Biznes (nie)odpowiedzialny społecznie

Społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja, w myśl której zarządzający firmą, oprócz kwestii finansowych, mają na uwadze również interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, jak np. pracowników, klientów, skarb państwa czy lokalne społeczności. W ostatnich latach o społecznej odpowiedzialności firm (CSR – Corporate Social Responsibility) mówi się w Polsce coraz więcej. Mówi się – i na tym koniec. Bo w większości przypadków dbanie o CSR w ogóle nie istnieje w świadomości przedsiębiorców. A jeśli istnieje, to raczej w sferze deklaracji i nierealizowanych planów.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez JBcomm, polskie firmy niechętnie rozwijają swoje kompetencje w zakresie CSR, a działania w tym kierunku planują krótkoterminowo, rzadko doszkalając się czy poszukując fachowego wsparcia.
- Sytuacja nieco lepiej wygląda w dużych firmach, jednak i one – jak sektor MŚP – mają do przełamania barierę samotności w działaniach CSR. W Polsce tylko połowa z nich posiada wdrożoną strategię CSR. Wśród małych i średnich przedsiębiorstw strategię dpowiedzialności społecznej znajdziemy raptem w co piątej firmie – mówi Joanna Bartnik, dyrektor zarządzająca JBcomm.
Niemal wszystkie firmy (84 proc. w sektorze MŚP i 87 proc. dużych firm) przygotowują strategie działań CSR samodzielnie. Połowa dużych, i aż 2/3 małych i średnich firm nie mierzy z kolei, czy te działania mają rzeczywiste przełożenie na wyniki finansowe. Dane są o tyle niepokojące, że już za 2 lata może wejść w życie obowiązek dorocznego raportowania przez firmy m.in. kwestii społecznych, środowiskowych i pracowniczych – czyli wszelkich elementów, jakie obejmuje społeczna odpowiedzialność biznesu. Tymczasem polskie przedsiębiorstwa są dopiero na początku drogi do zrównoważonego rozwoju.
Trudności nastręcza już samo pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu. co piąta osoba decydująca o społecznym zaangażowaniu w dużej firmie (powyżej 500 pracowników) nie jest w stanie podać jej definicji. Jeszcze gorzej wypada na tym tle sektor MSP, gdzie aż 39 proc. przedstawicieli przyznało się do nieznajomości tego pojęcia.
- Świadomość CSR wśród polskich firm kuleje – tłumaczy Joanna Bartnik, dyrektor zarządzająca JBcomm. – Nieznajomość definicji to zaledwie czubek góry lodowej. Znacznie groźniejsze jest spłycenie postrzegania społecznej odpowiedzialności i sprowadzenie jej do działań charytatywnych.
A rozbieżności w jego pojmowaniu są duże - firmom zatrudniającym powyżej 500 pracowników działania odpowiedzialnie społecznie kojarzą się najczęściej ze wsparciem społeczności lokalnej oraz rozwojem pracowników, natomiast dla sektora MSP to głównie odpowiedzialne kierowanie firmą i uczciwość w prowadzeniu biznesu.
- To paradoks, że małym firmom znacznie bliżej do właściwego rozumienia kwestii CSR niż dużym korporacjom – dodaje Joanna Bartnik.
Grzegorz Morawski
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Nawet najlepszy pomysł biznesowy najpierw trzeba zaprezentować, aby dobrze sprzedać. Dlatego warto wiedzieć, co i jak mówić przyszłym inwestorom, pamiętając o tym, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!
Plenti oferuje dostęp do innowacji za ułamek ich ceny. Ma też propozycje dla franczyzobiorców.
Fiskus walczy z tzw. fikcyjnym samozatrudnieniem, traktując umowy B2B jako unikanie opodatkowania.
Przedsiębiorcy zbyt nisko wyceniają produkty i usługi ze strachu przed utratą klienta. Tymczasem mądrze skalkulowana cena nie tylko przynosi zyski, lecz także pomaga w budowaniu prestiżu marki.
Franczyza to sprawdzona metoda współpracy, z której korzystają tysiące przedsiębiorców na całym świecie. Na czym polega ten model biznesowy?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Najlepsze rozwiązania rodzą się z potrzeby. Nie inaczej było w przypadku robota Fidi. Polskie rozwiązanie ma szansę podbić międzynarodowy rynek medyczny.
Northgate Logistics notuje szybki przyrost sieci i nie zamierza tego zmieniać. W ubiegłym roku otworzyła siedem placówek.
Franczyzę i4-Mobile można połączyć z innym biznesem. A franczyzodawca może nawet pokryć część kosztów inwestycji.
Solarium nie tylko dla opalenizny – coraz więcej klientów szuka w nim poprawy nastroju i zastrzyku witaminy D. Paradaise Studio Solarium rusza z franczyzą.
– Nasze puby mogą uzyskać rentowność już w pierwszym miesiącu działalności. Obroty lokali mogą spokojnie sięgać 300-400 tys. zł – mówi Kamil Przybylski, menedżer ds. rozwoju i franczyzy Przybij Piątaka.
POPULARNE NA FORUM
Co sądzicie o Oskrobie?
Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...