Pomysł na moją firmę
W dodatku można znaleźć wiele pożytecznych informacji. W pierwszym z artykułów autorka tłumaczy podstawy współpracy franczyzowej. Franczyza nie jest biznesem dla indywidualistów, tylko dla osób, które potrafią się podporządkować systemowi - pisze. W innym fragmencie dodatku opisana jest historia powstania idei współpracy franchisingowej. Ponadto znajdują się w nim artykuły:
- Wystarczy chcieć, reszta na talerzu - o sieciach handlujących odzieżą i ;
- Rekordowo krótkie rozmowy - wywiad z franczyzobiorcą Pożegnania z Afryką;
- Po co zmieniać, jak dobre? - wywiad z franczyzobiorcą McDonald´s;
- Wygoda i niewolnictwo - artykuł o franczyzie w branży kosmetycznej;
- Nierzetelni na czarnej liście - artykuł o nierzetelnych firmach i próbach kradzieży pomysłów, bazujący w dużej mierze na portalu franchising.pl.
Czytając dodatek można się również zapoznać z propozycjami systemów franczyzowych, które chcą nawiązać współpracę z nowymi partnerami.
W całym dodatku używany jest termin "franszyza", który jest terminem z zakresu ubezpieczeń. Prawidłowym tłumaczeniem angielskiego słowa "franchising" jest "franczyza", o czym szerzej piszemy w artykule Franczyza zamiast franchise.
Małżeństwo na dobre i na złe
W dodatku ukazał się również wywiad z Michałem Wiśniewskim, dyrektorem ds. operacyjnych firmy konsultingowej PROFIT system, zajmującej się doradztwem we franchisingu.
Na czym polega franczyza?
Michał Wiśniewski: To związek, który często porównuje się do małżeństwa. Chodzi bowiem o umowę, która na długi czas połączy dwie niezależne firmy. Bardzo ważne jest to, że licencję może kupić każdy przedsiębiorca i to, że w jej ramach franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy know-how.
Czyli?
- Znak towarowy, technologię, doświadczenie. Nie chodzi o jednorazowe szkolenie, jak to zrobili Włosi, przysyłając do bielskiego FSM inżynierów z Fiata, żeby nauczyli naszych pracowników, jak się składa maluchy. Franczyzodawca powinien zdradzić franczyzobiorcy nawet najbardziej ukryte techniki jego usług, sprzedaży i szkolić go ciągle.
Jakie są najważniejsze różnice między sieciami franczyzowymi?
- Można wyróżnić dwa najważniejsze rodzaje franczyzy: dystrybucyjną i usługową. Z reguły sieci dystrybucyjne są większe, np. SNC ma ponad 200 sklepów odzieżowych. Wówczas franczyzodawca przekazuje biorcom swoje know-how w postaci asortymentu sprzedawanego w sklepie oraz jego wystroju. Z kolei franczyza usługowa wiąże się z przekazaniem znacznie większego zasobu „technologii", np. w sieci szkół językowych EF English First biorca otrzymuje od centrali kompleksowe programy edukacyjne, podręczniki, system informatyczny, a nawet dobranych nauczycieli i native speakerów. Naturalnie sieci usługowe rozwijają się wolniej, sieć szkół językowych EF ma 15 szkół w Polsce.
Franczyzobiorca musi prowadzić działalność gospodarczą...
- Działać na własny rachunek i mieć zarejestrowaną na siebie kasę fiskalną. Franczyzobiorcy nie należy jednak mylić z ajentem. Na przykład agent ubezpieczeniowy nie jest franczyzobiorcą. Działa co prawda pod marką określonej firmy, ale zawiera umowy nie w swoim imieniu, tylko właśnie tej firmy.
Zalety franczyzy?
- Najważniejsza to mniejsze ryzyko biznesu. Franczyzobiorca prowadzi firmę według zasad, które już się sprawdziły. Ma gwarancje na produkcję, usługi, czy sprzedaż towarów, bo marka jest znana. A przy tym przystępując do sieci nie musi się znać na danej dziedzinie. Są nawet systemy zakazujące podpisywania umów z osobami z branży.
Chcą uniknąć złych nawyków?
- Też, a poza tym ludzie z doświadczeniem mogą okazać się mniej ciekawi tego, co franczyzodawca chce im przekazać. Nie będą się chcieli od niego uczyć. Inna zaleta to marketing.
Sieć dba o reklamę?
- Globalnie tak. McDonald´s dociera wszędzie, prowadzi ogólnoświatowe kampanie. Czy go ktoś lubi czy nie, markę rozpoznaje bezbłędnie. A pana Kowalskiego, który prowadzi własną firmę i stać go co najwyżej na ulotki, będą znali mieszkańcy dwóch, trzech ulic.
Ale franczyza ma też słabe strony...
- Pewną wadą jest brak niezależności. Nie można robić wszystkiego, co by się chciało, bo działalność franczyzobiorcy reguluje podpisana przez niego umowa. Jeśli franczyzodawca ma wyłączność na dostawę ketchupu od konkretnego producenta, to restaurator-franczyzobiorca musi kupować tylko ten ketchup. Poza tym w biznesie nie ma nic za darmo. Za udzieloną pomoc trzeba zapłacić. Opłata jest odprowadzana od miesięcznych obrotów, albo wkalkulowana w cenę towarów, jakie kupujemy od franczyzodawcy. Istnieje też składka na fundusz reklamowy.
Rozmawiała: Ewa Stanek
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Targi Franczyza – tu zaczyna się własny biznes
/31.10.2025
Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
Podczas Targów Franczyza 2025 poznaliśmy laureatów konkursu Top Franczyzobiorca. Nagrodzeni udowadniają, że sukces we franczyzie to nie tylko wyniki finansowe, ale także pasja, konsekwencja i umiejętność inspirowania innych.
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki to miejsce, gdzie pomysły na własny biznes nabierają realnych kształtów. Śledź naszą relację i przekonaj się, dlaczego warto być tam osobiście!
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...