Polak nie wielbłąd, płacić nie będzie
Dane wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet Poland stawiają polskich przedsiębiorców w krytycznym świetle. Jesteśmy jednym z trzech krajów Europy, gdzie występuje najwięcej faktur, który pozostają niezapłacone przez dłużej niż 120 dni. Odsetek tych płatności wynosi nad Wisłą 7,9 proc., w Hiszpanii – 8,3 proc., a Portugalii – 6,8 proc. Cała trójka znacznie przekracza średnią europejską na poziomie 1,7 proc.
W Europie tylko 40 proc. faktur jest regulowana terminowo. Najlepsi kontrahenci to Szwajcarzy, którzy płacą w terminie 68,2 proc. faktur, Niemcy (60,5 proc.) oraz Holendrzy (54,6 proc.). Znacznie trudniej prowadzi się biznes w Portugalii, gdzie w odpowiednim czasie spływają należności za co piątą fakturę i w Wielkiej Brytanii, gdzie zgodnie z terminem wpływa jedna na cztery płatności.
Zatory płatnicze, czyli sytuacja, w której zadłużenia się kumulują i przechodzą na kolejnych powiązanych ze sobą kontrahentów, są na Starym Kontynencie najbardziej dotkliwe w branży artykułów spożywczych. W pierwszym kwartale 2011 roku wyniosły 650 mln zł i były o 1/4 większe niż rok wcześniej. Równie kiepsko jest w budownictwie, gdzie łączne długi wzrosły o 15 proc. do 481,3 mln zł. Znaczne zatory występują też w branży AGD/ RTV (wzrost o 16 proc. do 275,6 mln zł) oraz w przemyśle metalurgicznym, gdzie wzrosły aż o 72 proc. do 262,6 mln zł.
Zdaniem Adama Łąckiego, prezesa Krajowego Rejestru Długów, zjawisko zatorów płatniczych w Polsce ma dwie zasadnicze przyczyny – ekonomiczną i kulturową.
- Spowolnienie gospodarcze spowodowało, że cześć firm utraciła zdolność do regulowania swoich należności w ogóle lub częściowo, co przełożyło się na wydłużenie średniego terminu płatności - mówi specjalista. - Według naszych ostatnich badań średni okres przeterminowania wynosi cztery miesiące i 12 dni. Ten wskaźnik nie mówi jednak wszystkiego. Otóż istotna jest struktura przeterminowania. Na tak wysoki czas oczekiwania wpływ mają należności starsze niż 12 miesięcy, powstałe w okresie spowolnienia gospodarczego - stanowią aż 16 proc. wszystkich przeterminowanych należności. Gdyby ich nie brać pod uwagę, to wskaźnik ten byłby znacznie krótszy. Należności przeterminowane do trzech miesięcy to 57,2 proc. wszystkich.
Kulturowy czynnik zalegania z płatnościami widoczny jest natomiast w wynikach badań Narodowego Banku Polskiego. Okazuje się, że ok. 30 proc. firm w Polsce nie płaci w terminie, mimo, że ma ku temu środki.
-Jestem przekonany, i takie są też sygnały z rynku, że zatory płatnicze będą nadal maleć – twierdzi Łącki. - Ponad 30 proc. ankietowanych przez nas w kwietniu firm spodziewało się, ze w drugim kwartale problemy z otrzymaniem na czas należności będą maleć lub nie wystąpią w ogóle. To najlepszy wynik od stycznia 2009 roku, kiedy zaczęliśmy prowadzić takie badania. Przyczyną jest przede wszystkim coraz bardziej widoczny wzrost gospodarczy, który sprawia że coraz więcej przedsiębiorstw zyskuje płynność finansową, a co za tym idzie reguluje w terminie należności. Na tych, którzy nie płaca, choć mają pieniądze, dyscyplinująco działa zaś m.in. Krajowy Rejestr Długów. Upublicznienie danych dłużnika w KRD sprawia, że kolejni kontrahenci nie chcą z nim współpracować, więc bardzo szybko starają się uregulować należności, aby zniknąć z rejestru.
(gum)
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Zetki a przedsiębiorczość
/02.11.2025
Tylko kilkanaście procent przedstawicieli pokolenia Z chce otworzyć własny biznes. Czy da się poprawić te statystyki?
Tegoroczna Nagroda Nobla z ekonomii, choć dotyczy teorii, może mieć praktyczne przełożenie na biznes – szczególnie na franczyzę.
Czy spółki w Delaware pozwalają skutecznie ukryć majątek i tożsamość właściciela?
Z oprogramowania firmy SpiceSolutions korzysta już trzy tysiące osób na świecie. Udało się to osiągnąć mimo braku jakichkolwiek działań wspierających sprzedaż.
Nawet najlepszy pomysł biznesowy najpierw trzeba zaprezentować, aby dobrze sprzedać. Dlatego warto wiedzieć, co i jak mówić przyszłym inwestorom, pamiętając o tym, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Ekotrend zmienia rynek napojów
/01.12.2025
Rosnące zainteresowanie produktami w szklanych butelkach staje się jednym z kluczowych zjawisk kształtujących rynek napojów. W tych warunkach rozwija się również Unikat, który buduje franczyzę opartą na lokalnych dostawach.
Agnieszka Miąsek postanowiła poszerzyć ofertę swojego salonu kosmetycznego. Zdecydowała się na franczyzę Depilacja.pl. Dlaczego?
Parki rozrywki #KochamSkakać właśnie zaczynają rozwój poprzez franczyzę. Ile trzeba zainwestować w taki biznes?
W Polsce żyje około 14 milionów psów i kotów, a tylko połowa z nich jest karmiona gotową karmą. To tworzy duży, wciąż nienasycony rynek, z którego korzystają m.in. franczyzobiorcy Husse, rozwijający sprzedaż premium z dostawą do domu.
Wśród polskich inwestorów coraz wyraźniej rośnie zainteresowanie tzw. biznesami pasywnymi – modelami, które działają bez konieczności dużego zaangażowania właściciela.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...