Wiedza to podstawa
Jaki jest w Polsce poziom wiedzy o franczyzie – zarówno, jeśli chodzi o ogół społeczeństwa, jak i przedsiębiorców, którzy działają czy chcą działać w tym modelu biznesowym?
Interesuję się franczyzą od 2003 roku, przeprowadziłam wiele badań na ten temat. Opublikowałam także kilkadziesiąt tekstów, zarówno naukowych, jak i publicystycznych o franczyzie. Niestety muszę przyznać, że poziom wiedzy i kompetencji w zakresie zarządzania, prowadzenia franczyzy jest ogólnie w Polsce dość niski. Nie ma franczyzy w programach edukacyjnych np. szkół ponadpodstawowych na przedmiocie przedsiębiorczość. Nie znajdziemy jej także w programach większości szkół wyższych. Tylko Szkoła Główna Handlowa w Warszawie ma w swojej ofercie taki przedmiot. Od 2010 roku prowadzę zajęcia z zarządzania franczyzą na studiach magisterskich, w całości dotyczące prowadzenia działalności w oparciu o ten model biznesu. I w każdym semestrze cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród studentów. Na innych uczelniach studenci kierunków ekonomicznych czy biznesowych słyszą zaledwie tylko kilka słów na temat franczyzy w toku całych studiów. Zatem świadomość czym jest franczyza, czy wiedza, z czym się wiąże bycie franczyzodawcą albo franczyzobiorcą, jest niska i niewystarczająca do budowania trwałych franczyzowych relacji na rynku w Polsce. Niestety, ani przedstawiciele instytucji publicznych, ani pracownicy sektora finansowego także nie mają wystarczającej wiedzy o franczyzie. Rezultatem tego jest wiele niezrozumienia w przestrzeni publicznej i złych założeń, jak i proponowanie niewłaściwych rozwiązań. Choć trzeba zauważyć, że w ostatnim okresie wzrasta poziom świadomości w tym zakresie. Jednak nadal jest wiele do zrobienia.
To dlatego otwarto na SGH podyplomowe studia Zarządzanie franczyzą, których jest pani pomysłodawczynią?
Wzrost świadomości czym jest, a czym nie jest franczyza pozwoli na dalszy rozwój tej formy współpracy, a także przyczyni się do zniwelowania problemów występujących na rynku. Ogólnym celem studiów jest transfer wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i systemem franczyzowym w otoczeniu krajowym i międzynarodowym. Uważam, iż umiejętności budowania efektywnych systemów franczyzowych w Polsce są niewystarczające. A dla rozwoju franczyzy i przedsiębiorczości istotne znaczenie ma tworzenie wartościowych i etycznych konceptów.
Należy podkreślić, iż brak świadomości istnienia franczyzy jako modelu biznesu w polskim społeczeństwie może być źródłem wielu niejasności i niewłaściwego zrozumienia na czym polega franczyza, i w jaki sposób można na jej podstawie budować wartość zarówno dla franczyzodawcy, jak i dla franczyzobiorcy. Im wyższa będzie świadomość społeczna w tym zakresie, tym częściej uniknie się nieporozumień i rozczarowań, a także zwiększy liczbę potencjalnych świadomych biorców systemów franczyzowych.
Postulat zwiększania poziomu wiedzy o franczyzie w Polsce ma swoje uzasadnienie również w tym, iż wiele decyzji o przystąpieniu do systemu franczyzowego jest podejmowanych bez wiedzy o tym, z czym wiąże się prowadzenie działalności na licencji, a także bez świadomości jak znaleźć i wybrać rzetelnego franczyzodawcę. Ustawiczna edukacja biorców i potencjalnych biorców pozwoliłaby na zwiększenie dostępności odpowiednich (świadomych, zmotywowanych, zaangażowanych) franczyzobiorców, co jest korzystne zarówno dla franczyzodawców, którzy byliby usatysfakcjonowani ich uczestnictwem w sieci franczyzowej, jak i dla rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Aktualna edycja studiów podyplomowych skierowana jest do obecnych i przyszłych franczyzodawców oraz ich pracowników. Jednak formuła studiów pozwala na zaadresowanie kolejnych edycji także do franczyzobiorców i potencjalnych kandydatów na franczyzobiorców. A tak jak wspomniałam, to edukacja potencjalnych biorców licencji jest kluczem do rozwoju franczyzy w Polsce i wzmocnienia tego modelu współpracy na rynku.
Jak ocenia pani polski rynek franczyzy? Czy jest w pełni dojrzały, czy też wymaga zmian, regulacji?
Polski rynek osiągnął już pewien stopień dojrzałości, przede wszystkim w zakresie liczby systemów i biorców, ale nadal nie jest „pełnoletni” w zakresie budowania efektywnej relacji franczyzodawcy z franczyzobiorcami. Istotnym krokiem w tym obszarze jest Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy, który wyznacza etyczne zasady współpracy franczyzowej. Może on stanowić przestrzeń do określenia wytycznych, zakresu programowego, zakresu merytorycznego, zakresu walidacji i sposobów weryfikacji osiągniętych kompetencji i umiejętności dla programów edukacyjnych.
Podczas prac nad Kodeksem Dobrych Praktyk franczyzobiorcy zgłaszali, że problemem jest brak informacji na temat współpracy z daną siecią przed podpisaniem umowy. Jestem zwolenniczką rozwiązań polegających na edukowaniu interesariuszy rynku powiązań franczyzowych i promowania dobrych praktyk poprzez zapisy Kodeksu. Samoregulacja została stworzona tak, aby można było ją zmieniać i poprawiać zgodnie z oczekiwaniami rynku. Po wnikliwej analizie efektów regulacji prawnych w krajach, w których uregulowano franczyzę, uważam, iż dla efektywnego rozwoju powiązań franczyzowych, z zyskami dla obu stron (dawcy i biorców), korzystniej jest uczyć, uświadamiać i samoregulować, niż wprowadzać zapisy ustawowe. Obawiam się nadmiernej niedostosowanej do realiów rynkowych i zachodzących zamian regulacji, na której mogą stracić wszyscy, ale przede wszystkim mała przedsiębiorczość, czyli franczyzobiorcy.
Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– W Polsce stale rośnie poziom świadomości klientów, jeśli chodzi o korzystanie z usług pośrednictwa w sprzedaży czy zakupie nieruchomości – mówi Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse.
– Zainteresowanie treningami EMS cały czas rośnie – mówi Tomasz Szczołek, współwłaściciel Platinum Active EMS.
– Chcemy się rozwijać we franczyzie, dzięki temu będziemy mogli sprawniej otwierać sklepy w każdym zakątku Polski – mówi Adam Małojec, country manager w Candy Pop.
– Wystarczy 5 tys. zł na opłatę franczyzową i około 10 tys. zł na wynajem i wyposażenie lokalu, aby otworzyć szkołę językową – mówi Katarzyna Albecka, właścicielka Speaky Frog.
– Nasza unikalność przyciąga klientów – mówi Orest Zahrodskyy, franchise manager Lviv Croissants.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bilard jest popularną rozrywką i dość prostą grą. Trzeba kijem posłać bilę do łuzy. Kto trafia, ten wygrywa – tak samo jak w biznesie. Własny klub bilardowy może być trafną inwestycją.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...