Nicole jak McDonald’s?
Warszawska rozlewnia tanich perfum Nicole naśladuje nie tylko wody toaletowe wielkich koncernów kosmetycznych, ale i triki marketingowe opracowane przez McDonald’s. Robi to jednak tak zmyślnie, że twórcy oryginałów nawet nie próbują protestować. Cóż, biznesmeni w krajach postkomunistycznych z konieczności chadzają na skróty, bo brakuje im kapitału na wielkie innowacyjne inwestycje. (...)
Zgodność z prawem
W ciągu dwóch lat działalności Nicole zdobyła setki tysięcy klientów. Polacy chcą ładnie pachnieć, ale są za biedni, żeby kupować perfumy po kilkaset złotych za flakon. A wody Nicole są tańszą alternatywą dla drogich, markowych perfum. W dodatku legalną, ponieważ prawo nie przewiduje możliwości zastrzeżenia zapachu. (...) Co innego logo i kształt opakowania. Butelki Nicole mają niewiele wspólnego z eleganckimi, dopracowanymi flakonami Hugo Bossa czy Chanel. Właściciel warszawskiej rozlewni wód toaletowych bardzo dba bowiem o to, by działać zgodnie z prawem. Nie może przecież ryzykować utraty 64 działających na zasadzie franczyzy punktów, które co miesiąc do kasy jego firmy odprowadzają 15 groszy od każdego mililitra sprzedanych perfum. Dlatego też swoje wody oznacza numerami. (...)
Marketing ściągnięty z McDonald’s
Know-how Nicole zawarty jest w liczącym ponad sto stron podręczniku operacyjnym. - Bez tej książki moja firma nie mogłaby funkcjonować - przyznaje Profitowi Roman Fon, właściciel Nicole. Pytany o jej pochodzenie, bez skrępowania wyjaśnia, że jest to kopia podręcznika operacyjnego McDonald’s. Kilka lat temu Roman Fon zgłosił się do McDonald’s z propozycją uruchomienia restauracji w Chorwacji i przeszedł szkolenia obowiązkowe dla każdego, kto stara się o licencję franczyzową. Tym sposobem dowiedział się wszystkiego na temat zakładania i rozkręcania sieci. - Nie planowałem otwierania restauracji i już wtedy myślałem o perfumach - wyjaśnia Profitowi Fon. Spora, oprawiona w przezroczystą okładkę książka to nic innego, jak ładnie wydane notatki z wykładów. (...)
Biznes, który się zwraca po pół roku
Uruchomienie punktu sprzedaży Nicole to wydatek 24 tys. złotych. Tyle kosztuje lada, szafa, 106 dozowników i butli z perfumami, a także dowóz i zamontowanie sprzętu. Licencja nie kosztuje nic. Potem już wystarczy tylko oddawać Nicole 15 groszy od każdego mililitra sprzedanej wody, która niezależnie od numeru zapachu kosztuje w sklepie 1 zł i 10 groszy. Rodisław Donczew, jeden z franczyzobiorców Nicole, powiedział Profitowi, że inwestycja zwróciła mu się po trzech miesiącach. (...)
Więcej: Karolina Sobczak „Tani zapach wielkich pieniędzy”, Profit, nr 10, październik 2003
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Restauracja z kuchnią gruzińską
/04.12.2025
W tym roku Chinkalnia otworzyła trzy restauracje w Polsce, a jeszcze w grudniu uruchomi lokal na śródziemnomorskiej wyspie.
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Jeden adres, dwa razy więcej możliwości
/28.11.2025
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Japońska kuchnia to nie tylko sushi. W lokalach Doskoi zjemy wiele tradycyjnych dań z Kraju Kwitnącej Wiśni, a przy okazji znajdziemy pomysł na biznes.
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
– Rosnące zainteresowanie zabiegami estetycznymi i zmieniające się oczekiwania klientów wpływają na rozwój franczyzy beauty – mówi Aleksandra Wojciechowska-Staszczyk z Perfect Look Clinic.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...