Nowelizacja ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Nowelizacja w znacznym stopniu poszerzyła dotychczasowy katalog czynów nieuczciwej konkurencji, rozszerzając tym samym zakres ochrony konsumentów, ale także w pewnym stopniu rozszerzając zakres ochrony interesów przedsiębiorców.
Definicja czynu nieuczciwej konkurencji oraz tajemnicy przedsiębiorstwa
Zgodnie ze znowelizowanym art. 11 ust. 1 czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy.
Przejawem zwiększenia ochrony interesów przedsiębiorców, są m.in. nowe przepisy dotyczące tajemnicy przedsiębiorstwa. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. W obecnym stanie prawnym mowa jest o wartości handlowej, co jest pojęciem węższym, niż wartość gospodarcza.
Katalog czynów nieuczciwej konkurencji
Zgodnie ze znowelizowanym przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, czynem nieuczciwej konkurencji ma być także utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez: sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji konkurencji; nakłanianie osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom oraz do niedokonywania zakupu towarów lub usług od innych przedsiębiorców; rzeczowo nieuzasadnione, zróżnicowane traktowanie niektórych klientów, pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży, działanie mające na celu wymuszenie na klientach wyboru jako kontrahenta określonego przedsiębiorcy lub stwarzanie warunków umożliwiających podmiotom trzecim wymuszanie zakupu towaru lub usługi u określonego przedsiębiorcy.
Zgodnie zaś z art. 15 ust. 3 czynem nieuczciwej konkurencji ma być także utrudnianie małym przedsiębiorcom dostępu do rynku przez sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 po cenie nie uwzględniającej marży handlowej, z wyjątkiem: wyprzedaży posezonowej, dokonywanej dwa razy w roku na koniec sezonu letniego i zimowego, trwającej każdorazowo nie dłużej niż miesiąc, wyprzedaży ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości, likwidacji obiektu handlowego, o ile sprzedaż taka trwa nie dłużej niż 3 miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji tego obiektu, a w przypadku likwidacji wszystkich obiektów handlowych przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego działalności handlowej - nie dłużej niż rok.
Sprzedaż premiowa
Nowelizacja reguluje też zasady dokonywania sprzedaży premiowej. Zgodnie z nowym art. 17a ustawy, czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż konsumentom towarów lub usług połączona z przyznaniem wszystkim albo niektórym nabywcom towarów lub usług nieodpłatnej premii, w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży. Ustawa wprowadza jednak pewne wyjątki: sprzedaż taka będzie dozwolona pod warunkiem, że premie będą miały niewielką wartość lub będą to próbki towaru albo wygrane w konkursach lub loteriach promocyjnych organizowanych zgodnie z przepisami ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach.
Loterie promocyjne
W art. 17b ustawy zdefiniowano czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie loterii promocyjnych, którym jest formułowanie ofert w sposób stwarzający konsumentowi - niezależnie od wyniku losowania czy wiedzy konsumenta - pewność wygranej, jeżeli konsument złoży zamówienie na towar lub usługę objęte promocją, albo zapłaci oferentowi z góry jakąkolwiek kwotę. Zgodnie z nowelizacją czynem tym jest w szczególności formułowanie ofert w dokumencie wystawionym imiennie na konsumenta, mającym cechy pisma o charakterze oficjalnym.
Sprzedaż lawinowa
Nowelizacja wprowadza zakaz stosowania sprzedaży lawinowej. Zgodnie z art. 17c ustawy sprzedażą lawinową, która jest uznana za czyn nieuczciwej konkurencji, jest proponowanie nabywania towarów lub usług poprzez składanie nabywcom tych towarów lub usług obietnicy uzyskania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania takich samych transakcji, które to osoby uzyskałyby podobne korzyści materialne wskutek nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie. Wyjątkowo można będzie prowadzić taką sprzedaż, jeżeli korzyści materialne uzyskane z uczestnictwa w tym systemie będą pochodziły z zakupu lub sprzedaży towarów po cenie, która nie może rażąco przekraczać rzeczywistej rynkowej ich wartości, a jednocześnie w razie rezygnacji z systemu wycofujący się będzie miał prawo do odsprzedaży, w ciągu pół roku, organizatorowi systemu za co najmniej 90 proc. ceny zakupu wszystkich kupionych od niego towarów, instrukcji czy próbek towarów.
Przepisy karne
Zgodnie z art. 24a ustawy za organizowanie sprzedaży lawinowej lub kierowanie nią grozić będzie kara od 6 miesięcy do 8 lat więzienia. Z kolei w przypadku prowadzenia sprzedaży premiowej lub loterii promocyjnych (z naruszeniem przepisów ustawy) oraz za nieuczciwą reklamę grozić ma kara aresztu albo grzywna.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Projekt nowelizacji CIT wobec fundacji rodzinnych pozornie działa prospektywnie, lecz materialnie sięga wstecz: obejmuje majątek wniesiony po 31 sierpnia 2025 r., choć sama ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Taki zabieg narusza pewność prawa.
TSUE uznał, że urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT wyłącznie za niepłacenie podatku – muszą najpierw zbadać przyczyny i okoliczności naruszeń.
Zmierzch cypryjskich „papierowych” spółek: brak dyrektora, zaległe opłaty i raporty dziś mogą kosztować przedsiębiorców miliony – a nawet własność ich polskich aktywów.
Przez osiem lat przedsiębiorca walczył o swoje dobre imię i blisko pół miliona złotych zatrzymanego zwrotu VAT. Po długiej batalii prawnej skarbówka przyznała, że nie ma dowodów na jego winę.
Nagrody uzyskiwane w stakingu kryptowalut budzą coraz więcej kontrowersji podatkowych. Organy podatkowe chcą je opodatkować już w momencie ich przyznania, sądy – przeciwnie, odwołując się do treści ustawy o PIT.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...