Reklamuj zgodnie z prawem

Przykre konsekwencje mogą spotkać firmy dopuszczające się tzw. czynu nieuczciwej konkurencji. Określenie to dotyczy przedsiębiorcy (oraz agencji reklamowej która reklamę opracowała) promującego swoje towary bądź usługi w sposób prawem niedopuszczalny, a zatem np:
- reklamującego w sposób sprzeczny z przepisami prawa (np. reklamowanie mocnych alkoholi), dobrymi obyczajami lub uchybiając godności człowieka,
- reklamującego poprzez odwołanie się do uczuć klientów z wykorzystywaniem przesądów lub łatwowierności dzieci,
- reklamującego w sposób ingerujący w sferę prywatności (np. przez przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów).
Za stosowanie w reklamie czynu nieuczciwej konkurencji, firmy mogą być zobowiązane do naprawienia powstałej przez to szkody. UOKiK nakaże także zaprzestać takiej promocji.
Porównuj ostrożnie
Strategie reklamowe dość często lansują tezę, że dany produkt jest lepszy od konkurencyjnego. Reklama porównawcza nie jest przez prawo zakazana. Musi jednak spełniać wymogi ustawowe. Taka reklama nie może być sprzeczna z tzw. dobrymi obyczajami, a zatem m.in. wykluczone jest takie jej stosowanie, które:
- nieobiektywnie porównuje jedną lub kilka istotnych i charakterystycznych cech towaru czy usługi,
- przedstawia towar czy usługę jako imitację towaru lub usługi konkurentów,
- dyskredytuje towary, usługi, działalności swoich konkurentów,
- reklamuje, wprowadzając klienta w błąd,
- powoduje pomyłki w rozróżnieniu między reklamującym a konkurentem lub między ich towarami czy usługami.
Licz się z konsekwencjami
Nierozważni reklamodawcy muszą liczyć się zarówno z cywilnymi, jak i karnymi sankcjami. Pokrzywdzony przez reklamę stanowiącą czyn nieuczciwej konkurencji przedsiębiorca, może żądać zaniechania niedozwolonych praktyk lub usunięcia ich skutków, a także naprawienia wyrządzonej szkody. Może także żądać zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego.
Ciężar dowodowy w tego typu postępowaniach spoczywa na oskarżonym. Oznacza to, że twórca reklamy będzie musiał udowodnić, że swoim promowaniem nie złamał prawa. To jednak nie koniec prawnej odpowiedzialności. Ustawa przewiduje bowiem także prawnokarną odpowiedzialność za jej nieprzestrzeganie. Stanowi ona, że ten kto dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy i naraża w ten sposób klientów na szkodę, podlega karze aresztu albo grzywny.
Jak powszechnie wiadomo – reklama jest dźwignią handlu. Zasada ta działa, gdy promowanie jest uczciwe i zgodne z prawem. W przeciwnym razie, zamiast pomóc zwiększyć zyski, wpędzi w kłopoty i odstraszy klientów.
Kancelaria Prawna Skarbiec

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Nagrody uzyskiwane w stakingu kryptowalut budzą coraz więcej kontrowersji podatkowych. Organy podatkowe chcą je opodatkować już w momencie ich przyznania, sądy – przeciwnie, odwołując się do treści ustawy o PIT.
Celowe lub nieświadome błędy podatkowe mogą prowadzić do surowych kar, utraty reputacji i odpowiedzialności karnej. Sprawdź, jak chronić firmę przed konsekwencjami.
Organy podatkowe zmieniły podejście do zasady look through approach przy poborze podatku u źródła od należności wypłacanych pośrednikowi. Zielone światło dał minister finansów.
Czy przekazaniu prowadzonego przedsiębiorstwa towarzyszy opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, jeśli przekazującym jest rodzic?
Przedsiębiorcy wygrywają z fiskusem walkę o zwrot VAT z tytułu stosowania 8 proc. zamiast 5 proc. stawki VAT przy sprzedaży dań na wynos.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

– Większość podłóg i drzwi sprzedaje się wraz z usługą montażu, dlatego ekipy montażowe to bardzo ważna część mojego biznesu – mówi Radosław Chabowski, franczyzobiorca DDD Dobre Dla Domu.
Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...