Polskie i zagraniczne biura podróży w ocenie tajemniczego klienta
Często wygodniej i – wbrew pozorom – taniej organizację wakacji powierzyć profesjonalnej firmie, która zadba o wszystkie niezbędne szczegóły naszej podróży. Tylko, którego z tour operatorów wybrać? Na to pytanie odpowiedzieli klienci testowi firmy ISC - International Service Check, którzy w październiku 2009 oraz lutym i marcu 2010 roku przeprowadzili badania w 44 największych i najbardziej znanych sieciowych biurach podróży (w tym cztery w ujęciu międzynarodowym – Exim Tours, Hydrotour, Neckermann, Kartago Tours) w sześciu krajach Europy Środkowej, tj.:
- Polsce - 56 badań w 14 biurach podróży: Almatur, Ecco Holiday, Exim Tours, Gromada, Itaka, Juventur, Neckermann, Orbis, Rainbow Tours, Scan Holiday, Sun Club, Triada, TUI i Wagabunda,
- Bułgarii - 26 badań w 7 biurach: Astral Holidays, Bohemia, Compas, Olymptour, On Travel Eood, Posoka.com, Usit Colours,
- Czechach - 36 badań w 9 biurach: Alexandria, Čedok, Cestovní Kancelář Fischer, Exim Tours, Firo-Tour, Hydrotour, Invia.Cz, Neckermann, Student Agency,
- Rumunii: 24 badania w 6 biurach: Christian Tour, Eurolines, Exim Tours, Filadelfia Turism, Paralela 45, Perfect Tour,
- Słowacji - 24 badania w 6 biurach: Hydrotour, Kartago Tours, Koala, Ruefa Reisen, Satur, Seneca,
- Węgrzech - 28 badań w 7 biurach: Ibusz Utazási Irodák, Kartago Tours, Magyar Autóklub-Autoclub Travel, Neckermann, Otp Travel, Quaestor Utazásszervező, Vista Utazási Irodák.
W badaniu oceniana była wiedza pracowników na temat oferty, sposób jej przekazania (czy w przystępny sposób zachęcono do zakupienia wycieczki, czy po prostu sucho przeczytano informacje z katalogu czy ekranu monitora) oraz poziom uprzejmości w stosunku do obsługiwanych. Pod uwagę wzięto również wygląd, czystość oraz porządek odwiedzanego miejsca, a także sposób prezencji pracowników. Na koniec ocenie poddano budowanie lojalności, czyli sposób w jaki klienci zostali zachęceni do powrotu do biura – czy otrzymali katalogi, ulotki, broszury, wizytówkę.
Ranking polskich biur podróży
Analizując wygląd, najlepsze noty w Polsce otrzymało biuro podróży Ecco Holiday - 92,7 proc. pozytywnych opinii. Na drugim miejscu znalazło się Rainbow Tours (92,1 proc.), a trzecim Itaka (90,8 proc.). Polacy docenili Rainbow Tours za obsługę - to biuro zdobyło 91 proc. poparcia. Na drugim miejscu w tej kategorii znalazło się Neckermann z wynikiem 88,4 proc., a trzecim Sun Club - 84 proc. Najlepsze w budowaniu lojalności w Polsce jest Scan Holiday - rację tę przyznało 96 proc. respondentów. Drugie miejsce przypadło Sun Club (87 proc.), a trzecie biuru Gromada (85 proc.).
Gdzie w takim razie warto się udać po ofertę? Najwięcej pozytywnych not zdobyło TUI w CH Hetmańska w Białymstoku - 100 proc. zaufanie konsumentów! 98,4 proc. ex aequo zdobyły Neckermann w łódzkiej Manufakturze oraz Orbis w Poznaniu.
A oto, co podobało się polskim klientom najbardziej:
- Bardzo otwarte podejście do klienta, sposób rozmowy i aktywne słuchanie.
- Miła i rzeczowa obsługa oraz propozycja pomocy w wybraniu korzystnej oferty.
Polscy klienci najbardziej ganili biura za następujące niedociągnięcia:
- Powitanie - pierwszy kontakt może wiele popsuć, nawet gdy po chwili pracownik jest już nadzwyczaj serdeczny, niesmak może pozostać.
- Wyeliminować prywatne rozmowy, wprowadzić identyfikatory i zadbać o to, aby na stolikach był porządek.
Klasyfikacja generalna
Podsumowując wyniki - Polska znalazła się na czwartym miejscu z wynikiem 77,5 proc. Pierwsza pozycja przypadła Słowacji (84 proc. możliwych do uzyskania punktów), druga Węgrom - 81,8 proc., trzecia Czechom - 80 proc., a piąta i szósta odpowiednio Bułgarii (72,1 proc.) oraz Rumunii (67,5 proc.). Średnia wyniosła 77,4 proc.
Zgodnie z ocenami tajemniczych klientów na najlepszą obsługę można liczyć w Słowacji (84,1 proc.) i na Węgrzech (79,7 proc.). Polska w tej kategorii zajęła trzecią pozycję z wynikiem 76 proc., czwarte miejsce przypadło Czechom (75,8 proc.), piąte Bułgarii (73,3 proc.), a szóste, ostatnie Rumunii (65 proc.). Średnia w kategorii obsługa wyniosła 75,8 proc.
International Service Check wykorzystując metodę mystery shopping kilka razy w roku przeprowadza bezpłatne, niekomercyjne badania mierzące poziom jakości obsługi w najpopularniejszych, konsumenckich branżach. Oby przedstawione wyniki stały się pierwszym krokiem na drodze do zwiększenia jakości obsługi nie tylko w tej, ale każdej innej branży konsumenckiej.
(smoli)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Nobel z ekonomii 2025 a franczyza: innowacja to szansa
/13.10.2025
Tegoroczna Nagroda Nobla z ekonomii, choć dotyczy teorii, może mieć praktyczne przełożenie na biznes – szczególnie na franczyzę.
Czy spółki w Delaware pozwalają skutecznie ukryć majątek i tożsamość właściciela?
Z oprogramowania firmy SpiceSolutions korzysta już trzy tysiące osób na świecie. Udało się to osiągnąć mimo braku jakichkolwiek działań wspierających sprzedaż.
Nawet najlepszy pomysł biznesowy najpierw trzeba zaprezentować, aby dobrze sprzedać. Dlatego warto wiedzieć, co i jak mówić przyszłym inwestorom, pamiętając o tym, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Stawiam na Mrówkę
/28.10.2025
Po powrocie z USA Adrian Luźny stanął przed wyborem – praca na etacie w korporacji czy własny biznes. Wybrał współpracę z PSB Mrówka i dziś prowadzi dwa sklepy w Poddębicach i Łęczycy, pokazując, że przemyślana strategia i wsparcie sieci mogą przynieść realny sukces w handlu detalicznym.
Podpisanie umowy franczyzy to jeden z najważniejszych momentów w drodze do własnego biznesu. Ale zanim to zrobisz, warto wiedzieć, gdzie w umowie szukać tzw. zielonych flag, a które zapisy powinny zapalić ostrzegawczą lampkę.
Rozmowy, negocjacje, nagrody i nawet… para młoda. Targi Franczyza 2025 w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie udowodniły, że biznes i dobre relacje idą tu w parze.
Sushi Bistro wprowadza zmiany w menu i chwali się wzrostami sprzedaży.
W Pałacu Kultury i Nauki odbyły się Targi Franczyza. Przeczytaj relację z tego wydarzenia, zainspiruj się i wybierz biznes dla siebie!
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...