Biznes wchodzi do małych miast

Powstają w nich centra handlowe, pojawiają się nowe marki, rozszerza oferta usług. Dotychczas powierzchnie handlowe były koncentrowane w największych miastach Polski i tylko wielkie aglomeracje stanowiły centrum życia kulturalnego i społecznego. W chwili obecnej coraz więcej osób ucieka od miejskiego zgiełku przenosząc się poza okolice wielkich miast. Jeśli dodać do tego kurczenie się w dużych aglomeracjach atrakcyjnych terenów pod nowe inwestycje, nie dziwi fakt zwrócenia się przez inwestorów ku mniejszym miastom, które były do tej pory przez nich omijane.
- Rynek handlu i usług w dużych miastach został już nasycony. Wzrosły również oczekiwania klientów w całej Polsce - mówi Tomasz Jurga, członek zarządu firmy Świtalski&Synowie. - Coraz więcej osób ceni sobie dostępność sklepów blisko miejsca zamieszkania, dlatego też zdecydowaliśmy się wykorzystać potencjał drzemiący w mniejszych miastach.
W ciągu pięciu lat firma zamierza wybudować kilkadziesiąt centrów handlowo-usługowych. Poza sklepami wielkopowierzchniowymi, znajdą się w nich apteki, restauracje, butiki i inne punkty usługowe. Do użytku zostało już oddane centrum w Świdniku (woj.lubelskie) pod nazwą Galeria S. Obecnie prace trwają m.in. w Kaliszu, Lęborku, Goleniowie i Bydgoszczy. W jeszcze mniejszych miastach inwestuje łódzka firma Varitex. Obecnie kończy budowę centrum handlowego w 18 tysięcznym Konstantynowie Łódzkim. W galerii znajdą się delikatesy (trzecie w aglomeracji łódzkiej), sklepy z odzieżą, apteka, drogeria, salon urody, punkty usługowe i gastronomiczne.
- W wielu małych miastach brakuje miejsc, w których można zrobić pełne zakupy - mówi Marcin Ulacha, dyrektor ds. rozwoju firmy Varitex. - Często po bardziej wyrafinowane artykuły (a w takich miejscowościach mogą to być już np. niestandardowe przyprawy lub markowe kosmetyki) trzeba jeździć do większych aglomeracji. Nasza firma widzi duży potencjał małych miast i chce go wykorzystać - dodaje.
Firma Varitex poinformowała już o planach otworzenia galerii w podłódzkim Zgierzu, szuka też kolejnych lokalizacji. Atrakcyjność danego centrum handlowego ściśle wiąże się także z ilością zlokalizowanych w nim sklepów i dostępnych marek. W związku z tym, że zamożność osób z małych miast wzrasta, pojawiają się w tych miejscach marki, dotąd kojarzone z dużymi aglomeracjami. Przykładem mogą być delikatesy Bomi.
- Otwieramy w tym roku delikatesy w trzech małych miastach - w Konstantynowie, Koszalinie i Tarnowie - mówi Marek Romanowski, wiceprezes zarządu Bomi. - To stereotyp, że Polacy mieszkający poza wielkimi aglomeracjami są w mniejszym stopniu zainteresowani wysokiej jakości ofertą. Nasz sklep w Starym Mieście koło Konina cieszy się powodzeniem, a oczekiwania jego klientów nie odbiegają w dużej mierze od potrzeb mieszkańców dużych miast. Centra handlowe, poza funkcją zakupową, są obecnie atrakcyjną alternatywą dla innych form spędzania wolnego czasu.
(agaka)

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Burger w środku nocy? Lokale Night Burger obsługują klientów nawet do godz. 2.30.
Sieć Komfort padła ofiarą cyberataku, który spowodował zakłócenia w działaniach sklepów stacjonarnych i sklepu on-line.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Słodki segment gastronomii ma do wyboru szeroką ofertę: lody, pączki, kawę, bubble tea. Do wyboru, do koloru.
Nie trzeba być fanem horrorów, by prowadzić escape room. Ale bez pasji, kreatywności i cierpliwości ten biznes może być trudny do udźwignięcia. Obejrzyj wywiad z Adamem Brykczyńskim, współwłaścicielem Black Cat Escape Room.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...