Menedżer na kłopoty
Wiele firm nie przygotowało się na kryzys i nie opracowało jeszcze jasnej strategii postępowania. Nie wiadomo, kto ma rozmawiać z pracownikami, a także w jaki sposób to robić. Pracownicy nie przypuszczają, że takie działania to skutek braku planu. Sądzą, że krępujące milczenie wynika ze złej woli ich szefów – szefowie wiedzą, tylko nie chcą powiedzieć – uważają. Oczywiście w myśl zasady, że boimy się najbardziej tego, czego nie znamy, zdezorientowani pracownicy wyobrażają sobie najgorsze. Są zdemotywowani, przestraszeni, pracują nieefektywnie. Żyją w niepewności, próbując patrzeć szefom głęboko w oczy i na podstawie ich nastrojów wróżyć, czy mają zacząć szukać innej pracy.
Anita Chmara, Ekspert Berndson (firmy oferującej szkolenia biznesowe z zakresu zarządzania, sprzedaży, negocjacji, marketingu, finansów, przeprowadzane w formie praktycznych i interaktywnych warsztatów) podpowiada kilka zasad, wg których menedżerowie powinni postępować w czasie kryzysu, aby pracownicy czuli się spokojniej i koncentrowali się na pracy a nie na plotkach.
- Przede wszystkim menedżerowie powinni słuchać pracowników, odpowiadać na ich pytania oraz wyjaśniać sytuację, a także być dostępni, tzw. otwarte drzwi. Oczywiście nie oznacza to, że w sytuacji kryzysowej cały swój czas mają poświęcać wyłącznie na rozmowy z pracownikami. Ważne jednak, by każdy w firmie wiedział, że nikt nic przed nim nie ukrywa. Pracowników należy otwarcie, szybko i szczerze informować o sytuacji. Nie chodzi o to, by straszyć ludzi lecz skoro wiemy, że będą redukcje, to nasi pracownicy powinni o tym wiedzieć. Powinni znać zasady, według których redukcje będą się odbywać. To buduje poczucie bezpieczeństwa u tych, którzy mają w pracy pozostać - mówi Anita Chmara.
- W okresie kryzysu szczególnie powinni pamiętać o tym, że idą ramię w ramię ze swoimi pracownikami. Kryzys dotyczy nie tylko ich pracowników, ale także ich samych. Zakupy luksusowych samochodów czy zamawianie kosztownych aranżacji gabinetów nie wpłynie w tej sytuacji dobrze na nastroje w firmie. Jeśli menedżerowie rezygnują z jakichś przywilejów, pracownicy powinni to wiedzieć. Zrozumieją, jeśli ocenią, że trudna sytuacja dotknęła wszystkich. Chętniej przygotują się do wzmożonej pracy po to, by wspólnie przetrwać kryzys i wyjść na prostą - podsumowuje.
Obecna sytuacja ekonomiczna zmusza pracodawców także do częstszego zwalniania pracowników niż w okresie hossy. Nie każdy wie jak należy to zrobić. Wielu managerów ma z tym problem, czysto ludzki. Jak należy zwalniać pracowników? Według Anity Chmary Eksperta Berndson – rzeczowo, z krótkim uzasadnieniem i w cztery oczy.
- Ze względu na szacunek dla pracownika, konieczna jest rozmowa w cztery oczy. Powiedz dlaczego zwalniasz, ale niezbyt długo – żeby tej nieprzyjemnej chwili nie przeciągać. Bez zawiłego tłumaczenia się i przepraszania (masz powód). Krótko, zwięźle, uprzejmie – radzi Anita Chmara. - Nie jest też dobrze, jeśli pracodawca zaczyna w tym momencie mówić o zasługach pracownika. Bo skoro było tak dobrze, to dlaczego to zwolnienie?
(agaka)

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Tegoroczna Nagroda Nobla z ekonomii, choć dotyczy teorii, może mieć praktyczne przełożenie na biznes – szczególnie na franczyzę.
Czy spółki w Delaware pozwalają skutecznie ukryć majątek i tożsamość właściciela?
Z oprogramowania firmy SpiceSolutions korzysta już trzy tysiące osób na świecie. Udało się to osiągnąć mimo braku jakichkolwiek działań wspierających sprzedaż.
Nawet najlepszy pomysł biznesowy najpierw trzeba zaprezentować, aby dobrze sprzedać. Dlatego warto wiedzieć, co i jak mówić przyszłym inwestorom, pamiętając o tym, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

W branży spożywczej dominują dziś duże sieci. Najbardziej znane marki znajdziecie na Targach Franczyza.
Ewelina Sawicka prowadzi dwie placówki partnerskie VeloBanku. W filmie opowiada, jak wygląda franczyza bankowa od środka i z jakiego wsparcia mogą korzystać partnerzy sieci.
– Nie ma lepszego miejsca na zaprezentowanie swojej oferty franczyzowej niż Targi Franczyza – mówi Tomasz Maj ze Speed Queen.
Gastronomia to jedna z najliczniej reprezentowanych we franczyzie branż. Dlatego na Targach Franczyza nie może zabraknąć konceptów gastronomicznych.
Jump4U stawia na nowoczesne parki trampolin, które przyciągają dzieci, młodzież i dorosłych. Inwestorów kusi zwrot z inwestycji nawet w 2,5 roku i rosnący popyt na rozrywkę pod dachem.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...