Czy handel przeniesie się do internetu?
Adrien Salvat, dyrektor generalny w firmie logistycznej Shipbooster
Na czym polega zjawisko showroomingu?
Z tym zjawiskiem mamy do czynienia od dawna, dopiero jakiś czas temu zostało ono nazwane showroomingiem - z angielskiego showroom to salon wystawowy. Obecnie zanim klient zdecyduje się na dokonanie zakupu, często wybiera się do sklepu stacjonarnego w celu przetestowania produktu, dodatkowo sprawdzając opinie o produkcie na swoim smartfonie. Finalnie wybiera sklep online. Na całym świecie sklepy stacjonarne zmagają się z utratą klientów i dochodów. Na podstawie przeprowadzonych badań przez firmę Ipsos w Wielkiej Brytanii 40 proc. społeczeństwa do 35 roku życia praktykuje showrooming, zaś w USA jest to aż 60 proc. Natomiast światowym liderem są kraje azjatyckie, gdzie liczba ta sięga 71 proc. (TNS Global). Trend ten najwyraźniej jest widoczny w stolicy Polski - obecnie co trzeci warszawiak przyznaje się do showroomingu.
Czy istnieją sposoby na odwrócenie trendu związanego z przenoszeniem się klientów do internetu?
Obawiam się, że może to być trudne, ponieważ ceny w sklepach internetowych są niższe nawet do 20 proc. Wynika to z niższych kosztów stałych prowadzenia sklepu online. Dodatkowo zamówienia są realizowane w ciągu 24 godzin. Klient nie czeka długo na dostawę, ma możliwość zwrotu w ciągu 14 dni bez uzasadnienia. Te czynniki wpływają na przychylność ludzi do korzystania z zakupów internetowych.
Oczywiście jedną z możliwości jest prowadzenie sprzedaży dwutorowo: stacjonarnie oraz za pośrednictwem internetu. Oferując interesujące rozwiązania dla klientów. Dobrym przykładem jest firma Apple. Obecnie w ich sklepach klient może liczyć na profesjonalne porady, obejrzenie sprzętu, po to, aby wrócić do domu i zakupić go na ich stronie.
Które branże i rodzaje działalności są najbardziej narażone na ucieczkę klientów do e-sklepów?
Przede wszystkim najbardziej narażoną branżą jest elektronika. Obecnie ceny sprzętu elektronicznego w sklepach internetowych są niższe o ok. 10-20 proc. od cen w sklepach stacjonarnych. Wg badań aż 47 proc. osób skłania się do zakupów w tej branży za pośrednictwem internetu. Podobnie jest z odzieżą - ponad połowa z nas kupuje online.
Najmniejszym zainteresowaniem kupowania online odznaczają się produkty spożywcze. W tym sektorze zdecydowanie łatwiej „na żywo” zweryfikować świeżość produktów, tak samo jest w przypadku usług takich jak kredyt czy wybór operatora telefonicznego.
Jak należy rozumieć właścicieli niektórych sklepów i sieci handlowych, którzy sami decydują się na sprzedaż w internecie prowadząc jednocześnie punkty stacjonarne? Czy w ten sposób nie pozbawiają sami siebie zarobku?
Tak jak wspomniałem, sprzedaż dwutorowa jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Po pierwsze sprzedawca stacjonarny nabywa nowych klientów za pośrednictwem strony internetowej. Klienci otrzymują różne możliwości nabycia produktu - w sklepie stacjonarnym, poprzez wysłanie produktu do domu, a także mają możliwość wyboru sposobu płatności, jaki im odpowiada.
rozmawiał Daniel Wilk
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– W Polsce stale rośnie poziom świadomości klientów, jeśli chodzi o korzystanie z usług pośrednictwa w sprzedaży czy zakupie nieruchomości – mówi Agata Korzeniewska, dyrektor sieci franczyzowej Metrohouse.
– Zainteresowanie treningami EMS cały czas rośnie – mówi Tomasz Szczołek, współwłaściciel Platinum Active EMS.
– Chcemy się rozwijać we franczyzie, dzięki temu będziemy mogli sprawniej otwierać sklepy w każdym zakątku Polski – mówi Adam Małojec, country manager w Candy Pop.
– Wystarczy 5 tys. zł na opłatę franczyzową i około 10 tys. zł na wynajem i wyposażenie lokalu, aby otworzyć szkołę językową – mówi Katarzyna Albecka, właścicielka Speaky Frog.
– Nasza unikalność przyciąga klientów – mówi Orest Zahrodskyy, franchise manager Lviv Croissants.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Z kosmetyczną marką Yves Rocher można współpracować w dwóch modelach. Czym się różnią?
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...