Rejestr niesolidnych płatników
Zgodnie z ustawą przez udostępnianie informacji gospodarczych rozumie się przekazywanie przez przedsiębiorcę informacji gospodarczych do biura informacji gospodarczej oraz ujawnianie tych informacji przez biuro. Podmiotem uprawnionym do przyjmowania, przechowywania i udostępniania informacji są biura informacji gospodarczej. Nadzór nad biurami sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki.
Artykuł 2 Ustawy definiuje pojęcie „informacji gospodarczej”. W odniesieniu do podmiotów gospodarczych „informacją gospodarczą” są:
- oznaczenie podmiotu gospodarczego,
- jego siedziba i adres,
- numer z właściwego rejestru,
- NIP,
- numer REGON,
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organów zarządzających, prokurentów lub pełnomocników podmiotu,
- główny przedmiot działalności gospodarczej.
W stosunku do osoby fizycznej „informacją gospodarczą” są następujące dane:
- imiona i nazwisko,
- obywatelstwo,
- adres miejsca zameldowania,
- numer PESEL,
- seria i numer dowodu osobistego,
- data urodzenia.
Przekazywanie informacji do biura
Przedsiębiorcami uprawnionymi do przekazywania informacji o zobowiązaniach konsumentów są m.in. banki, zakłady ubezpieczeń, operatorzy lub podmioty dostarczające usługi telekomunikacyjne, przedsiębiorcy świadczący usługi leasingu, wynajmujący lokale, domy maklerskie. Informacja gospodarcza o zobowiązaniu konsumenta może być przekazana gdy zostaną spełnione następujące warunki:
- łączna kwota długu konsumenta wynosi co najmniej 200 zł,
- dług jest wymagalny od co najmniej 60 dni,
- dług powstał z tytułu umowy o kredyt konsumencki lub umowy o przewóz osoby,
- upłynął co najmniej miesiąc od wysłania przez przedsiębiorcę wezwania do zapłaty.
W przypadku przekazywania informacji dotyczących przedsiębiorcy przesłanki różnią się w dwóch punktach:
- łączna kwota długu powinna wynosić co najmniej 500 zł,
- dług powstał z tytułu wykonywania działalności gospodarczej przez obydwu przedsiębiorców.
Podmioty uprawnione do otrzymywania informacji od biura
Podmiotami uprawnionymi do otrzymywania informacji gospodarczych są m.in. Prokurator Krajowy, Komendant Główny Policji, dyrektorzy izb skarbowych, sądy, Generalny Inspektor Nadzoru Bankowego. Podmiot, który otrzymał informacje od biura jest zobowiązany usunąć je w terminie 90 dni.
Konsument lub przedsiębiorca ma prawo wglądu do przechowywanych przez biuro i dotyczących go informacji oraz prawo żądania od przedsiębiorcy, który te informacje przekazał, ich uzupełnienia, sprostowania, uaktualnienia.
Przepisy karne
Ustawa przewiduje odpowiedzialność karną m.in. za przekazywanie do biura nieprawdziwych informacji gospodarczych, przewinienie to podlega grzywnie w wysokości 30 tys. zł.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Nagrody uzyskiwane w stakingu kryptowalut budzą coraz więcej kontrowersji podatkowych. Organy podatkowe chcą je opodatkować już w momencie ich przyznania, sądy – przeciwnie, odwołując się do treści ustawy o PIT.
Celowe lub nieświadome błędy podatkowe mogą prowadzić do surowych kar, utraty reputacji i odpowiedzialności karnej. Sprawdź, jak chronić firmę przed konsekwencjami.
Organy podatkowe zmieniły podejście do zasady look through approach przy poborze podatku u źródła od należności wypłacanych pośrednikowi. Zielone światło dał minister finansów.
Czy przekazaniu prowadzonego przedsiębiorstwa towarzyszy opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, jeśli przekazującym jest rodzic?
Przedsiębiorcy wygrywają z fiskusem walkę o zwrot VAT z tytułu stosowania 8 proc. zamiast 5 proc. stawki VAT przy sprzedaży dań na wynos.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...