Tajemniczy klient bez tajemnic
W ciągu ostatnich lat, na polskim rynku, coraz większą wagę przykłada się do podniesienia i utrzymania wysokich standardów obsługi, a także jakości usług oferowanych przez różnego rodzaju placówki. Zjawisko to w oczywisty sposób związane jest z coraz liczniejszą konkurencji. Badania dowodzą, że pozyskanie każdego nowego klienta kosztuje pięć razy więcej niż utrzymanie klienta dotychczasowego. Biorąc dodatkowo pod uwagę fakt, że niezadowolony klient opowie o swoim złym doświadczeniu związanym z obsługą w Twojej placówce prawdopodobnie aż dziesięciu innym osobom, a te z kolei powtórzą tę niekorzystną dla Ciebie informację pięciu kolejnym, łatwo zauważysz, że warto jest zatroszczyć się o podniesienie poziomu jakości obsługi i związanej z tym satysfakcji klienta. Co zatem powinieneś zrobić dalej? Poniżej znajdziesz mały przewodnik po świecie Mystery Shopping, czyli jednej z najbardziej skutecznych technik badających poziom jakości usług i obsługi klienta.
O Mystery Shopping słów kilka
Mystery Shopping (znany także jako: Tajemniczy Klient, Tajemnicze Zakupy, Anonimowi Klienci, Monitoring Usług) to jedno z najbardziej dostępnych obecnie narzędzi badawczych, za pomocą którego możesz sprawdzić jak funkcjonuje twoja placówka i jak jest postrzegane przez klientów. Dzięki niemu, możesz dowiedzieć się, czy twoi pracownicy spełniają stawiane im wymagania, poznać słabsze punkty. Zastanawiasz się pewnie jak to jest możliwe? Otóż proces jest bardzo prosty. Jesteś właścicielem sieci obsługującej klientów – sieci, którą chcesz rozwinąć. Zanim jednak to zrobisz, decydujesz się na badanie MS, aby sprawdzić czy wszystko dotychczas działa jak trzeba. Spośród oferujących tego typu badania firm, wybierasz firmę potrafiącą prowadzić projekty Tajemniczy Klient, która przygotuje dla ciebie projekt pomiaru i wytypuje osoby do przeprowadzenia audytu. Osoby takie (audytorzy) odwiedzają każdy z twoich punktów obsługi klienta i z pozycji „normalnego klienta” obserwują (nie oceniają), wszystko co zobaczą i usłyszą. Audytor może skorzystać ze wszystkich usług oferowanych przez punkt obsługi np. w hotelu poczynając od dokonania rezerwacji i kończąc na wymeldowaniu się. Podczas audytu np. w hotelu będzie zwracał uwagę na zachowanie i postawę pracowników, szybkość obsługi, czystość pokoi, jakość wyżywienia, czy też temperaturę wody w basenie. Wszystko to wpisze w specjalnie wcześniej stworzony kwestionariusz (raport). Wiele takich raportów poddanych analizie da ci odpowiedz na wszystkie twoje pytania dotyczące jakości usług oferowanych w twoich hotelach i umożliwi dokonanie zmian, jeśli będą one konieczne, lub pochwałę personelu, gdy okaże się, że spełnia on najwyższe standardy obsługi. Schemat jest analogiczny w innych branżach.
„Tajemnica Poliszynela”, czyli co na to pracownicy?
To czy poinformujesz pracowników o tym, że zamierzasz przeprowadzić badania Mystery Shopping zależy od ciebie. Jeśli się zdecydujesz powiedzieć im o tym, to pamiętaj że nie musisz podawać im żadnych szczegółów tych badań. Należy jednak uspokoić pracowników, że w raportach nie będą wskazywane konkretne osoby ani placówki i w związku z tym nikt nie zostanie poszkodowany.
Teraz możesz już tylko czekać
Od tego momentu możesz przyglądać się wszystkiemu z boku. Jeśli agencja badawcza daje taką możliwość, możesz na bieżąco obserwować wyniki poszczególnych badań. Najważniejsze są jednak raporty końcowe, gdyż to dzięki nim dowiesz się co tak naprawdę w trawie piszczy.
Raporty, czyli stacja końcowa
Kiedy otrzymasz już raporty, po ogólnej prezentacji wyników, poświęć dużo czasu na ich dodatkową analizę. Porównaj je ze swoimi oczekiwaniami. Zwróć uwagę na to, co działa bez zarzutu, ale przede wszystkim skoncentruj się na tym, co wymaga ulepszenia.
Teraz nie pozostaje ci nic innego, jak zacząć działać. Poinformuj pracowników o wynikach. Pochwal ich za to, co robią dobrze, ale także powiedz, nad czym musicie wspólnie popracować. Gdybyś zwrócił ich uwagę jedynie na to, co robią źle, prawdopodobnie czuliby się zdemobilizowani i mniej chętni do współpracy. Jeśli wszystko dobrze się ułoży, razem możecie zatrzymać dotychczasowych klientów i zdobyć nowych. I o to przecież chodzi.
Info: AMPSPRZECZYTAJ ARTYKUŁY
La Mancha szuka partnerów szczególnie w Białymstoku i Szczecinie. Dlaczego to dobry moment na nawiązanie współpracy?
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Firma chce zmotywować do współpracy franczyzobiorców i zapewnia, że podzieli się z nimi połową zysku. Na co jeszcze mogą liczyć?
Zepsute i rozbite auta, ale też niewierni małżonkowie, którym podczas schadzki samochód utknął w lesie – z usług „laweciarzy” korzystają różni klienci. Jak się prowadzi firmę, zajmującą się holowaniem aut?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
Wszystkie przedsięwzięcia gospodarcze wiążą się z ryzykiem, a franczyza nie jest tu wyjątkiem. Na co zwrócić uwagę?
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...