Menedżer na kłopoty
Wiele firm nie przygotowało się na kryzys i nie opracowało jeszcze jasnej strategii postępowania. Nie wiadomo, kto ma rozmawiać z pracownikami, a także w jaki sposób to robić. Pracownicy nie przypuszczają, że takie działania to skutek braku planu. Sądzą, że krępujące milczenie wynika ze złej woli ich szefów – szefowie wiedzą, tylko nie chcą powiedzieć – uważają. Oczywiście w myśl zasady, że boimy się najbardziej tego, czego nie znamy, zdezorientowani pracownicy wyobrażają sobie najgorsze. Są zdemotywowani, przestraszeni, pracują nieefektywnie. Żyją w niepewności, próbując patrzeć szefom głęboko w oczy i na podstawie ich nastrojów wróżyć, czy mają zacząć szukać innej pracy.
Anita Chmara, Ekspert Berndson (firmy oferującej szkolenia biznesowe z zakresu zarządzania, sprzedaży, negocjacji, marketingu, finansów, przeprowadzane w formie praktycznych i interaktywnych warsztatów) podpowiada kilka zasad, wg których menedżerowie powinni postępować w czasie kryzysu, aby pracownicy czuli się spokojniej i koncentrowali się na pracy a nie na plotkach.
- Przede wszystkim menedżerowie powinni słuchać pracowników, odpowiadać na ich pytania oraz wyjaśniać sytuację, a także być dostępni, tzw. otwarte drzwi. Oczywiście nie oznacza to, że w sytuacji kryzysowej cały swój czas mają poświęcać wyłącznie na rozmowy z pracownikami. Ważne jednak, by każdy w firmie wiedział, że nikt nic przed nim nie ukrywa. Pracowników należy otwarcie, szybko i szczerze informować o sytuacji. Nie chodzi o to, by straszyć ludzi lecz skoro wiemy, że będą redukcje, to nasi pracownicy powinni o tym wiedzieć. Powinni znać zasady, według których redukcje będą się odbywać. To buduje poczucie bezpieczeństwa u tych, którzy mają w pracy pozostać - mówi Anita Chmara.
- W okresie kryzysu szczególnie powinni pamiętać o tym, że idą ramię w ramię ze swoimi pracownikami. Kryzys dotyczy nie tylko ich pracowników, ale także ich samych. Zakupy luksusowych samochodów czy zamawianie kosztownych aranżacji gabinetów nie wpłynie w tej sytuacji dobrze na nastroje w firmie. Jeśli menedżerowie rezygnują z jakichś przywilejów, pracownicy powinni to wiedzieć. Zrozumieją, jeśli ocenią, że trudna sytuacja dotknęła wszystkich. Chętniej przygotują się do wzmożonej pracy po to, by wspólnie przetrwać kryzys i wyjść na prostą - podsumowuje.
Obecna sytuacja ekonomiczna zmusza pracodawców także do częstszego zwalniania pracowników niż w okresie hossy. Nie każdy wie jak należy to zrobić. Wielu managerów ma z tym problem, czysto ludzki. Jak należy zwalniać pracowników? Według Anity Chmary Eksperta Berndson – rzeczowo, z krótkim uzasadnieniem i w cztery oczy.
- Ze względu na szacunek dla pracownika, konieczna jest rozmowa w cztery oczy. Powiedz dlaczego zwalniasz, ale niezbyt długo – żeby tej nieprzyjemnej chwili nie przeciągać. Bez zawiłego tłumaczenia się i przepraszania (masz powód). Krótko, zwięźle, uprzejmie – radzi Anita Chmara. - Nie jest też dobrze, jeśli pracodawca zaczyna w tym momencie mówić o zasługach pracownika. Bo skoro było tak dobrze, to dlaczego to zwolnienie?
(agaka)

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Nawet najlepszy pomysł biznesowy najpierw trzeba zaprezentować, aby dobrze sprzedać. Dlatego warto wiedzieć, co i jak mówić przyszłym inwestorom, pamiętając o tym, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyza to sprawdzona metoda współpracy, z której korzystają tysiące przedsiębiorców na całym świecie. Na czym polega ten model biznesowy?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Planujesz zostać franczyzodawcą i chcesz rozwinąć sieć lub poprawić jej funkcjonowanie, ale nie wiesz jak? Eksperci od franczyzy podpowiedzą, jak to zrobić.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...