Franczyzodawcy chwalą wybrany system rozwoju działalności
Zapewniają, że franczyza daje im niemalże nieograniczone możliwości rozwoju, a do tego pewność zachowania wytyczonych celów i standardów.
Przedstawiciele firm franczyzowych podkreślają, że wprowadzenie takiego schematu rozwoju przyczyniło się do dynamicznej ekspansji na rynkach krajowych i międzynarodowych. Tworzenie kolejnych punktów sieci nie wymaga nakładów finansowych, przynosi za to namacalne korzyści.
Obustronna korzyść
Biorcy, nie dość że z własnych środków finansują uruchomienie punktu, przejmują ryzyko związane z jego ewentualnym niepowodzeniem, to jeszcze uiszczają opłatę wstępną za przystąpienie do sieci, a potem regularnie co miesiąc zasilają sieć kwotami na działania marketingowe i za możliwość ciągłego funkcjonowania pod szyldem franczyzodawcy w postaci procentu od obrotu. Niektórzy dawcy zrezygnowali z takich opłat. W tych przypadkach korzyści płyną z uzależnienia biorców od dostaw następujących za pośrednictwem dawcy.
- Franczyzobiorca ponosi miesięczną opłatę w wysokości 600 zł, jednak Chata Polska gwarantuje zwrot opłaty w postaci upustów, przy założeniu prawidłowej realizacji umów handlowych i terminowych płatności. Zyskiwane korzyści finansowe przekraczają zazwyczaj wysokość rocznej opłaty franczyzowej. Nie pobieramy też opłaty licencyjnej – powiedział dla Pulsu Biznesu Marcin Ratajczak, dyrektor generalny firmy Chata Polska.
Opłaty licencyjnej nie pobiera też
Eliminacja zagrożeń
Można pomyśleć, że franczyzodawcy prowadzą działalność charytatywną... Nic bardziej mylnego. Systemy franczyzowe opracowane są w sposób stwarzający maksymalną szansę sukcesu obu stronom. W innym przypadku nie byłoby sensu tworzenia sieci, rozwoju firmy, ryzykowania utratą dobrej opinii o marce – to wszystko musi się opłacać.
Franczyza jest systemem niemalże idealnym, ale tylko do czasu pierwszej poważnej wpadki. Błąd jednej osoby powoduje efekt domina, na którym tracą wszyscy inni uczestnicy sieci. Franczyzodawcy, zdają sobie z tego sprawę, robią wszystko, aby eliminować tego typu zagrożenia.
- Mamy dosyć ostre kryteria przyjmowania nowych sklepów do sieci. Jeżeli jednak mimo ostrożności przy dobieraniu partnerów, zdarzy się, że któryś ze sklepów nie realizuje założeń umów handlowych, nie uczestniczy w akcjach marketingowych, nie utrzymuje płynności finansowej, czy też ma problemy z płatnościami, wówczas rozstajemy się z nim, zanim zdąży zaszkodzić całej sieci – powiedział dla Pulsu Biznesu Marcin Ratajczak.
Ukryte zamiary
Franczyzodawcy obawiają się nie tylko nierzetelnych, ale i nieuczciwych biorców i pracowników. Znane są przypadki, gdy osoby mające duży dostęp do know – how firmy, na bazie zdobytych informacji tworzyły własne, konkurencyjne przedsiębiorstwo. Z taką sytuacją spotkała się m.in. Collagena, której pracownik, wykradając strategiczne informacje próbował zbudować konkurencyjną sieć franczyzową. Na szczęście bez większego powodzenia. Również firma Razem miała do czynienia z tego typu oszustami.
Franczyza wciąż czeka na swoje pięć minut w Polsce. Prawdziwego boomu, jaki miał miejsce w USA czy Europie Zachodniej, jeszcze u nas nie było i niestety nie zapowiada się, żeby miał nastąpić w najbliższej przyszłości.
Pokutuje brak wiedzy
Dużą barierą jest brak pieniędzy na rynku i wciąż jeszcze niepewna sytuacja gospodarcza. Największy wpływ na powolne tempo rozwoju tej formy prowadzenia działalności ma jednak niski poziom wiedzy w polskim społeczeństwie. Jeszcze kilka lat temu nawet ekonomiści i prawnicy nie wiedzieli do końca, czym jest franczyza.
- Na początku lat 90 tak naprawdę nikt nie wiedział „czym to się je”, ale ambicja nie pozwalała się do tego przyznać, wszyscy robili więc dobrą minę do złej gry – wspomina Pulsowi Biznesu Andrzej Bednarczyk z firmy Razem Polska.
Jednak i dziś, po ponad 10 latach obecności franczyzy w Polsce, poziom wiedzy potencjalnych biorców jest niższy niż na Zachodzie.
Więcej: Monika Niewinowska, Puls Biznesu 24 kwietnia 2003PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Ile lat musi rosnąć choinka, żeby nadawała się do sprzedaży? I czy na plantacji choinek praca jest tylko w grudniu?
Z Atelier Herosima franczyzobiorcy mogą otworzyć lokale w kilku różnych formatach. A jakie wsparcie otrzymają od franczyzodawcy?
Kiedy krajowy rynek robi się za mały, franczyza może być kluczem do międzynarodowego sukcesu. Dowiedz się, jak rozwinąć biznes poza granicami Polski.
Fabryka Pizzy zamieniła się we włoską restaurację, która serwuje różnorodne dania. Czy ten ruch się opłacał?
Paweł Marynowski z ZapieCKanek startuje z franczyzą. Czym zapiekanki jego marki wyróżniają się od konkurencji?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Kredigo otwiera więcej biur niż planował. Partnerzy, żeby zarobić, muszą nauczyć się dobrze weryfikować klientów.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Wiele osób wciąż myli franczyzę z franszyzą, która jest pojęciem z rynku ubezpieczeń. Niepoprawna jest również franczyzna czy też franszczyzna.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Dwa gabinety pod szyldem Yasumi to za mało dla Aleksandry Michalskiej. Jakie ma plany na rozwój?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...