Kosmetyki nie odpuszczają
Od 2006 roku marka Organique buduje sieć sklepów, w których sprzedaje naturalne kosmetyki. Obecnie sieć liczy 47 placówek: 11 własnych oraz 36 franczyzowych.
– W 2018 roku otworzyliśmy dwa nowe punkty własne i jeden franczyzowy – mówi Jacek Jankiewicz, menedżer ds. rozwoju sklepów własnych i franczyzowych Organique. – Dodatkowo w trzech lokalizacjach przenosiliśmy sklepy do nowych lokali. W ciągu roku zamknęliśmy pięć punktów, zlokalizowanych w mniejszych miejscowościach, które nie generowały zadowalających wyników. 2018 rok był trudny dla całego handlu detalicznego w Polsce. Wprowadzenie niedziel niehandlowych spowodowało gwałtowne zmniejszenie miesięcznej liczby klientów w naszych sklepach, co w krótkim okresie przełożyło się negatywnie na obroty sieci. Jednak dzięki działaniom podejmowanym w ostatnim kwartale, udało nam się odwrócić negatywną tendencję.
Te działania to m.in. współpraca ze znaną siecią perfumerii czy inwestycja w reklamę.
– W zeszłym roku wprowadziliśmy część naszej oferty do sieci Douglas i dzisiaj widzimy już pozytywny efekt tej decyzji – informuje Jacek Jankiewicz. – Znacząco zwiększyło to zasięg naszej marki, a klienci, którzy poznali nas tam, później przychodzą do naszych sklepów. W ostatnim kwartale pojawiła się również pierwsza w historii firmy reklama telewizyjna. Na ten rok planujemy włączenie usługi Click&Collect, która pozwoli na odbiór towaru zamówionego w sklepie internetowym Organique, w naszych sklepach stacjonarnych.
Sklep lub wyspa
Pomimo niehandlowych niedziel centra handlowe nadal pozostają najatrakcyjniejszymi lokalizacjami dla placówek z szyldem Organique, jako że – jak wyjaśnia franczyzodawca – zapewniają odpowiednią liczbę potencjalnych klientów. W grę wchodzą miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców.
– Obecna wielkość sieci jest zadowalająca, jednak w dalszym ciągu jesteśmy otwarci na nowe lokalizacje oraz partnerów – zaznacza Jacek Jankiewicz. – Wciąż pozostają duże miasta w Polsce, jak chociażby Rzeszów czy Bydgoszcz,w których Organique jest dostępny dla klientów jedynie poprzez sklep internetowy, bądź naszych partnerów. Będziemy się starali zmienić to w 2019 roku.
Koncept rozwija się zarówno w formacie sklepów, jak i wysp handlowych. Licencjodawca oferuje pomoc w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji oraz negocjacji umów najmu. Optymalna wielkość sklepu to ok. 30 m2, choć w sieci funkcjonują też placówki znacznie mniejsze, o powierzchni niewiele ponad 10 m2. Wyposażenie i aranżacja lokalu jest ściśle określona przez franczyzodawcę, dlatego każdy lokal jest projektowany przez współpracującego z marką architekta (projekt jest odpłatny). Kwota inwestycji w przypadku sklepu to ok. 100-120 tys. zł netto. Natomiast wydatki na wyspę to mniej więcej połowa tej sumy. Sam koszt dostosowania lokalu kształtuje się między 1-2,5 tys. zł za 1 m2. Pozostałe wydatki to zakup mebli do sklepu, zatowarowanie, sprzęt IT.
Wstępna opłata licencyjna wynosi 6 tys zł netto w przypadku sklepu oraz 5 tys. zł netto za wyspę. Nie ma bieżących opłat franczyzowych, licencjobiorcy są natomiast obciążani kosztami marketingowymi i na reklamę, w wysokości 2 proc. obrotu netto. Połowę tej kwoty mogą wykorzystać na zakup materiałów marketingowych takich jak próbki, torebki i dodatkowe plakaty. Licencjodawca zapewnia też bezpłatne szkolenia produktowe i sprzedażowe (początkowe na miejscu u franczyzobiorcy, a potem wyjazdowe raz na kwartał). W tym roku marka uruchamia również platformę e-learningową. Franczyzodawca pomaga też organizować eventy, zarówno w sklepach, jak i na terenie danego centrum handlowego czy miasta.
Licencjodawca przyznaje, że nadchodzący rok może być trudny dla całego handlu.
