Czwartek
10.09.2009
Zbyt duża ilość towaru w sklepowym magazynie może doprowadzić właściciela do bankructwa.
 

Prowadząc działalność gospodarczą, należy zwrócić szczególną uwagę na poziom zapasów towaru, który jest przedmiotem obrotu. Ilość i rodzaj zamawianych towarów zależą od specyfiki działalności. W branży handlowej dominują zapasy towarów, natomiast w usługach występują zapasy materiałów, które są używane do wykonania usługi. Wszelkie zmagazynowane towary i produkty oraz materiały służące do ich wytworzenia podnoszą wartość majątku przedsiębiorstwa. To jednocześnie dobra i zła informacja. Dobrze wiedzieć, że firma posiada majątek, można ją dzięki temu wysoko wycenić w przypadku sprzedaży czy przejęcia przez konkurencję. Jednak wysoki stan zapasów oznacza, że część gotówki przedsiębiorca zamroził w produktach i towarach, których nie sprzedał. Jeśli w strukturze zapasów dużą część zajmują te zakupione przed rokiem albo wcześniej, stanowi to już zagrożenie dla płynności finansowej przedsiębiorstwa.

Aby dowiedzieć się, czy stan zapasów nie jest zbyt wysoki, trzeba sprawdzić przepływy pieniężne. Do podejmowania decyzji o wielkości zatowarowania pomocne są dokumenty oraz wskaźniki opisujące stan majątkowy i rentowność przedsiębiorstwa. Ponadto należy patrzeć na wysokość kosztów ponoszonych w związku z utrzymaniem zapasów oraz ich zamawianiem.

Na początek – kupuj ostrożnie

Decyzje podejmowane w kwestii zapasów powinny zmierzać do optymalizacji ich poziomu. Jednak zawsze będą one konsekwencją pierwszego zatowarowania. Jeśli przedsiębiorca przeinwestował i zakupił towaru „po sufit”, może mieć problem z jego sprzedażą. Pierwsze miesiące działalności to bowiem czas na zweryfikowanie założeń biznesowych, a także sprawdzenie, czy klienci zaakceptują asortyment i ceny, które zaproponował przedsiębiorca. Z drugiej jednak strony, punkt sprzedaży, który posiada więcej zapasów, może w sposób ciągły zaspokajać popyt i realizować większą sprzedaż. Zaopatrzenie w zbyt małą ilość produktów, może wywołać wrażenie pustych półek i zniechęcić klientów do wejścia do sklepu. Wtedy sprzedaż będzie znacznie słabsza, niż w przypadku, gdyby sklep był bogato zaopatrzony.

W systemach franczyzowych franczyzobiorca może liczyć na pomoc przy zatowarowaniu. Franczyzodawca, opierając się na swych doświadczeniach, może z dużą dokładnością wskazać, ile wynosi optymalny stan zapasów. – Pierwsze zatowarowanie robimy na podstawie analizy wyników sprzedaży w naszych własnych sklepach – mówi Marcin Jarzyna, franczyzodawca sieci sklepów Logoshop. – Porównujemy wielkość lokalu oraz lokalizację, w której znajduje się sklep franczyzowy, i określamy, jaka wielkość zatowarowania będzie optymalna. Przy bieżących zamówieniach właściwie nie da się funkcjonować bez informatycznego systemu sprzedaży – dodaje Jarzyna.

Promocja wpisana w sprzedaż

Jeśli zapasy towarów są zbyt duże, trzeba spróbować je sprzedać, choćby po cenach bliskich kosztom zakupu. Najprostszy pomysł to organizacja wyprzedaży. Ma ona na celu przyciągnięcie klienta do sklepu, ale także jest sposobem na pozbycie się zapasów, które zalegają w magazynie. Aby wyprzedaże odnosiły zamierzony skutek (odzyskanie zamrożonej gotówki), trzeba je właściwie zorganizować. Marcin Jarzyna twierdzi, że każdy produkt jest „sprzedawalny”, wszystko zależy od określenia właściwej ceny dla danego towaru.

