Franczyza w centrum

Jak ważna jest współpraca przedsiębiorców lub franczyzowych sieci handlowych z zarządcami centrów handlowych?
W Polsce pod koniec grudnia 2013 r. funkcjonowało 416 centrów handlowych, z czego ponad połowa w ośmiu największych aglomeracjach w Polsce. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy najwięcej nowoczesnej powierzchni handlowej otwarto w miastach mających 100-200 tys. mieszkańców, co potwierdza widoczny w ostatnich latach trend inwestowania poza największymi miastami. Dodatkowo obserwujemy, że w mniejszych miejscowościach ponad 30 proc. sklepów to firmy zarządzane przez lokalnych przedsiębiorców, w tym franczyzowych.
Najbliższe miesiące i lata będą obfitowały w rozwój centrów handlowych w mniejszych i średnich miastach. Dla nich kluczowym warunkiem jest odpowiednie pozycjonowanie sieci handlowych, które będą się w tych obiektach rozwijały i funkcjonowały. Wynajmujący i zarządcy coraz częściej podkreślają konieczność profesjonalizacji sposobu funkcjonowania sieci handlowych w Polsce, co nakłada na franczyzodawcę obowiązek wsparcia franczyzobiorców w zakresie utrzymania odpowiednio wysokiego poziomu obsługi klienta i funkcjonowania salonu sprzedaży. Do sukcesów mierzonych zarówno frekwencją, jak i obrotami konieczne jest współdziałanie najemców i wynajmujących. To klucz do sukcesu obu tych grup, a - w przypadku sieci rozwijającej się poprzez franczyzę - trzech. Dzielenie się wiedzą, informacjami, doświadczeniami jest i będzie podstawą.
Chodzi zatem o to, by lokalny przedsiębiorca zyskał wiedzę na temat nowoczesnego handlu?
Jak już wspomniałam, struktura najmu w centrach zlokalizowanych poza dużymi miastami to nawet jedna trzecia lokalnych przedsiębiorców, często franczyzowych. W ich przypadku zarządcy obiektów zwracali uwagę na brak wiedzy o funkcjonowaniu centrum i próby „handlowania” według nawyków bazarowych czy nabytych w trakcie prowadzenia sklepu na ulicy w danym mieście. Przenoszenie zwyczajów „z ulicy” do centrum handlowego nie tyle się nie sprawdza, co jest najczęstszą przyczyną porażek. Dlatego tak ważna jest edukacja i wsparcie firm jeszcze przed wejściem do centrum handlowego i w bieżącej działalności, gdy pojawiają się pierwsze trudności.
Jakie korzyści ze współpracy mogą odnieść obie strony?
Lepsze zrozumienie sposobu i specyfiki działania obu stron, czyli sieci handlowej i zarządcy centrum powoduje mniej konfliktów i tarć w przyszłości, a także lepsze wyniki centrum, jak i sieci. Ta bardzo uniwersalna zasada sprawdza się w centrach handlowych tak samo jak w przypadku każdego innego biznesu. Sieci handlowe, które rozwijają się poprzez franczyzę powinny w pełni wyjaśniać franczyzobiorcom specyfikę funkcjonowania w centrach, zasady zarządzania nimi i mechanizmy, które choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się skomplikowane, w praktyce sprowadzają się do respektowania katalogu fundamentalnych zasad.
Polska Rada Centrów Handlowych widzi potrzebę informowania i szkolenia franczyzobiorców w zakresie funkcjonowania centrum handlowym, tego jak wygląda umowa najmu i co oznaczają jej zapisy, jak rozliczane są koszty usług wspólnych w centrum i jak są dzielone między najemców danego obiektu, jak wygląda marketing w centrum handlowym, jakie czynniki rozważać decydując się na wejście do danego centrum, itd. Mając tę wiedzę przedsiębiorca ma większą szansę na generowanie większych przychodów, a zarządca niższe ryzyko związania się długoterminową umową z kimś, kogo ten biznes może przerosnąć.
Dlatego właśnie Polska Rada Centrów Handlowych stworzyła Centrum Franczyzy przy Polskiej Radzie Centrów Handlowych. To centrum informacji, edukacji, wymiany wiedzy i doświadczeń, consultingu dla przedsiębiorców, również tych planujących ekspansję na nowe rynki. Centrum zostało stworzone z myślą o firmach i osobach poszukujących wiedzy i kontaktów biznesowych. Firmy i osoby, które chcą na poważnie związać się z centrami handlowymi lub szukają informacji i kontaktów będą mogły skorzystać z bezpłatnych porad ekspertów pracujących w Centrum Franczyzy PRCH, w trakcie organizowanych przez nas w dniach 28-29 maja Targów ReDI. Partnerem Targów jest Polska Organizacja Franczyzodawców oraz portal Franchising.pl.
Rozmawiała Aneta Wieczorek-Hodyra
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, z iloma aspektami pozagastronomicznymi trzeba się zmierzyć, prowadząc działalność w tej branży – mówi Tomasz Rawa z Berlin Döner Kebap.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
– Większość naszych lokali osiąga rentowność już po pierwszym miesiącu funkcjonowania – zapewnia Robert Chmielewski z Sushi Bistro.
Kupujący zwlekają, sprzedających przybywa. W obliczu zmiennego rynku nieruchomości rośnie rola pośrednika. O trendach i sile franczyzy mówi Marek Szubzda, współwłaściciel Express House.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...