Trudny klient też nasz pan

Czwartek
10.09.2009
Dzięki badaniom Mystery Shopping można skutecznie monitorować sieci franczyzowe w zakresie utrzymywania jakości obsługi klientów. Aby jednak monitoring miał sens, konieczne jest wcześniejsze opracowanie księgi standardów jakości.
 

Poziom obsługi klienta jest kluczowym aspektem działania każdej poważnej firmy, w tym szczególnie sieci franczyzowej, która jednakową, wysoką jakość musi utrzymać we wszystkich punktach sieci. A nie jest to łatwe, gdy każdy punkt należy do innego właściciela. Od wielu lat krąży słynne powiedzenie Sama Waltona, założyciela sieci Wal-Mart: „Jest tylko jeden szef, klient. Może zwolnić każdego pracownika z prezesem włącznie - wystarczy, że wyda pieniądze gdzie indziej”.

Czym są standardy w obsłudze?

Standardy w obsłudze klienta to zbiór zasad i procedur opisujących zachowania, czynności i umiejętności, dzięki którym możemy być pewni, że obsługa klienta w naszej sieci franczyzowej jest solidna, uprzejma, profesjonalna, jednym słowem ma wszystkie cechy, których oczekuje nasz klient.

Standardy obsługi klientów służą dwóm celom. Po pierwsze, stanowią skuteczny sposób kształtowania obrazu sieci franczyzowej w oczach klienta. Po drugie, są znakomitym narzędziem zarządzania, które pozwala mierzyć, w jakim zakresie każdy z franczyzobiorców osiąga ten poziom obsługi klientów, do którego aspiruje franczyzodawca.

Zalety i wady standaryzacji

Opinie na temat standaryzacji są różne. Krytycy zarzucają, że standardy zabijają kreatywność pracowników, stresują ich, narażają na duże koszty pracodawców. Dorzucają do tego opory przed zmianami samych właścicieli firm i wieszczą, że brakuje wskaźników potwierdzających skuteczność standaryzacji obsługi. Naszym zdaniem jednak warto wdrożyć standardy ze względu na liczne korzyści. Jednolity wizerunek firmy, lepsze i szybsze wdrożenie pracowników firmy do pracy. Dzięki standaryzacji procedur pracownik wie, jak ma pracować i co od niego jest wymagane. Umie automatycznie zareagować na sytuacje kryzysowe i radzić sobie z reklamacjami i skargami klienta. A klient? Klient traktuje przestrzeganie standardów jako dowód konsekwencji i solidności w obsłudze. Ale czy samo spisanie standardów oznacza, że pracownik już ich przestrzega? Nie... I tu zaczyna się problem.

Jak sprawić, aby pracownik działał zgodnie ze standardami, które zostały opracowane? To nasze największe zmartwienie i jednocześnie wyzwanie. W cyklu artykułów wskażemy, jak sprawić, aby pracownik akceptował standardy.

Trochę praktyki

Oto przykład dwóch standardów, które zostały opracowane i wdrożone, przez jednego z najważniejszych dystrybutorów odzieży. „Podczas przywitania klienta, uśmiechnij się do niego”. Odpowiada on za pierwsze sekundy relacji klient - pracownik.

Drugi standard: „W dowolnym momencie realizacji zamówienia, zaproponuj klientowi produkt dodatkowy do tego, który nabywa”. Cross-selling, czyli sprzedaż krzyżowa, to nadal niedoceniony sposób na zwiększenie wartości paragonu. Ten standard odpowiadał właśnie za to, aby sprzedawca zwiększył sprzedaż.

Firma AMPS monitorowała przestrzeganie tych standardów przy zastosowaniu metody „tajemniczy klient” na przestrzeni czterech lat. Badanie odbyło się na próbie 600 obserwacji rocznie. Na wykresach zauważamy pozytywną ewaluację przestrzegania standardów i potwierdzenie, że pracownicy z roku na rok potrafią wypracować coraz lepsze wyniki. Jeżeli pierwszy standard nie odpowiada bezpośrednio za wzrost sprzedaży, to już drugi jak najbardziej. Możemy tylko wyobrazić sobie, ile potencjalnych możliwości uzyskania zwiększonej sprzedaży zostało zmarnowanych przed wdrożeniem standardów. Warto więc uświadamiać pracowników, jakie jest znaczenie każdego ze standardów i jaka jest ich rola w ogólnym procesie funkcjonowania firmy. Przejdźmy teraz do etapów, które czekają nas, aby opracować, wdrożyć, monitorować i sprawdzić skuteczność działania zestandaryzowanych procedur.

Droga do sukcesu...

Rozpoczynamy od przypomnienia sobie samym niezmiennych zasad idealnej obsługi klienta. Następnie rozpoznajemy teren, czyli przeprowadzamy cykl badań potrzebnych do opracowywania i wdrażania standardów we własnej firmie. Posiadając już wystarczające informacje, przystępujemy do spisania standardów. Pamiętamy, aby dostosować je do oczekiwań zarówno klientów, jak i pracowników. Posiadając gotowy materiał, przekazujemy go do wszystkich osób, które zajmują się kontaktem z klientem. Wszyscy pracownicy mają prawo i obowiązek zapoznania się z gotowym dokumentem, a także wypowiedzieć krytyczne uwagi na temat standardów. W momencie, gdy czują się współautorami standardów, będzie im niezwykle trudno je sabotować. Odpada argument, że coś zostało narzucone z góry. Po wszystkich poprawkach i konsultacjach możemy zakomunikować powstanie oczekiwanego dokumentu. Teraz pora na wdrożenie i rozpoczęcie monitorowania przestrzegania naszych standardów...

Paweł Szczerbiński, Arkadiusz Wódkowski, AMPS


AMPS

POPULARNE NA FORUM

Co sądzicie o Oskrobie?

Witam, Z calego serca odradzam jakąkolwiek wspolprace z ta firma. Okolo 2 miesiące temu zglosilam sie do Oscroby bedac zainteresowana franczyza ich sieci. Wyslalam do nich...

8 wypowiedzi
ostatnia 25.06.2024
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023