Franczyza w Rosji

Katarzyna Sojak, członek zarządu Rosyjskiego Stowarzyszenia Franchisingu
Jak wyglądały początki organizowanych przez panią targów franczyzowych BuyBrand w Moskwie?
W 2002 roku nie mieszkałam jeszcze w Rosji, ale często podróżowałam do niej służbowo. W mediach nieustannie przewijała się dyskusja o potrzebie wsparcie małych i średnich firm. Skłoniło mnie to do zorganizowania targów franchisingu. Ta forma spotkań jest dobrym narzędziem dla ich rozwoju, ponieważ wpływa na upowszechnienie sprawdzonych pomysłów na biznes. Franczyza jako forma działalności wtedy jeszcze nie spotykała się ze zrozumieniem. Rynek rosyjski nie był w pełni dojrzały na przyjęcie franczyzy. Jednak podjęłam decyzję – jeśli Mahomet nie przyjdzie do góry, to góra musi przyjść do Mahometa. I tak w 2003 roku ruszyła pierwsza edycja targów BuyBrand.
Czy łatwo było przekonać Rosjan do franczyzy?
Zaczęliśmy edukować przedsiębiorców. W Moskwie i innych regionach kraju przeprowadziliśmy dziesiątki warsztatów, budując w ten sposób duże grono osób zainteresowanych zakupem licencji na biznes. Trudniej natomiast było pozyskać wystawców. Tych, którzy już działali na rynku można było policzyć na palcach jednej ręki. Stało się jasne, że musieliśmy skupić się na zagranicznych markach franczyzowych. Odwiedziłam poza Rosją wiele imprez poświęconych franczyzie, jednak nie było łatwo ściągnąć zagranicznych wystawców, bo po prostu nie byli oni gotowi, aby wejść na nasz rynek. Rosja kojarzyła im się z bezprawiem, bandytami i niedźwiedziami biegającymi po ulicach. Pierwsze targi zgromadziły niespełna 20 wystawców, w większości pochodzących spoza Rosji. Rynek ewoluował, a już w 2008 roku targi BuyBrand urosły do 10 tys. m2 powierzchni, a obecnie znajdują się w czołowej piątce największych targów franczyzowych.
Na targach BuyBrand 2014 w Moskwie w dniach 23-25 września wystawiało się 162 franczyzodawców
Jak rynek franczyzy w Rosji zmieniał się na przestrzeni lat?
Różnica między dzisiejszymi targami a tymi sprzed 10 lat jest wyraźna. Kiedyś dominowały firmy handlowe, głównie odzieżowe. Dzisiaj rządzą usługi na czele z gastronomią. Wszystko za sprawą amerykańskich marek, takich jak Subway, McDonald’s i Burger King, które dzięki szybkiemu rozwojowi i posiadanym standardom wysoko zawiesiły poprzeczkę rodzimym franczyzom. Pozytywnym elementem rozwoju franczyzy jest fakt, że ta dociera także do najbardziej odległych regionów Rosji. Liczba mieszkańców o powierzchnia Rosji sprawia, że posiadamy olbrzymi potencjał rozwoju tej formy działalności w naszym kraju.
Kolejna edycja targów BuyBrand odbędzie się 22-24 września 2015
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

– Nasze puby mogą uzyskać rentowność już w pierwszym miesiącu działalności. Obroty lokali mogą spokojnie sięgać 300-400 tys. zł – mówi Kamil Przybylski, menedżer ds. rozwoju i franczyzy Przybij Piątaka.
– Popyt na korepetycje nie zwalnia, więc my przyspieszamy. Otwieramy nowe placówki w Polsce i wychodzimy za granicę – mówią Marta Lewandowska i Leszek Lewandowski, właściciele sieci Galileusz.
– Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, z iloma aspektami pozagastronomicznymi trzeba się zmierzyć, prowadząc działalność w tej branży – mówi Tomasz Rawa z Berlin Döner Kebap.
– Mali gracze bez wsparcia znikają z rynku – mówi Wojciech Sypień, dyrektor franczyzy Carrefour Polska.
O tym, dlaczego Xtreme Fitness Gyms stawia na wolnostojące kluby, opowiada Filip Puchalski, Commercial Director marki.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...