Jeżeli jednak w wyniku wyprzedaży nie uda się znacznie zredukować zapasów, a koszty magazynowania towaru są zbyt wysokie lub istnieje zagrożenie, że towar się przeterminuje, można zastanowić się nad wprowadzeniem formy sprzedaży z gratisem. Co prawda nie uda się odzyskać poniesionych kosztów zakupu, ale pozbywając się zapasów, obniża się koszty ich magazynowania. Poza tym klienci otrzymujący towar gratis chętnie dzielą się taką informacją z innymi, co może się przyczynić do zwiększonego ruchu w sklepie. Dzięki takim akcjom przedsiębiorca może osiągnąć wyższe przychody i pozbyć się produktów, które w innym przypadku długo zalegałyby w magazynie.

Dostosuj się do zasad

Każda branża ma własną specyfikę sprzedaży. Trzeba ją dobrze poznać, żeby nie popełniać błędów w planowaniu zakupów. Nawet w samej branży handlowej inne założenia względem wielkości zakupów będzie miał przedsiębiorca prowadzący sklep odzieżowy, a zupełnie inne prowadzący sklep AGD.

Przykładowo, właściciel sklepu ze sprzę- tem komputerowym musi zdawać sobie sprawę z tego, że handluje produktami szybko starzejącymi się. Komputer najwyższej klasy po upływie trzech miesięcy jest już starym sprzętem, a po pół roku nie będzie się nadawał do sprzedaży w sklepie firmowym. Dlatego też w przypadku tej działalności, mniejsze sklepy, powinny ograniczać zapasy tylko do modeli szybko rotujących. Pozostałe modele mogą domawiać na bieżąco nawet po jednej sztuce, po sprzedaży egzemplarza z ekspozycji.

Różnice w sposobie działalności będą też miały znaczenie w akcjach promocyjnych. W branży odzieży dziecięcej wyprzedaż posezonowa nie spowoduje zwiększenia sprzedaży. Specyfika tej działalności polega na tym, że dzieciom nie kupuje się ubranek na następny sezon. Po prostu rodzice nie przewidzą z półrocznym wyprzedzeniem, na jaki konkretnie wzrost będą musieli kupić ubranko. Dlatego też, nawet przy wysokiej przecenie kurtek zimowych w sezonie wiosennym, niższa cena nie będzie bodźcem dla klienta do zakupu kurtki.

Racjonalne zatowarowanie sklepu nie jest zagadnieniem łatwym. Jednak jego znajomość jest niezbędna dla przedsiębiorcy, bo zmniejsza ryzyko zamrożenia gotówki w towarze zamkniętym na zapleczu i w konsekwencji utraty płynności finansowej.

Karina Korczyńska, prawnik, menedżer działu doradztwa PROFIT system


doradca we franczyzie

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Z mojego doświadczenia wynika, że najważniejszy jest program do pełnej księgowości to zdecydowanie był świetny zakup.

31 wypowiedzi
ostatnia 20.05.2020
Prośba o pomoc w wypełnianiu ankiety do pracy licencjackiej

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

1 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020
Własny biznes z małym kapitałem

Szanowni Państwo, prowadzę badania wśród franczyzobiorców do pracy licencjackiej. Jeśli ktoś z Państwa zechciałby wypełnić moją krótką ankietę byłabym bardzo...

126 wypowiedzi
ostatnia 01.04.2020
Własny biznes z małym kapitałem

Drodzy, wielka prośba do osób, które prowadzą swoją działalność. Możecie wypełnić poniższą ankietę? Zajmie Wam to maks 1 min. Przygotowuje narzędzie, które ma...

126 wypowiedzi
ostatnia 23.03.2020
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, jestem studentką III roku finansów menedżerskich Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach i prowadzę badania do pracy licencjackiej na temat źródła finansowania...

208 wypowiedzi
ostatnia 18.02.2020
Franczyza

Jakie sieci handlowe nie blokują decyzji podejmowanych przez partnera? Chciałbym wejść na rynek, bo mam już pewne doświadczenie, ale właśnie boję się mocnego...

1 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2020
Społeczność Franchising.pl

Strata 37000 PLN. Jestem na drodze sądowej z firmą blinkee.city / Blinkee. W lutym 2019 podpisana i wysłana umowa. Pieniądze wysłane. Do dnia 13.12.2019 brak skuterów,...

1 wypowiedzi
ostatnia 13.12.2019
Biznes na dodatek

Z tymi kwotami 6.000~12.000pln to raczej byłbym bardzo ostrożny ;-) Ale faktycznie taka opcja jest ciekawa, główne problemy InPostu to niestety... Technika! Terminale do...

2 wypowiedzi
ostatnia 29.11.2019