– Będzie wyzwaniem z dwóch względów – uważa Jacek Jankiewicz. – Po pierwsze przybędą kolejne niedziele, objęte zakazem handlu. Po drugie e-commerce wciąż rośnie, stąd nasze działania nakierowane na uruchomienie usługi odbioru zamówień internetowych w sklepach stacjonarnych. Mam jednak poczucie, że w naszej branży kluczowy jest kontakt z klientem, profesjonalne doradztwo w kwestii wyboru odpowiedniego produktu. Na tym polu zdecydowanie się wyróżniamy. Obsługa jest naszym największym atutem, nasze konsultantki ciągle podnoszą swoje kwalifikacje. O taką obsługę trudno w dużych sieciówkach.
Franczyzodawca zapewnia, że czas oczekiwania na zwrot z inwestycji w punkt Organique nie powinien przekroczyć 36 miesięcy.
- W wielu przypadkach udaje nam się wypracować zwrot już po 15-18 miesiącach od otwarcia – mówi Jacek Jankiewicz.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Adopt Parfums, francuska marka perfum i kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój swoich sklepów w Polsce. Obecna w 80 krajach na całym świecie marka co dwie sekundy sprzedaje flakon perfum o pojemności 30 ml.
Hiszpański marka Aromas Artesanales chce zbudować w Polsce sieć sprzedaży. Proponuje zarobek na rozlewanych perfumach.
– Działamy od 30 lat, jesteśmy w 48 krajach i co dwie sekundy sprzedajemy dwa flakony perfum o pojemności 30 ml – mówi Nicolas Pellegrini, dyrektor ds. rozwoju franczyzy Adopt Parfums.
Adopt Parfums, francuska marka perfum i kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy z ponad 30-letnią tradycją, rozpoczyna rozwój swoich sklepów w Polsce.
– Wielu klientów musi ograniczać wydatki i rezygnować z drogich, oryginalnych perfum. Dzięki temu zyskują marki takie, jak nasza – mówi Anna Doliwa-Wiśniewska, franchise manager Sorvella.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Połączenie restauracji z produkcją piwa przyciąga klientów. Browar Korona postanowił to wykorzystać.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Jak zawsze branża gastronomiczna ma silną reprezentację na Targach Franczyza, które odbędą się 24-26 października w PKiN w Warszawie. Można będzie wybierać i wśród rodzimych, i wśród międzynarodowych konceptów.
Bilard jest popularną rozrywką i dość prostą grą. Trzeba kijem posłać bilę do łuzy. Kto trafia, ten wygrywa – tak samo jak w biznesie. Własny klub bilardowy może być trafną inwestycją.
POPULARNE NA FORUM
Kup Botox, Odchudzanie i Wypełniacze Skórne w Polsce Skontaktuj się pod numerem +4915213457302
Kup Botox, Odchudzanie i Wypełniacze Skórne w Polsce Skontaktuj się pod numerem +4915213457302 Podnieś swoją pewność siebie dzięki Botoxowi, Odchudzaniu i...
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Nawet jeśli nie prowadzisz sprzedaży w internecie, to właśnie tam zaczyna się wiele kwestii. Jak choćby świadomość istnienia marki, więc jeśli chcesz rozkręcić...
Sposoby na zwiększenie sprzedaży?
Wybierz grupe docelową dla kogo to ma być dokładnie, następnie wejdz w jego buty i pomyśl jak by to miało wyglądać zebyś się tym zainteresował, a jak masz sklep w...
FM Group - czy to ma waszym zdaniem sens?
W tym to już nie da sie zadnych pieniedzy zrobić, ludzie do tej marki stracili zaufanie.
Perfumy na mililitry
Witam, widzę, że już dobre kilkanaście lat ciągnie się ta dyskujsja i firma Refan jest ciągle obecna. Zastawiam się nad otwarciem stoiska. Czy jest tu może ktoś kto...
Polacy lubią prezenty
Każdy lubi prezenty ;)
Paznokcie w natarciu
jeśli kosmetyki to tylko naturalne, ja miałem problem z suchą skórą, dużo jeżdżę na rowerze i miałem wiecznie suchą skórę na twarzy i dłoniach. Dzięki kosmetykom...
Inwestycja w srebro - czy warto?
Zgadzam się z poprzednimi wypowiedziami, inwestycja w srebro jest mało opłacalna. Jeśli już naprawdę chcesz inwestować w jakiś kruszec, to zdecydowanie złoto....