy tygodnie oraz pełne wsparcie marketingowe, pozwalające na efektywną reklamę nowego miejsca. Mamy sprawdzone rozwiązania i gotowe scenariusze promocyjne, dysponujemy wiedzą oraz doświadczeniem. Jeśli po drugiej stronie stoi zaangażowany, proaktywny przedsiębiorca, ten biznes może tylko rosnąć – mówi Marcin Zalewski, współwłaściciel sieci. – Nasza marka jest stosunkowo młoda, jednak oparta na modelu biznesowym największej sieci sushi barów w Polsce – KOKU Sushi. Pod jej szyldem działa już 40 restauracji w całym kraju. Łączymy więc to mocne doświadczenie franczyzowe z naszą szeroką wiedzą o kawie. Dzięki temu oferujemy partnerom wyłącznie sprawdzone, efektywne rozwiązania, a to znacząco zwiększa szanse powodzenia całej inwestycji.
Uszczelniają zakaz
Sejm próbuje uszczelnić zakaz handlu w niedziele. Poprawki do uchwały dotyczą przede wszystkim wybiegu z prowadzeniem placówek pocztowych – do czego ucieka się wiele sieci handlowych. Zgodnie z nowelizacją, w niedziele niehandlowe będą mogły działać tylko te placówki, które wykażą, że rzeczywiście zajmują się usługami pocztowymi, a nie handlem. Przychody z usług pocztowych będą musiały stanowić 50 proc. Zmiany miałyby wejśc w życie z poczatkiem nowego roku. Na razie zajmie się nimi Senat.
Tymczasem kolejne sieci decydują się – przynajmniej póki co – otwierać sklepy w niedziele, jako placówki pocztowe. Ostatnio taką decyzję ogłosiło Netto. Partnerem świadczącym usługi pocztowe na terenie sklepów Netto będzie firma InPost.
– Długo wstrzymywaliśmy się z podjęciem działań, na które wcześniej zdecydowały się inne sieci. Analizując jednak sytuację naszej branży i operując na wysoce konkurencyjnym rynku, nie mogliśmy dłużej czekać z tą decyzją. Ważnym argumentem były też głosy klientów, którzy chcą korzystać z oferty sklepów otwartych w niedziele – mówi Krzysztof Kamiński, dyrektor operacyjny Netto Polska.
Klienci Netto już w tę niedzielę będą mogli pójść na zakupy do wybranych sklepów.
Sfinks odrabia straty
Wyniki sprzedaży gastronomicznej w sieciach Sphinx i Chłopskie Jadło w pierwszym półroczu 2021 roku były o 55 proc. niższe niż w analogicznym okresie roku 2020 (75 proc. spadku wobec pierwszej połowy 2019). Po zakończeniu lockdownu w maju 2021 r. sprzedaż istotnie wzrosła i w sierpniu kształtowała się już na poziomie tylko o 13 proc. niższym niż w sierpniu 2019 r. mimo 16 proc. spadku liczby lokali tych sieci w 2021 roku w stosunku do sierpnia 2019 roku.
– Nasze wyniki za pierwszą połowę tego roku potwierdzają, że podjęte przez nas szybko działania restukturyzacyjne związane z pandemią okazały się skuteczne. Mimo iż w pierwszym półroczu 2020 r. gastronomia była zamknięta przez dwa miesiące, a w tym roku przez blisko pięć, bo dopiero w połowie maja mogliśmy uruchomić ogródki, a na koniec maja po siedmiu miesiącach zamrożenia wznowić obsługę gości w restauracjach, notujemy zbliżony wynik na sprzedaży i poprawiamy kolejne pozycje w rachunku wyników. To pokazuje, że spółka poniosła główny ciężar restrukturyzacji w zeszłym roku i zaczyna się odbudowywać na bazie silnych fundamentów. Po odmrożeniu branży goście chętnie wrócili do naszych restauracji, co nas bardzo cieszy, co więcej, odbicie było szybsze niż rok temu. Różnie to wygląda w zależności od lokalizacji. Szybciej powraca większość restauracji przy ulicach, a wolniej w centrach handlowych. Rekordowy wzrost w stosunku do roku 2019 osiągnęła jedna z restauracji zlokalizowana w centrum miasta i wynosił on ponad 70 proc. Generalnie łącznie we wszystkich restauracjach klientów jest wciąż nieco mniej, jednak wydają więcej i wzrost średniego rachunku co najmniej wyrównuje tę różnicę. W rezultacie sytuacja jest aktualnie bardziej optymistyczna niż zakładaliśmy – komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska SA.
Sfinks kontynuował rozwój sieci po odmrożeniu branży pod koniec maja br. – od tego momentu otwarto już dziewięć nowych restauracji: w Białymstoku, Bielsko-Białej, Częstochowie, Szczytnie, Krośnie, Bydgoszczy, Piastowie i Wrocławiu. Kolejne lokale są w przygotowaniu.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
60 sprawdzonych pomysłów na biznes można było poznać na wiosennych Targach Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Intermarché obniża ceny, So Coffee nie chce marnować jedzenia, a Multi Ice Group podlicza otwarcia. Przegląd tygodnia 10-17 lutego.
Konferencja liderów franczyzy, nowe otwarcie w So Coffee i Carrefour, finansowe podsumowania w CDRL oraz Sfinksie. Przegląd tygodnia 27 maja-3 czerwca.
Lagardère Travel Retail świętuje jubileusz a Odido i Bricomarché startują z nowymi formami współpracy franczyzowej. Przegląd tygodnia 7-13 listopada.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...