Total daleki od celu
Francuska sieć stacji paliw weszła do Polski na początku 2015 roku. Ze sporym apetytem na podbój naszego rynku.
– Naszym pierwszym celem jest otwarcie 100 stacji w ciągu najbliższych dwóch lat. Naszym priorytetem jest budowanie relacji z partnerami dzielącymi naszą pasję do wysokiej jakości produktów i usług – mówił Thibaud de Lisle, dyrektor generalny Total Polska.
Rozwój sieci ruszył, ale... raczej w żółwim tempie. Do lipca ubiegłego roku otwarto cztery stacje. Franczyzodawca zapewniał wtedy, że rozbudowa sieci przebiega zgodnie z planem. W następnych miesiącach tempo jednak otwarć nie przyspieszyło. Dziś kierowcy mogą zatankować na 14 stacjach francuskiej marki: w Białym Borze, Słubicach, Mirosławicach, Zielonej Górze, Łęknicy, Sękowicach, Iłowie, Brójcach, Jarocinie, Szczecinku, Grodzisku Wielkopolskim, Jastrowiu, Bukowcu i Wieluniu – zatem w miejscowościach położonych w zachodnich województwach. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższych miesiącach liczba uruchamianych stacji zaczęła rosnąć. Trudno się spodziewać, że wspomnianą setkę otwarć uda się osiągnąć w planowanym czasie.
Total oparł swój rozwój na systemie partnerskim – właścicielami stacji są samodzielni przedsiębiorcy, którzy decydują się na wykorzystanie szyldu i know-how francuskiej marki. Dwóch ostatnich dołączyło do sieci otwierając punkty w Wielkopolsce – w Gorzowie (spółka P.W. ROMIX z miejscowości Siedlec) oraz Bukowcu (Hurtpetrol z Tarnowa Podgórnego).
Rozwój sieci franczyzowej na rynku stacji paliw zależy od tego, jak skutecznie franczyzodawca namawia właścicieli istniejących stacji do zmiany barw. Widać to w statystykach – w ostatnich latach liczba stacji paliw spadała, a 2015 rok był pierwszym, który wykazał niewielki (2 proc.) wzrost. Koncernom bardzo trudno powiększać swoje sieci – te zagraniczne powiększyły się raptem o 41 stacji (łącznie mają ich 1 447), a krajowe – o 16 (2 225). Stagnację widać też w zakresie rozwoju przez franczyzę. Jak wynika z danych PROFIT system, w 2015 roku, podobnie jak rok wcześniej, w branży stacji benzynowe nie powstał żaden nowy system franczyzowy. Jest ich obecnie 12. Liczba stacji partnerskich zwiększyła się raptem o 7 – do 1 247.
W ubiegłym roku najwięcej placówek franczyzowych funkcjonowało w systemie PKN Orlen Premium – 354 (wzrost o 64), a w tańszej sieci koncernu Bliska – 88 (134 w 2015 roku). W przypadku sieci BP nastąpił wzrost z 234 do 235 placówek franczyzobiorców. Licznie reprezentowanym systemem franczyzowym zarządza też Lotos, w którego skład wchodziło 129 stacji benzynowych (165 rok wcześniej).
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
– Na handlu używanymi samochodami nadal można zarobić – przekonuje Dawid Błachucki, franczyzodawca marki Handlarzyki.pl.
Zanim Michał Peksa został franczyzobiorcą LucArt, sam robił w sklepach tej sieci zakupy. Jak ocenia markę patrząc na nią z drugiej strony lady?
Franczyzodawca Handlarzyki.pl zapewnia, że minimalna marża na sprzedaży używanego auta to 2-3 tys. zł, a czasem nawet dwa razy więcej.
Franczyzodawca Blinkee.city zapewnia, że inwestycja w jego biznes zwraca się przeważnie w jeden sezon.
Polacy coraz chętniej zamiast kupować samochód, decydują się na jego wynajem. Trend ten zamierza wykorzystać firma Rentis, która szuka partnerów zainteresowanych uruchomieniem nowoczesnej wypożyczalni samochodów.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Już w czwartek zaczynają się jesienne Targi Franczyza! Przyjdź i wybierz biznes dla siebie! Franczyzodawcy czekają od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki.
24-26 października w Pałacu Kultury i Nauki możesz poznać 100 sprawdzonych pomysłów na biznes we franczyzie. Przeczytaj relację z targów i przyjdź wybrać franczyzę dla siebie!
Nowoczesne sieci franczyzowe nieustannie się rozwijają i dostosowują do zmieniających się trendów. Ich ofertę można poznać na Targach Franczyza 24-26 października.
Już w najbliższy czwartek rozpoczynają się Targi Franczyza 2024. Od 24 do 26 października w Pałacu Kultury i Nauki przedstawiciele 100 marek franczyzowych będą dzielić się swoimi sprawdzonymi pomysłami na firmę.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
POPULARNE NA FORUM
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
jeśli myślisz o wejściu w biznes z franczyzą Orlenu, to pewnie warto zacząć od jakiegoś researchu. Spróbuj skontaktować się bezpośrednio z przedstawicielami Orlenu,...
Ankieta dla posiadaczy stacji franczyzowej PKN Orlen SA
Dzień dobry, uprzejmie proszę o pomoc i wypełnienie ankiety dotyczącej opłacalności franczyzy stacji paliw PKN Orlen SA. Z góry dziękuję za poświęcony czas...
Opłacalność franczyzy PKN Orlen
Czy jest ktoś właścicielem franczyzy Orlenu i byłby w stanie mniej więcej podać jakich zysków można się spodziewać? Albo może ktoś posiada takie informacje?
Pieniądze z moto-sklepu
Rzeczywiście jest to forma biznesu która może zaciekawić wiele osób, a szczególnie warto połączyć ją np. jak ktoś ma z warsztatem samochodowym gdzie klienci na pewno...
Pieniądze z moto-sklepu
Zgadzam się, że dobrze działający biznes w branży motoryzacyjnej to LucArt który moim zdaniem jest świetną alternatywą dla osób które się tym interesują. Dają...
Pieniądze z moto-sklepu
Warto pójść w stronę franczyzy. W branży motoryzacyjnej najkorzystniejsza jest franczyza z Lucart Automotive. Wiem z doświadczenia :)
Pieniądze z moto-sklepu
To prawda wygląda bardzo obiecująco też sobie sprawdzę jak ta sieć się rozwija i jak klienci też są zadowoleni to będę miał trudne przemyślenia czy nie pójść...
Pieniądze z moto-sklepu
Chyba będę musiał sam się co do nich przekonać i sprawdzić jak to dokładnie wszystko działa i co najważniejsze czy ceny są rzeczywiście tak konkurencyjne względem...