Zetki a przedsiębiorczość
Zetki to osoby urodzone w latach 1995-2012. Obeznane z nowoczesnymi technologiami, bo od najmłodszych lat mają do nich dostęp. Kreatywne, otwarte na zmiany, ważny jest dla nich work-life balance. Eksperci ze Szkoły Głównej handlowej, wspólnie z firmą Enpulse przygotowali raport Work War Z, przedstawiający oczekiwania zawodowe pokolenia Z, który omawiano podczas pierwszego spotkania w ramach cyklu Żabka Press Cafe. W pierwszym kwartale tego roku ankieterzy przebadali grupę 14 tys. respondentów, z różnej wielkości miast i o różnej sytuacji życiowej: pracujących, pracujących i studiujących, tylko studiujących oraz osoby, które nie studiują ani nie pracują.
W zależności od grupy różne są oczekiwania i preferencje co do wykonywanej lub wymarzonej pracy. Te główne to jednak atrakcyjne wynagrodzenie i poczucie stabilności, elastyczne godziny pracy, work-life balance, możliwości rozwoju zawodowego. Dla Zetek ważny jest też komfort pracy: wspierający i dostępny szef, jasno wyznaczone cele i obowiązki, otwarta komunikacja, jasno określona ścieżka kariery, przyjazny zespół.
– Pokolenie Z wyrasta w kulturze start-upów i wolności zawodowej. Często wciąż oczekują zabezpieczeń, które daje etat. Czy w związku z tym przedsiębiorczość jawi im się jako atrakcyjna droga rozwoju? Na pewno jest to pokolenie chcące mieć wybór między stabilnością a niezależnością – zauważa dr hab. Joanna Żukowska, profesor Szkoły Głównej Handlowej.
Bezpieczny start
Z raportu wynika, że tylko 16 proc. przebadanych myśli o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Reszta, czyli aż 74 proc. marzy o bezpiecznym etacie – o stałej umowie o pracę na czas nieokreślony. To właśnie oznacza dla nich poczucie bezpieczeństwa i stabilności. Czy można zrobić coś, co zachęci ich do przedsiębiorczości? O swoich pomysłach i zrealizowanych projektach, które mogą wesprzeć młodych na drodze do własnego biznesu, rozmawiali przedstawiciele sieci Żabka oraz Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych PZUW. Warto dodać, że wśród ponad 10 tys. franczyzobiorców Żabki, blisko 3 tys. to przedstawiciele pokolenia Z. Co ich przyciągnęło właśnie do tej sieci?
– Przedstawiciele mojego pokolenia oczekują bezpieczeństwa, atrakcyjnych dochodów, możliwości rozwoju. To właśnie znajdują w Żabce – przekonuje Mateusz Błaszkiewicz, franczyzobiorca Żabki. – Często mają problem z pomysłem na biznes albo z kapitałem na start. A Żabka to wszystko daje. Do tego nowy franczyzobiorca na każdym kroku jest prowadzony za rękę przez osobę wyznaczoną przez sieć.
Wśród rozwiązań, które mają rozwiewać obawy związane z wejściem w biznes, jest program Bezpieczny Start. To kilkutygodniowe szkolenia, w których mogą wziąć udział osoby zainteresowane franczyzą Żabki. W działającym sklepie poznają realia prowadzenia tego biznesu, zdobywają doświadczenie i przygotowują się do prowadzenia własnej placówki. W tym roku 119 uczestników tego programu otworzyło własne sklepy, z czego 86 proc. stanowią właśnie Zetki.
Ubezpieczenie na gorsze czasy
Wszyscy franczyzobiorcy Żabki są objęci grupowym ubezpieczeniem Polisa na Biznes.
– To produkt przygotowany przez Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych z grupy PZU. Jest odpowiedzią na potrzeby m.in. młodych przedsiębiorców, prowadzących działalność w ramach systemu franczyzowego, zapewniając im ochronę w razie trudnych sytuacji biznesowych, ale także możliwość rozwoju – podkreśla Wojciech Kmiecicki, dyrektor biura ubezpieczeń korporacyjnych TUW PZUW.
Polisa może zostać uruchomiona przy wychodzeniu z sieci, w razie konieczności pokrycia zadłużenia. Wysokość składki zależy od kilku czynników, m.in. od stażu franczyzobiorcy.
Trzecim projektem, który – zdaniem Żabki – odpowiada na potrzeby młodych, jest program Akademia Przedsiębiorczości. To bezpłatny program edukacyjno-rozwojowy, skierowany do przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje zawodowe.
– Młodzi są otwarci na biznes, ale mają swoje obawy, pytania, na które oczekują odpowiedzi – ocenia Przemysław Kijewski, chief operating officer Żabka Polska. – Chcemy wspierać młodych przedsiębiorców, bo nie tylko dokładają się do polskiego PKB, ale też oddziałują na lokalne gospodarki, zmniejszając bezrobocie, angażując się w lokalne inicjatywy.
Wolą etat? / Tylko 16 proc. przedstawicieli pokolenia Z myśli o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Targi Franczyza – tu zaczyna się własny biznes
/31.10.2025
Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
Podczas Targów Franczyza 2025 poznaliśmy laureatów konkursu Top Franczyzobiorca. Nagrodzeni udowadniają, że sukces we franczyzie to nie tylko wyniki finansowe, ale także pasja, konsekwencja i umiejętność inspirowania innych.
Żabka świętuje kolejny przełom – otwarcie 12 000. sklepu w Polsce. Firma zapowiada dalszą ekspansję – do 2028 roku chce otwierać nawet 1300 sklepów rocznie.
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki to miejsce, gdzie pomysły na własny biznes nabierają realnych kształtów. Śledź naszą relację i przekonaj się, dlaczego warto być tam osobiście!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Checklista przyszłego franczyzobiorcy: co sprawdzić w umowie franczyzy
/27.10.2025
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
Marzysz o własnym biznesie, ale obawiasz się ryzyka? Franczyza to sprawdzony sposób na dochodowy interes pod silną marką. Przyjdź 23-24 października na Targi Franczyza w Warszawie i poznaj najlepsze koncepty franczyzowe!
Masz lokal i głowę do biznesu? Drogerie Natura dadzą Ci resztę: silną markę, zatowarowanie i wsparcie. Możesz zarabiać od pierwszego dnia.
Chcesz otworzyć własny biznes, ale nie wiesz, od czego zacząć? Sięgnij po nowy numer magazynu "Własny Biznes FRANCHISING", piszemy o najlepszych franczyzach 2025, nowych trendach i realnych doświadczeniach przedsiębiorców.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...