Zmiany na mapie sklepów
„Gazeta Prawna” opublikowała dodatek o sieciach handlowych. W pierwszym artykule omówiony jest raport firmy CAL Research&Consulting (dział GFK Polonia) o obiektach handlowych w Polsce w 2002 r.
Według artykułu, w Polsce dominuje handel tradycyjny o rozdrobnionej strukturze, mimo że od końca lat 90. przybywa rocznie średnio kilkadziesiąt wielkich i średnich obiektów handlowych, należących głównie do zagranicznych sieci. W 2002 r. w całym kraju funkcjonowało 118 tys. sklepów spożywczych (o 800 więcej niż w 2001 r.), z których aż 52 proc. to małe placówki o powierzchni sprzedaży nie przekraczającej 40 m2. Tylko niespełna 2 proc. ogólnej liczby sklepów należało do nowoczesnych kanałów dystrybucji: hipermarketów, supermarketów i sklepów dyskontowych (razem ok. 2,3 tys. placówek).
Nie sprawdziły się pesymistyczne prognozy niektórych środowisk kupieckich zakładające, że do końca 2003 r. nastąpi nawet 20-30 proc. spadek liczby małych, tradycyjnych sklepów. Od dwóch lat ich liczba systematycznie wzrasta. Tylko w ub.r. przybyło ich ok. 600.
Szybkie tempo przyrostu hipermarketów
W 2002 r., mimo ustawowych ograniczeń, które miały osłabić ekspansję nowoczesnych kanałów dystrybucji, liczba placówek w tym segmencie znacznie wzrosła. Najwięcej procentowo, bo o 25 proc. wzrosła liczba hipermarketów, więcej o 5-6 proc. powstało supermarketów i o 14 proc. wzrosła liczba sklepów dyskontowych. I tak pod koniec zeszłego roku działało na terenie naszego kraju 170 hipermarketów, których udział w sprzedaży detalicznej artykułów spożywczych wzrósł do 18 proc. Obok nich funkcjonowało 900 supermarketów i 1200 dyskontów – generujących odpowiednio 8 i 7 proc. obrotów handlu detalicznego w Polsce.
Rodzime sieci w natarciu
Do najbogatszej „50” trafiło kilka polskich sieci. Na 16 miejscu z 667 mln zł obrotów znalazła się spółka Eldorado, rozwijająca sieci sklepów Stokrotka (27 punktów) i Groszek (227). Nieco dalej, na 17 miejsce trafiła sieć osiedlowych marketów Polomarket, licząca już 100 placówek. Jej obroty w 2002 r. wyniosły 653 mln zł.
Prócz tego w pierwszej „50” znalazło się kilka regionalnych sieci PSS „Społem”, a także lokalne sieci detaliczne, m.in. poznańska Żabka, sieć Piotr i Paweł (20 placówek) czy Berti.
Więcej: Gazeta Prawna, Gazeta Gospodarcza, 22-24 sierpnia 2003
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Nie musisz być bankowcem, by otworzyć placówkę PKO Banku Polskiego. Ale bez relacji z klientem i konsekwencji trudno ją dobrze prowadzić. Zobacz historię Pauliny Maciejewskiej, która od 7 lat działa w Łęczycy.
Rosnąca konkurencja ze strony dyskontów i innych sieciowych formatów sprzyja grupie Chorten, ponieważ detaliści szukają przez to silnego partnera do współpracy.
Franczyza Akademii Pamięci to model edukacyjny z kursami technik pamięciowych dla seniorów, dorosłych i młodzieży. Zajęcia odbywają się online lub w salach wynajmowanych na godziny. Inwestycja może zwrócić się już po semestrze.
– Franczyza to coś więcej niż dostęp do produktów i technologii. To gotowy system, który naprawdę wspiera, a przy okazji pozwala realizować się razem, jako rodzina – mówią Barbara i Mikołaj Pawłowscy, właściciele czterech sklepów Stokrotka w województwie lubelskim.
Północ Nieruchomości oferuje elastyczny model współpracy z inwestycją od 4 tys. zł. Partnerzy korzystają z gotowego systemu, szkoleń i zaplecza operacyjnego. W sieci działa już ponad 70 biur.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Do znalezienia biznesu, w który chciałoby się zainwestować, trzeba się dobrze przygotować. Choć wybór branży i konkretnego systemu franczyzowego jest subiektywny, to ocena części elementów umowy franczyzy podlega obiektywnym kryteriom.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...