Hotele w Polsce są coraz mniej dochodowe
Puls Biznesu poinformował, że przy rosnącej liczbie inwestycji w nowe hotele, spadają wskaźniki dochodowości rynku hotelowego. Mimo to międzynarodowe sieci, jeszcze nieobecne w Polsce, rozważają możliwość zainwestowania. Źródłem dochodów mogą być nowe pomysły na działalność.
Na polskim rynku hotelarskim zauważalnie spadły wszystkie wskaźniki, którymi mierzy się poziom opłacalności inwestycji. Obniżył się wskaźnik Rev-PAR (średni zarobek za pokój dziennie), spadła frekwencja w hotelach o 3,8 proc. oraz średnia cena pokoju o 4,8 proc. Jednocześnie oddaje się do użytku lub rozpoczyna inwestycje w ekskluzywne obiekty znanych firm sieciowych. Planowany jest ich wzrost z 381 hoteli w 2000 r. do 432 w 2004 r., w tym m.in. w Warszawie już powstają 4 (Hyatt, Inter-Continental, Westin, Radisson- -SAS), w Krakowie 4, we Wrocławiu i Szczecinie po 3 nowe obiekty. W związku z tym hotelarze mogą mieć podobne problemy jak na początku lat 90., kiedy to nadpodaż nowych pokoi przyczyniła się do kłopotów finansowych m.in. hoteli Mercure i Bristol w Warszawie czy Radisson-SAS w Szczecinie.
- Większość decyzji o podjęciu budowy nowych hoteli zapadła mniej więcej 3 lata temu, kiedy tempo rozwoju gospodarczego było naprawdę duże. Poziom PKB rósł, w 1997 roku osiągnął 6,8 proc. Ówczesny, dynamiczny rynek wykazywał zapotrzebowanie na hotele. Ponadto, prawdopodobnie błędnie zostały odczytane wskaźniki dotyczące ruchu przyjazdowego do Polski. Często podawano bowiem nie ilość osób nocujących w Polsce, ale liczbę osób przekraczających granicę państwa. To stworzyło przerysowany obraz zapotrzebowania na hotele np. w Szczecinie. Obecnie w wielu tamtejszych hotelach frekwencja sięga zaledwie 50 proc. - tłumaczy Ireneusz Węgłowski, wiceprezes zarządu Orbis.
Długi proces inwestycyjny, trwający od momentu podjęcia decyzji o budowie do jej realizacji, ponad 3 lata, spowodował, że wskaźniki, na których opierano się tworząc biznesplany nowych hoteli zdezaktualizowały się. Kolejną możliwą przyczyną rozpoczęcia tak wielu inwestycji w Polsce mogło być przeniesienie wskaźników charakterystycznych dla Warszawy na obszar całej Polski. W stolicy średnia cena pokoju w hotelach sieciowych kształtuje się na poziomie ponad dwukrotnie wyższym od uzyskiwanego w pozostałych miastach. To samo dotyczy frekwencji w hotelach warszawskich, która jest przeciętnie o 7 punktów procentowych wyższa. Ponadto aż 32 proc. przyjazdów i noclegów gości zagranicznych koncentruje się w Warszawie. Tu można więc upatrywać decyzji inwestowania w drogie, sieciowe hotele w miastach, w których nie ma dużego zapotrzebowania na taki rodzaj obiektów.
- W Warszawie, gdzie można zauważyć największy ruch na rynku hotelowym, już w tej chwili nastąpiły pewne oznaki nasycenia ekskluzywnymi hotelami sieciowymi na 3 do 5 lat. Mimo to, nadal trwa proces inwestowania w takie obiekty. Zainteresowane stolicą są także sieci nie działające jeszcze w Polsce, m.in. Four Seasons, Kempinski, Scandic, JurysDoyle. Dlatego poszukiwane są nisze, które pozwalą zarabiać na hotelarstwie - wyjaśnia John Banka, menedżer do spraw nieruchomości z firmy Arthur Andersen. Wiele nowych hoteli będzie stanowiło dużą konkurencję dla istniejących już na rynku obiektów. Ich głównym atutem będzie to, że są nowe, co niewątpliwie skusi ciekawych zamożnych, biznesowych klientów. Taka sytuacja nie będzie trwała jednak długo, ponieważ nie generuje ona zainteresowania wzrostem usług hotelarskich na rynku. Nikt nie przyjeżdża do hotelu dlatego, że go wybudowano, tylko korzysta z niego podczas podróży służbowej lub turystycznej.
Walka o klientów spowodować może obniżanie cen pokoi, stosowanie na szerszą skalę promocji systemów zniżek dla stałych klientów, np. weekendowych, kiedy to większość hoteli ma mniejszą frekwencję. Dodatkowym sposobem na zdobycie nowych źródeł dochodów jest otwieranie np. fitness klubów czy nowoczesnych parków wodnych dla gości hotelowych. Zdarza się też, że hotele zajmują się organizowaniem imprez okolicznościowych, np. walentynek, w których udział mogą brać m.in. okoliczni mieszkańcy. Niewątpliwie poszerzanie oferty jest korzystne dla klientów. Ponadto stworzenie zapotrzebowania na tego typu usługi w dłuższej perspektywie czasowej może się też okazać intratne dla samych hotelarzy.
Więcej: Agnieszka Janas, Puls Biznesu, 12 czerwca 2001, s. 22

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Burger w środku nocy? Lokale Night Burger obsługują klientów nawet do godz. 2.30.
Sieć Komfort padła ofiarą cyberataku, który spowodował zakłócenia w działaniach sklepów stacjonarnych i sklepu on-line.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Słodki segment gastronomii ma do wyboru szeroką ofertę: lody, pączki, kawę, bubble tea. Do wyboru, do koloru.
Nie trzeba być fanem horrorów, by prowadzić escape room. Ale bez pasji, kreatywności i cierpliwości ten biznes może być trudny do udźwignięcia. Obejrzyj wywiad z Adamem Brykczyńskim, współwłaścicielem Black Cat Escape Room.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...